Placera launcher i system/app?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av gahrgamel, 5 feb 2011.

  1. gahrgamel

    gahrgamel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är nybörjare på min rootade telefon. Jag rootade och la in cyanogenmod 8.1 för dyrgt två veckor sedan, och några dagar senare tog jag bort ADWLauncher.apk från system/app-mappen. Nu kör jag istället Launcher Pro nedladdad från Market.

    Nu är dock frågan om jag ska lägga in LP i app-mappen, eller om det räcker med att ha den liggande på telefonen där Market har placerat den? Finns det någon nackdel eller fördel att göra/inte göra det?

    Om jag vill lägga in den i app-mappen, ska jag då installera apk-filen från recovery?

    Tacksam för svar, tack på förhand.
     
  2. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det du vinner med att ha den i /system är lite prestanda tror jag och om du vill göra en factory reset av någon anledning kommer inte den att försvinna. Applikationer som ligger på /system finns kvar när du resettar medan de som ligger i /data (tror jag det är) kommer att försvinna.

    Dock har jag för mig att folk har haft problem att uppdatera tex LP när den ligger under /system och inte där market har laddat ner den.

    För att flytta LP till /system kan du tex använda root explorer (kostar lite pengar dock) och gå in i /data/app och letar upp apk filen klipper ut den och går sedan till /system/app och klistrar in den, efter det så startar du om telefonen. Det kan vara bra att göra detta från en annan launcher annars tror jag det kan bli lite jobbigt.
     
  3. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan man ta bort program som man tycker är störiga från /system också? Som tex Layer?
     
  4. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ja med root explorer kan du det. Det går nog också med ADB, är inte säker på hur dock.
     
  5. gahrgamel

    gahrgamel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ville inte betala pengar för att köpa root explorer, så jag använde utforskaren i recovery för att flytta apparna som jag inte ville ha kvar. Ikonerna till apparna är dock kvar i drawern, men dessa går att dölja via Launcher Pro.
     
  6. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ahha! Smart! Kan jag flytta Launcher Pro till /System där också?

    Finns det några risker?
     
  7. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Varje gång det kommer en LauncherPro uppdatering måste du upprepa proceduren.
     
  8. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det låter ju lite jobbigt.. men gällande övriga program finns det inte risk att de påverkar varandra. Så om jag ex tar bort Twitter så fungerar inte Gmail sedan?

    Edit: Jag testar, det värsta som kan hända är att jag måste flasha om telefonen...
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det beror på vilka program.
    Twitter, Facebook, Google Translate, Gmail, Youtube och Google Maps kan inte få din telefon att sluta fungera (när du avinstallerar dom).
    Bara du sparar alla APK filer så du kan installera om dom så slipper du flasha om.
     
  10. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Too late ;)

    Men var hittar jag apk-filer som jag vill kopiera till /system? Jag kommer inte in i mappen /data genom recovery..

    Edit Nu kom jag in i /data men där finns bara en fil .mac.info
    Det var väl detta som man skulle kunna slippa om man gjorde en egen rom i kitchen?
     
    Last edited: 9 feb 2011
  11. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Du måste mounta /data partitionen i recovery först.

    Apk filer du installerat i telefonen finns i /data/app.
    T ex British Airways (https://market.android.com/details?id=com.ba.mobile) kommer heta com.ba.mobile.apk
     
    Dava gillar detta.