Fråga: Pixel funktioner i Sverige

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Kalme, 1 mar 2025.

1. Kalme

Kalme Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro
    Övrigt:
    Pixel Watch 3
    Pixel Buds Pro 2
    Hej,

Kommer dessa funktioner någonsin komma till Sverige, så som Call Screening och liknande? Vet att några går att aktivera genom att ändra till engelska som systemspråk. Visst Pixel är fortfarande är relativt nytt i Sverige men hoppas verkligen att fler funktioner kommer inom snar framtid. :)

Mvh Johannes

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL
    Med EU relegationer, så är nog svaret nej. Sätta telefonen i annan region eller språk så kan man så klart kringgå kraven.

Men skulle nog inte bli förvånad om Google kommer bli avkrävt kunna kolla simnummret för fastställa att det inte är ett nummer från något av medlemsländerna i slutändan.

I Sverige har man rätt och spela in samtalet förutsatt att du är en av deltagarna i konversationen, dock finns det vissa EU länder som förbjuder inspelning överlag. Oansett om du är med i samtalet eller ej kan också påverka.

När man släpper tjänster så behöver det förhålla sig till GDPR EU lagstiftningar samt nationella lagar.

3. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Går det att få tillgång till samtals inspelning via byte av region etc eller är det root som gäller?

4. tag

Mottagna gillanden:
    1 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL
    Google har inget stöd i Android för inspelning av samtal längre i source koderna för Android den funktionen har tagit bort, däremot finns det vissa telefontillverkare som lagt in det stödet vet jag i vissa modeller med funktionen och möjligheterna i sina egna special versioner av roms.

Anledningen är för att Google bygger grunden av android för anpassa sig till länders och regionala lagar/villkor.

Sedan finns det tillverkare som säljer modeller bara på vissa specifika marknader så kan det skapa funktionerna själv.
    Medans syftet med källkoden är att det som inte vill lägga ner tid för skapa egna roms direkt ska bara kunna kompilat koden sedan ha det i sin mobil och kunna sälja det nästan direkt som det är på alla marknader utan några större jobb.

Därför saknar oftast funktioner i standard android så mycket jämfört mot typ roms från Samsung Oppo och likande som har egna roms, sedan bygger google sina funktioner snarare i appar istället än direkt i Android, så kan man begränsa tillgången till apparna och funktionerna i apparna baserad på location, sim data, eller baserad på språk i mobilen.

Vilket blir svårare göra om funktionerna är direkt inbyggda i Android som är ämnad som grund för alla marknader.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast Google Pixel telefoner har stöd för samtalinspelning i vissa länder. Så är du säker på att det är helt borttaget i källkoden?

6. tag

Mottagna gillanden:
    1 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL
    Den funktionen är inte i själva Android utan i appen i sig själv telefonappen, vilket aktiveras baserad på location. Vilket jag skrev i inlägget, tidigare fanns funktionen i open source koderna i Android, vilket gjorde att man fick manuellt ta bort koden från Android innan man kompilla det för ta bort stödet.

Så nu får det lösa det själv med appen och location baserning vart du befinner sig och därmed öppna på funktionen om det tillåts i landet.

7. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Du har ingen guide för att få detta möjligt?

8. tag

Mottagna gillanden:
    1 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL
    Google app funktioner är baserad på antigen bara språk beror på om funktionen tillåts globalt eller funktioner behöver special anpassas för visst land/region för att få fungera. men det är språk problem som inte har utvecklads för andra länder än så låser Google oftast ner det under språk så ändra bara språk i telefonen så får du funktionen.

Är det funktioner som kan bryta EU eller nationella lagar så är det oftast baserad på vilket sim kort som sitter i telefonen som avgör om du kan få funktionen.

Är det extremt allvarliga så kan det hämta även GSM information och location så behöver du även befinna dig i landet som funktionen tillåts, detta är det mest strikta och går inte förbipassera förutom flyga till landet och sedan möjligen sätta telefonen i dess språk för aktivera funktionen.

9. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 665
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon: