PiPo Max-M1 - 9,7" Quad Core GPU/Dual Core CPU, Android 4.1

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av RobertRoos, 4 okt 2012.

1. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Hej på er!

Har plöjt igenom stora mängder forum och forumtrådar i jakt på den just nu bästa 9,7" plattan från Kina med Android. Det finns ju en hel del att ta med i begreppet "bästa plattan". Många är de som stirrar sig blinda på hur många kärnor en platta har, klockfrekvens eller skärmtyp - men det viktiga är egentligen hur plattan i sig fungerar mjukvarumässigt. Du kan ha en märkesplatta om du så vill med Tegra 3 processor - är mjukvaran och optimeringen av den dålig kommer du fortfarande i slutet av dagen vara besviken.

Jag har alltså hittat en platta nu som jag tror är om inte den bästa så i absoluta toppen bland budgetplattorna med 4:3 formatet, PiPo Max-M1.

Mycket viktigt att notera här är alltså att detta är en tråd dedikerad till 4:3 formatet, 9,7" - det finns bättre plattor än denna för samma pris men dessa är i 16:10 format (10,1"). N101 II är ett exempel, SmartQ T20 ett annat.

Tillbaka till PiPo M1.

För att dra lite specifikationer om plattan så är de som följer:

Operativsystem Android 4,1
    Skärm 9,7 tums IPS 10 punkter kapacitiv pekskärm
    Upplösning 1024 * 768 pixlar
    CPU Dual Core Rockchip RK3066 Contex-A9 1.6GHz
    GPU Mali400
    RAM 1GB
    ROM 16GB
    Webbkamera Dual kamera. Front1.3MP/Back 2,0 MP
    Trådlös Wifi 802.11b/g/n
    3G Nej
    G-sensor support
    Bluetooth Ja
    HDMI Ja

Batteri 8000mAh
    Arbetstid Upp till 4-5 timmar
    Strömenhet Nätadapter Ingång 100/240V

färg Svart
    Mått 243x190x9.6mm
    Nettovikt 650g

Office Support MS Office Word, PPT, Excel
    Gaming Inbyggd 3D Accelerator. Stöd 3D-spel
    E-post Gmail, POP3/SMTP/IMAP4

Video AVI, MP4, FLV, 3GP, MKV, WMV etc.
    Audio MP3, WMA, OGG, AAC, WAV FLAC etc.
    Bild JPG / BMP / PNG / GIF
    E-bok PDF, TXT etc.

Portar 1 x Mini USB
    1 x TF-kortplats
    1 x HDMI-kortplats
    1 x DC Jack
    1 x USB (Host)
    1 x Hörlursuttag

Vad finns i lådan
    1 x Pipo Max M1 Tablet PC Surfplatta
    1 x Laddare
    1 x mini USB kabel
    1 x hörlurar
    1 x OTG-kabel
    1 x Bruksanvisning

Sammanfattning

En mycket kompetent platta som synes, något som är extra roligt med den är att den kör RK3066 chippet som i många benchmarks inte bara hamnar väldigt nära Tegra 3, men också presterar bättre. Detta beror givetvis på hur optimerad mjukvaran är, givetvis är det detta jag vill komma till med PiPo M1 - optimeringen skall nämligen vara på topp. Pipo har nämligen aktivt fortsatt att utveckla och släppa firmwares för plattan sedan dess release under sommaren - köper man M1 idag levereras den med Jelly Bean som enligt 99% av alla recensioner av plattan skall fungera mycket mycket bra. Root och modifikationer av build.prop finns att tillgå också för de som behöver det.

M1 skall dessutom ha en riktigt bra IPS-skärm med bra respons, första generationen led av screen bleeding - men den generation som säljs nu är betydligt bättre och problemet skall i princip vara icke-existerande.

Byggkvalitén skall även den vara på topp, plattan kommer i två olika färger: svart eller vit, där baksidan är i aluminium. Dessutom är M1 bara 9,6mm tjock vilket med formfaktorn ger den en iPad liknande känsla.

Kamerorna är tydligen av okej kvalité, men som med alla budgetplattor så kan man nog räkna med att de i bästa fall räcker för videosamtal bara. Högtalarna är en annan sak som brukar vara sådär på dessa kinaplattor, detta gäller även M1 som tydligen ska ha rätt svagt ljud - dock har plattan utrustats med 3,5mm plugg så man kan koppla in andra högtalare till den utan problem.

Det finns också ett par skräddarsydda ROM:ar därute, bland annat på SlateDroid: http://www.slatedroid.com/forum/395-pipo-rk3066-tablets/

Jag kommer själv att införskaffa denna platta i slutet av denna vecka och om intresse finns för det så tänkte jag göra en liten "hands on" video då jag tror det är en platta som skulle kunna intressera många här.

Priset

Cirka 1500:- inkl. expressfrakt!

Värt att nämna här är också att det finns en modell vid namnet M2 som har 3G inbyggt för ett par hundralappar extra.

Last edited: 4 okt 2012
    Eminux gillar detta.
  2. Pebben05

Pebben05 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle ha vart grymt! Letat en platta med jelly bean och 4:3 formatet, den verkar ju till synes väldigt skön också!

3. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Då ska jag försöka att få ihop något så snart jag har köpt och fått hem plattan! Det finns ju en del reviews på YouTube redan också - det som är negativt dock är att 99% av de recensionerna inte är oberoende och objektiva, ofta är det företag som recenserar plattorna men vill få det att se ut som att det är vem som helst som gjort det. Så jag ska försöka att ge ett så objektivt omdöme som möjligt själv.

4. Swedroidman

Swedroidman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Den verkar bra om man läser vad andra personer tycker om den på dom olika android forumen, så lägg gärna ut en review så fort du får hem den, det som brukar vara en svaghet är nästan alltid Wifi mottagningen så testa den ordentligt.

Testa även lite spel och se hur dom fungerar med en 9,7" skärm. Hade själv funderat på att köpa den, men efter att ha läst lite så verkar det som att dom flesta appar (spel) som är gjorde för Android är till 7" och 10,1" tablets så därför blev det inget köp för mig.

För ska man ha en 9,7" platta så är en Ipad det enda alternativet tycker jag.

5. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Exakt, WiFi är ofta ett problem - har för mig att senaste modellen från Cube t.ex. hade horribelt dålig mottagning. M1 ska enligt många tester dock prestera riktigt bra - skall givetvis testa detta!

Det ska jag göra, spelar nästan aldrig själv på mina enheter utan köper denna platta med tanken att främst använda den för surf och läsning (även om jag tycker att min Flyer passar bra till det också iom 7" storleken). Ska testa bland de populärare spelen helt klart.

Tack för förslagen, är det något annat ni vill se också så säg bara till. :)

EDIT: Om ni undrar förresten varför jag inte beställer plattan direkt så är det för att det är någon kinesisk helg så allting står stilla där för tillfället.

Pebben05 gillar detta.
  6. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Är den på väg? Nyfiken :P

7. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Har vart borta ett par dagar utan möjlighet till att lägga en beställning - beställer den imorgon från ipadalternative.com! :)

8. danielnilzon

danielnilzon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, kom hem från Shenzhen, Kina i veckan. Köpte med mig 2 st PIPO M1 hem för ringa 1000 Yuan st. Tänkte jag kunde dela med mig av vad jag tycker så här långt. Det var lite av ett impulsköp då jag redan har en iPad2 hemma. Men Android har sina fördelar.

Kan börja med färgen, jag gillade den vita men efter att ha sett och känt på den i verkligheten så gick den bort. Den ser plastig ut på nära håll och ger inte samma känsla och kvalitetsintryck som den svarta.

- Touch respons når inte samma nivå som iPad2 men den bara marginellt efter. Att surfa runt i Chrome är dock lite segt? Den inbyggda webbläsaren går bättre.
    - Ljudet från högtalarna är riktigt kasst, men det finns ju som sagt uttag för lurar.
    - Kamera på 2Mpix... inte mycket att hurra för.

+ USB port som host!
    + Jelly Bean från start, stort plus!
    + Möjlighet till att titta på video i liten ruta samtidigt som man multitaskar med andra appar. Roligt feature!
    + Inte haft några problem med WiFi i min lägenhet, dock kunde den inte koppla upp sig på hotellet i Kina, vilket iphonen och pc'n fixade... mer test behövs...
    + Priset är sjukt bra för denna platta med tanke på vad man får HW mässigt!

Nu tog batteriet slut efter ca:4h pillande ink några dagars stand-by.

Om ni undrar över något så hojta till så testar jag. (när jag har införskaffat en strömadapter ala Kina->Sverige så jag kan ladda den igen :cool:)

MVH
    Daniel

Cylon, Pebben05 och RobertRoos gillar detta.
  9. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Kan berätta att jag som jag skrev igår beställt hem en platta, skulle komma någongång i nästa vecka - så om jag klarar uppkörningen och teorin då samtidigt blir det en riktigt trevlig vecka mao. ;)

Tack för din mini-recension danielnilzon, låter som att plattan är lika bra som man fått intrycket av. Dessutom så drog jag just en lättnadens suck av enorma proportioner. Har hela tiden tänkt köpa just den vita plattan, men i sista sekunden så ångrade jag mig av den anledningen att den förmodligen skulle se plastigare ut. Rätt val mao att ta den svarta modellen.

För de som tänkt beställa från ipadalternative kan jag också berätta att jag hittills haft riktigt bra känsla av webshoppen. Smidig, enkel och allting är dessutom på korrekt engelska, en bristvara när man handlar från Kina. Får hoppas att leveransen går någorlunda snabbt nu också bara så att jag verkligen får plattan till nästa vecka.

10. sektledaren

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Kul att någon här skaffat en Pipo. Är också på väg att beställa en. Precis som du har jag också en Ipad 2 som min dotter på 7 gillar.

Min tanke är att införskaffa en Pipo som alternativ. Antingen till dottern som till 99% tittar på SVT barn och spelar spel. Eller till oss andra, som surfar och kollar på film. Vad tror du funkar bäst för Pipon?

Vore trevligt om du kunde se hur SVT barn funkar på din Pipo.

Övrigt vore det trevligt om du kunde jämföra Ipad 2 och Pipo ur ett vardags användande, det hade jag uppskattat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

11. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    För att hålla tråden uppdaterad så kan jag berätta att min platta fortfarande inte skickats iväg från ipadalternative.com utan som det ser ut för studen får jag vara glad om den hinner fram till nästa vecka. Annars kommer en video först om 2 veckor. :)

12. sektledaren

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Jag kommer också vänta, skall till Thailand om 2 veckor. Tänkte kolla lite där på elektronik och se om man hittar en Pipo.

13. Pebben05

Pebben05 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du hört nå mer från ipadalternative om dom skickat den eller?! Väntar med spänning! :-)

Last edited: 17 okt 2012
  14. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vet inte vad jag ska tro faktiskt, på deras webbplats är min beställning bara markerad som betald ännu, inte ens skickad. Har mailat dem utan svar.

De ska ju vara seriösa återförsäljare så jag hoppas att det inte förändrats nu helt plötsligt, suck.

15. Swedroidman

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Tråkigt ju, trodde också dom var seriösa och skickade direkt.
    Har ju läst om dom på vondroid forumet och andra forum och ingen har skrivit något dåligt om dom vad jag sett iaf, och där verkar dom svara om man frågar dom.

Så skapa en användare och posta lite inlägg där du frågar om ordern m.m så ska du se att det blir fart på din order.

http://vondroid.com/forums/ipadalternative/

16. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tack för tipset!
    Gjorde dock lite skeptiska inlägg igår natt i ett forum de sponsrar. Ca 30 min efter min post ovan så fick jag mail om att min order nu packats och skeppats. Fortfarande inget svar på mail eller så - men inläggen verkar precis som du skrev ha satt fart på processen.

Fortfarande tråkigt att det skall behövas, är svårt att hitta seriösa återförsäljare. Är de snabba så är det oftast fel produkt/fake. Är det äkta produkter tar de tid på sig istället. Aja får se vad som anländer i nästa vecka - återkommer så snart jag har mera information!

17. Swedroidman

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Hur går det med ordern, har du fått tracking number ?
    Och blir paketet skickat med DHL eller EMS

18. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
  19. hankypanky

hankypanky Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

fick min för drygt en vecka sedan. Köpt från aliexpress.com, kanon säljare, svarade direkt på meddelanden.
    1459:- inkl frakt exkl moms. Detta är min första platta så jag har inte något direkt att jämföra med. Allt jag kan säga är att jag ångrar inte mitt köp.
    Bra och följsam skärm, tangentbordet svarar med det samma.
    Bra tyngd, va lättare än jag väntat.
    Är det något som jag vill påpeka på så är det batteri tiden, efter 2h surfande så måste den laddas. Hittade en app som fick batteriet att hålla lite längre.
    Tänkte roota den i helgen, kan återkomma med en uppföljning om hur det gick.

Pebben05 och RobertRoos gillar detta.
  20. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det där har jag varit med om. Den är inte trasig utan det har bildats ett sug, typ vacuum mellan skärm och touch. Lägg en handduk på bordet och knacka ena långsidan av plattan mot bordet eller daska till lite med handflatan på baksidan så släpper det och kommer inte tillbaka.

RobertRoos gillar detta.