Pixel 7P vs S22U och S23U

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av BSk, 27 feb 2023.

  1. BSk

    BSk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2023
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Någon som har några tankar hur P7P står sig mot S22U respektive S23U. Tänker främst prestanda och kameramässigt.

    Ha det gott!
     
  2. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har köpt P7P, är väl mycket fler buggar i mjukvaran än jag trodde det skulle vara. Min Oneplus hade bättre mjukvara imo. Men kameran är magisk. Ska du köra på en bra Kamera är det tan tvekan en P7P du ska ha. Batteritiden är helt ok men saknar snabbladdning, trådlös laddning finns och är guld. Kommer från en Oneplus 8 pro och jag tycker denna har sämre prestanda kan jag tycka.... Eller iaf likadan på allt förutom kameran. Men kameran är magi, köper man denna borde det vara för kameran & Priset. Vet inte om Elgiganten fortfarande har inbytes offerten kvar men där fick man ca 2.5k i rea när du bytte in en telefon.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har dom inte
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 839
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Från vad man läst så verkar följande gälla (iaf tills S23U får kamera uppdateringar och att man jämför SD versionerna av Samsung telefonerna)
    • Kamera: P7P, S22U, S23U
    • Prestanda: S23U, P7P, S22U
    • Batteri: S23U, S22U, P7P
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    S23 Ultra krossar Pixel 7 Pro på prestanda (spel och tyngre appar). S22 Ultra och Pixel 7 Pro är nog ganska jämförbara rent prestandamässigt. Om du inte är en "heavy user" så duger alla tre utmärkt.

    Kamera handlar rätt mycket om vilka typer av motiv du ska fotografera och vad du gillar när det kommer till bildstil. Alla dessa tre telefoner har styrkor och brister i kamerasystemet.
    • Pixel 7 Pro har mer naturlig färgåtergivning än S22U/S23U
    • Pixel 7 Pro kan enbart ge dig binnade 12MP-filer vilket är en ganska stor brist som jag ser det. Med S23 Ultra kan du fotografera i både 50MP och 200MP (200 är dock en gimmick och ger inget direkt mervärde framför 50MP)
    • S22U/S23U har mer flexibel zoom med både 3x och 10x brännvidd. Pixel 7 Pro har bara 5x så allt mellan 1x-5x är digital zoom och ser rätt dåligt ut
    • Pixeln har den mest aggressiva HDR-bearbetningen av alla kameror jag testat vilket gör att bilderna ofta blir ljusare än verkligheten och ibland ser lite "fejk" ut. Det går att justera HDR i sökaren när du tar bilden visserligen om ork till det finns. Många gillar HDR-effekten och om du hör dit så kommer du bli väldigt nöjd med Pixeln, annars kanske Samsungs lite mer kontrastrika bildstil passar dig bättre
    • Både Pixel 7 Pro och S23 Ultra är lite hit-and-miss när det kommer till vitbalans. Pixeln har problem med att det ofta blir för kallt i t.ex. solnedgångsljus och Samsung har problem med att det blir för varmt/gult inomhus. S22 Ultra är nog den mest pålitliga kameran av dessa tre när det kommer till just vitbalans
    • En av de största problemen med Pixel 7 Pro är optiken i huvudkameran (1x) som har stora problem med halos/lens flares. Om du gillar att fotografera t.ex. stadsmiljöer i mörker så kommer du få en hel del bilder förstörda av dessa fula "blomliknande" lens flares. Jag störde mig mycket på det. S23 Ultra verkar ha bättre optik som hanterar dessa situationer bättre.
    Den stora frågan är väl hur bra GCam kan prestera på S23 Ultra. Det skulle kunna bli den optimala kombinationen av hårdvara och mjukvara om det går att få till det rätt. Men ingen GCam-port är helt problemfri och hanterar alla situationer korrekt. Det är också jäkligt mycket pill med att få till det.
     
    Mr. Ofi och Kristy gillar detta.
  6. BSk

    BSk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2023
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar!
     
  7. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ett tillägg där är väl att till och med S23-serien får kritik för shutterlag på kameran så bilden man vill fånga lätt kan missas. Så var det exempelvis på min S21 Ultra när jag hade den vilket var grymt störande.
     
  8. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tror att du kan minska shutter lag en del via Camera Assistant. Varför nu Samsung måste ha massa.olika appar (stock, expert raw samt Camera Assistant) för ett och samma syfte (fotografering) är ju lite av en gåta.


    Camera Assistant - Appar i Galaxy Store
     
    FrozenWithin och Kristy gillar detta.
  9. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Oj, den har jag aldrig hört talas om.
     
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, shutter lag är en väldigt viktig poäng. Skulle inte rekommendera Samsung till någon vill kunna knäppa av bilder helt utan fördröjning eller som fotograferar t.ex. barn eller djur inomhus i dåligt ljus. Där är Pixeln mycket bättre.

    Det är också ett jäkla mög att man ska behöva hålla på och installera separata appar för att få acceptabel prestanda i kameran. Det talar också starkt emot Samsung (om man nu inte tycker sånt är kul då förstås).
     
    polar590 gillar detta.
  11. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Jag har P7P och S23U, samt har haft alla tre (Exynos S22U).

    Håller med angående prestanda och batteri. Tycker dock inte S23U presterar sämre än S22U på kameran. Jag gillar verkligen bilderna S23U producerat, och det är ofta lite upp till preferens mellan den och P7P. Däremot är Pixeln mer konsekvent i resultat.
     
  12. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har haft S22U och en pixel 7pro, tycker nog att pixeln har bättre batteritid än S22U