Jag undrar om det är någon som provat Pivos Xios? http://www.pivosgroup.com/xios.html Jag är mest intresserad av den för att XBMC (Xbox media center) är utvecklat för Andriod just på denna enhet. Verkar mycket trevligt för mig som vill bli av med min appleTV med XBMC på. Så är det någon som har provat och har något att säga om sina erfarenheter? /koffe
Fick den jag beställt för ett par dagar sen, dock inte hunnit med mer än att packa upp den än men den var sjukt liten Blev också intresserad av den pga XBMC, så jag får testa o se hur väl det lirar. Verkar ju funka bra vad man läst iallafall.
Testat lite nu och tänkte ge ett kort omdöme. Den kom med gingerbread direkt ur kartongen så jag slängde in den officiella ics-romen samt deras paket med appar det första jag gjorde och det gick rätt smidigt. Man kan inte beskylla den för att vara den snabbaste hästen i stallet tyvärr men man kan ju vara lite bortskämd med flytet i nexus 7. Känns ganska seg när man navigerar runt men sakta men säkert tar den sig fram. Ledsnade rätt hårt på den medföljande fjärrkontrollen som visserligen går att navigera med men det är jobbigt och segt att klicka sig runt i menyerna och mata in text så jag har åtminstone tillfälligt kopplat in tangentbord och mus och de funkade direkt. Amerikanskt tangentborduppsättning default dock, vet inte om det går att ändra på nåt lätt sätt men har mest haft det för att slå in google-kontot för appar samt söka rätt på ett par att ladda ner så det är inget jag stört mig på. Appropå appar så tror jag det är någon som går igång på filutforskare samt webbläsare hos Pivos, det medföljer ett familjepack av båda sorterna i deras app-paket Xbmc funkar rätt bra trots att det är så tidigt i utvecklingen. Visst finns det ett gäng buggar men inget jättevitalt vad jag märkt efter ett kortare test. Både 720p och 1080p har fungerat fint att spela via nätverket utan ryckighet eller synliga artefakter. Lite av samma dilemma som i övrigt med boxen, navigeringen är lite slö men xbmc känns ändå lite rappare än resten av androidupplevelsen och jag tror att man kan få till lite bättre flyt allteftersom man fixar buggar och optimerar, video funkar som sagt klockrent redan nu det lilla jag testat. Sent from my Nexus 7
Var får man tag i en sån och hur mycket går den på totalt till Sverige? Håller på och ska byta ut min Popcorn hour a100 mediaspelare. Vill ha något som kör XBMC utan problem, sen är kraven att den inte ska låta nåt. Måste ha hdmi, optiskt eller coaxialt ljud helst och kunna styras med en Harmony one fjärr. Just nu så lutar det faktist åt att köpa en begagnad apple tv 2 för att köra xbmc på, men skulle ju mycket hellre ha en androidenhet om det funkar. Dock så hade väl inte Pivos XIOS DS någon optisk eller coaxial digital ljudutgång.
Köpte den från Amazon.com och skickade den via Borderlinx. Tror den gick på ca 11-1200 totalt inklusive expressfrakt och moms och allt sånt där tråkigt. Enligt deras forum ska den funka med Harmony One, dock inget jag har provat men ser inte varför det inte skulle fungera, lär ju inte vara raketforskning som den lilla simpla medföljande fjärrkontrollen gör och när man väl är inne i xbmc fungerar den bra. Annars kan man ju använda XBMC Remote-appen på sin telefon och styra den vägen http://www.pivosforums.com/viewtopic.php?f=24&t=866#p7770 Den har tyvärr inte någon optisk eller coaxial ljudutgång det stämmer. Jag kör den själv med hdmi till förstärkaren.
Oki läste lite jämförelser med hur xbmc flöt på den och atv2 på xbmc forumet å det verkade ju fortfarande vara en bit kvar innan det gick smärtfritt på xios ds. Så jag tar och köper en atv2 nu, har ändå bara 720p tv än så länge så får jag skaffa någon andriodspelare senare som klarar 1080p.
Har den Blutooth? Tycker att det vore självklart men har inte sett någonstans att den ska ha det heller...
Tyvärr har den inte bluetooth inbyggt, dock har de fixat så att det funkar med gingerbread-romen om man trycker i en btadapter i en usbport. Det ska fixas för ics också som jag förstått det. Det ska även släppas en linuxbaserad xbmc som beta relativt snart utöver den androidbaserade, antagligen med bättre prestanda men jag skulle hellre vilja se att man fixar lite fler buggar i androidversionen då det är rätt trevligt att kunna köra tunein radio osv. Men man får väl ta o testa när den väl släpps helt enkelt
Har man root access ifrån början med tanke på att titanium backup verkar vara installerat från början!? Om inte, går det att roota den? Det finns ju appar som kan fjärrstyra andra Android enheter, men de kräver root. Fjärrstyrning borde vara ett bättre alternativ än fjärrkontroll.
Google tv kompatibel är den icke. Har kompilerat en egen version av XBMC för amlogic med hårdvarustöd (pivos använder amlogic soc). Funkar med alla android tv-boxar som använder amlogic. Optimerad för cortex A9. Nerladdad från git och kompilerad 2012-08-31. Finns här om någon vill testa den: http://www.4shared.com/get/RIC6GhFD/xbmcapp-armeabi-v7a-debug-amlo.html
Säljes Hej Jag har en att sälja om någon är intresserad? Köpte den mest bara för att testa och säljer den vidare till någon behövande. Jag har min htpc och trivs med den redan. Edit: Fick hem den häromdagen så det är ett års garanti på den.
Nogon som har kvar sin Pivos Xios DS och använder den för XBMC? Fungerar det isåfall bra med 1080p nu på den?
Ja, det hade varit hemskt intressant att höra om hur det fungerar med den senaste firmware-versionen: 01/08/13 Firmware XBMC-APK:n för Pivos (om den nu är specialanpassad) har också uppdaterats med samma datum: 01/08/13 BETA RELEASE: Pivos XBMC APK (Android) for XIOS Series DOWNLOAD Vad skiljer förresten rev m1 från rev m3? Noterade att det finns två seperata firmwareversioner för respektive version.
Som jag förstått så är det en annan cpu i de nyare Xios DS. Antar att man får offra andriod och köra linux firmwaren med bara XBMC för att få det bästa flytet kanske?