Pixel 7 Pro skärm lagad, Smooth Display funkar inte

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av pallish, 2 jan 2024.

1. pallish

pallish Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205
    Hej!

Min telefon åkte i golvet för ett tag sen och skärmen sprack, jag lämnade in den på reparation och när jag fick tillbaka den kändes den extremt slö vad gäller scrollande. Smooth Display verkade inte göra särskilt mycket (tvärtom kändes den "segare" med det påslaget). Jag jämförde med min min frus Pixel 7 Pro och där funkade det galant. Har även jämfört med en gammal Oneplus 8 med 90 Hz display och den kändes rapp när man scrollade. Jag lämnade in den igen pga död pixel på nya skärmen och påpekade att något var galet med skärmen. Fick tillbaka mobilen idag med ny skärm och hade samma problem igen.

Har fabriksåterställt telefonen samt flashat in Android 13 samt 14 via Googles verktyg på nätet men inget verkar lösa problemet... Hårdvaruproblem? Har försökt googla men hittar inget alls dessvärre.

Funderar på att lämna in den direkt till Google istället men nu har jag ju redan betalat för reparationen och verkstaden har ju lagt tid på att byta skärm ett par gånger så vet inte om jag kan få tillbaka pengarna där och gå nån annanstans.

Har ni några tankar eller idéer?

2. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 492
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Låter som att du kan ha fått en piratskärm som inte har stöd för 120hz. Var det en auktoriserad verkstad du anlitade?

bernard, katho, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  3. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    Hittar inga auktoriserade verkstäder på Googles hemsida förutom Google själva. Verkstaden hade bra betyg så antog lite naivt kanske att de visste vad de pysslade med.

Finns det någon mer info om att piratskärmar är låsta till 60 Hz?

4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
  5. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 492
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har ingen bra info men exakt samma sak hände en vän som bytte skärm till sin Pixel 8 Pro i ett köpcenter. Den vägrar nu gå över 60hz även om smooth display är aktivt i inställningarna.

6. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    Tyvärr out of stock :ehm:

Där ser man... Då kan det nog vara detta som är problemet. Får ringa verkstaden imorgon och prata med dem. Hur har din vän löst problemet med skärmbytet? Pågående diskussion?

7. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Yepp just nu, men kan ha varit i lager när det hände :)
    Redan köpt 2 st Orginal batterin till min Pixel 8 Pro ha hemma så man kan byta ut den när batteri börja bli dåligt :) Har dock aldrig lyckas knäcka en skärm på någon pixel telefon tidigare så sådan reserv del har man aldrig på lager hemma, men kan vara bra ha om man är en som råka ha sönder dessa :)

För vet många verkstäder kör aldrig OME orginal delar, mycket för att det är dyrt, och det säljs inte officelt i Sverige i Europa är det bara Ifix som har fått deal med Google med reservdelar dock finns det företag som köpt in reservdelar i Sverige från Ifix sälj det själv.

Så det blir oftast någon kopia skärm typ standard 60Hz 90 om man har tur, kan man inte byta så är det oftast bäst köpa orginal delen ta med till verkstaden som byter åt dig sedan betala dom för arbetskostnaden och likande.

Bruka också snabba på det rejält från verkstaden om det redan har alla delar hemma. Samtidigt som man lämnar in telefonen, och man kan undvika få någon kopia skärm.

pallish gillar detta.
  8. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    Bra tips! Hade jag inte redan pyntat 4300 för reparationen hade jag ju gjort så. Det står 3 månaders servicegaranti på hemsidan. Lite lätt trasig 120 Hz ersatt med fungerande 60 Hz-skärm är ju inte riktigt uppfyllt serviceärende kan jag ju tycka :)

bernard gillar detta.
  9. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag själv byter, men jag tar alltid skicka med kvittot för köpet av reservdelarna. Men skulle jag lämna in den på verkstad så skulle jag bifoga kvittot för inköpet av reservdelarna + arbetskostnaden från verkstaden till försäkringsbolaget och betala ändå 1500:- som max få igen allt annat.

Gjorde samma sak när jag råka tappa min Surface i marken förstörde skärmen betala 3500:- något för surface skärmen sedan bytte jag så fick man 2000:- tillbaka från hemförsäkringen.

Sedan fick man 1500:- för självrisken från försäkringen som täcker självrisken som man har via
    Vi hjälper dig med självrisken på din hemförsäkring

pallish gillar detta.
  10. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Syns det om man aktiverar "Visa uppdateringsfrekvens" under utvecklaralternativ?
    Eller står det fortfarande 120 då? Bara nyfiken på om telefonen vet att diplayan bara klarar 60 eller om den tror att det fortfarande kör 120. Jag har dålig koll på hur den där siffran fungerar.

11. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gå till Inställningar > Utvecklarinställningar. Gå till Felsökning > Visa uppdateringsfrekvens

Vissa telefoner har det under
    Start > Inställningar > System > Display > Avancerad display

12. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    Den visar 120 Hz så mobilen verkar tro det iaf. Dock är det knappast över 60 Hz i praktiken :cry:

13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 492
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Även på min kompis Pixel 8 Pro står det 120 men skärmen går uppenbarligen i 60hz.

maRRtin, bernard och pallish gillar detta.
  14. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    Då låter det onekligen som vi har samma problem.

15. pallish

Mottagna gillanden:
    205
    För att följa upp lite här. Tre försök senare med Amazon-displayer som inte gav fungerande 120 Hz bad jag om att få displayen fixad med en officiell Google-display från iFixit istället. Nu funkar telefonen fint!

Avarell_Dalton, Gorgeous och Droid_301 gillar detta.