Pixel dödade 1 års väntan, hjälp!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av sebbe_31, 5 okt 2016.

1. sebbe_31

sebbe_31 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då har man suttit med en lånetelefon i ett år snart i väntan på nästa "Nexus", det gick ju sådär. Hoppades på en OnePlus 3 i 5" format ungefär. Alltså bra prestanda utan krimskrams till ett bra pris. Anledningen att jag ej löst OP3 är att jag högst kan tänka mig en 5" lur. Senaste luren som jag förstörde va en Z3 compact där skärmen gick sönder ett antal gånger och jag har tröttnat på att laga den.

Anledning att jag ej löst s7an:
    - Priset!!
    - UI
    - Att hela telefonen är av glas (men känns som plast), trött på det efter z3 som gick sönder för minsta lilla.
    - microUSB

Anledning att jag ej löst OP3:
    - 5,5", är ute efter 5"

Förslag? Gillar verkligen HTC 10's design, och den tickar de mesta boxarna utom storleken, blir nästan lika stor som OP3 och till nästan ett dubbelt så dyrt pris. Eller ska man bara laga z3 compact återigen och smälla på massa skydd?!
    Kollat Mi5s och hoppades på 4g bandet men det sket ju sig också...

Hjälp mig avsluta 1 års väntan tack! ;)

2. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Xiaomi Mi 5 med cyanogenmod 13. Billig, grym, lagom storlek, allt är perfekt :)

Band 20 är skitsamma om man inte absolut måste ha 4g när man är ute på landsbygden.

3. sebbe_31

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du sitter själv på en alltså? Billig är den väl inte direkt? 4300 för 32gb och 4900 för 64gb. Då hamnar man ca 1-2000 under tex htc 10 som är lika stor med SD kort, schysst robust design, köpas över disk här hemma och har alla 4g band.
    Blir så trött att jag alltid börjar tänka så och inte vill kompromissa på en sak utan att få något annat i gengäld på den andra enheten...!!

4. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Har du kollat priserna hos skojaren som utger sig för att vara svensk återförsäljare fast han inte är det? Gör inte det.

Hos en riktig butik som skickar från Kina så kostar 32GB-versionen ca 2350 kr.

sebbe_31, jnsson och sydeu gillar detta.
  5. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Går på ungefär 2500 för 64 GB :)

https://www.aliexpress.com/item/Ori...d-Core-3GB-RAM-64GB-ROM-5-15/32611770429.html

har själv köpt två stycken där och vet flera andra som gjort samma sak. Extremt prisvärd och den bästa telefon jag haft.

sebbe_31 och indika gillar detta.
  6. sebbe_31

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nja Mi5 åker bort på 3gb ram.
    Står mellan Mi5s och OP3 nu känns det som, även om jag vill ha en telefon med max 5", handlar väl lite om vilken prestanda man kan få för ett bra pris...
    Mi5s med band 8 ska väl fungera bra i Göteborg med Tele2? 20 bandet är väl mer för Telia bland annat? SD821 och 128 GB, 3200mAh för 4000:- känns ju inte helt fel. Det som gör att man tvekar, förutom 4g, är väl att jag aldrig ägt en Xiaomi med deras egna MIUI. OxygenOS lockar mig mycket mer!
    Medans OP3 har nackdelen (enligt mig) med större skärm så sitter den ju på 6gb ram och deras egna OS då också, samt att det känns enklare med eventuella reklamationer via OP. Även tänkt att lägga till försäkring hos dom eftersom jag har en tendens att förstöra mina telefoner....

Får sova på saken.... Försök gärna övertyga mig!

7. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Mi5s med band8 fixar landsbygds-4g med telenor och tele2 (med alla dess underoperatörer såsom vimla o comviq tex). Har man telia (eller halebop/fello) så kommer man inte få så bra landsbygdstäckning på 4g iom att band20 saknas. Orkar du mecka så kan man även låsa upp band8 på den äldre mi5an som i dagsläget har desto mer rom stöd. Kör själv pac-man rom sedan ett par månader (som bygger på både AOSP samt CM) och den har fungerat riktigt bra.

Ytterligare fördel med att ta den vanliga mi5an nu är att du inte hostar upp med alltför mycket kulor nu och kan byta till mi5s om du är nöjd med den vanliga mi5an när romstödet blivit bättre alternativt där kommit någon annan lur tills dess. Jag tittar också hela tiden efter 5" lurar och mi5 samt mi5s är de som passar mig bäst, hoppades på att pixel skulle överraska men känns inte värt 7papp. Skrev även i den andra pixeltråden om en kommande HTC´s BOLT som ska va en miniversion av vanliga HTC 10 som kan va intressant. Annars är de väldigt tråkiga lurar om man vill ha något som inte är alltför klumpiga och man måste tvunget upp i 5.2 eller 5.5 för att få vettig hårdvara :(

sebbe_31 gillar detta.
  8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

huawei honor 8, billigare trevlig telefon är svårt att hitta just nu. känns väldigt slimmad trots skärmstorleken. huawei p9 är trevlig den också trots storlek.
    z3c med ett slimskal är dock oslagbart enligt nog.

sebbe_31 gillar detta.
  9. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Mi5 finns som 4GB/128GB-version också för knappa 3300 kr. MIUI är ju Xiaomis egna OS så vet inte vad du menar att skillnaden skulle vara?

Sen är 6GB RAM är bara en marknadsföringsgrej och ingen har lyckats använda så mycket på OnePlus 3. OnePlus kundtjänst enkel och smidig? nej inte direkt om man läser trådarna här på Swedroid.

10. sebbe_31

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hittat m5s för 4000:-, 4gb/128gb versionen, lutar nog mot den. Tror du misstog mig där med MIUI, skiljer ju sig lite från stock och Oxygen tex, lite renare helt enkelt. Men det går ju att lösa.
    Nej nej, 6gb behövs ju ej i dagsläget, speciellt inte för mig som inte spelar och liknande. Men tänker att ha luren i minst 2 år och då vet man ju inte vad som krävs. För 2 år sedan sa man ju att 2gb va mer än tillräckligt ;).
    Ang OP3 och kundtjänst, skillnaden är ju att det finns en kundtjänst helt enkelt, vilket gör det lite smidigare!
    Men blir nog ett försök att hitta en bra återförsäljare till m5s, eftersom jag har tele2 och bor i storstad så ska ju 4g inte vara något problem.
    Tack för hjälpen gubbs!

11. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    För fyra år sedan importerande jag min första mobil med 2GB RAM så nog är det dags för mer nu. Men 6GB som inte ens kan användas är rätt meningslöst och i alla fall inget som borde avgöra vilken mobil man skaffar.

12. Pienso

Pienso Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Du vet att det finns mi5 med 128 gb och 4 gb ram som är lite billigare dessutom. Här har du återförsäljare https://goo.gl/LhI8RI

13. Kalasbiff

Kalasbiff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Blev lite nyfiken på Xiaomi. Finns Googleplay på dom och svenskt språk?