Fråga: Placering av router

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Arn83, 27 mar 2025.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Har idag min router bakom tv:n.

Går en LAN kabel direkt från routern till tv:n, en till digitalboxen och en till deco m5

Jag skulle självklart kunna flytta routern till ett annat ställe i huset mera fritt för att få bättre signal men då kommer jag inte längre kunna dra kabel direkt till tv:n.

Tv:n har alltid fungerat bra och jag har inte haft några avbrott i signalen.

Har hastighet 100mbit så antagligen bör det fungera bra även att koppla den trådlöst. Vilken placering hade ni valt?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Om du har allt placerat nära där den står nu så är det väl ingen idé att flytta på den.

Sen pratar du om att flytta den till annat ställe för att få bättre signal.. Då gäller det Wifi och om du har en Deco M5 så är det väl bara att köpa flera Deco enheter eller flytta den enheten för att få bättre täckning.

katho gillar detta.
  3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Kör Deco själv och har allt trådlöst, 50-60 enheter uppkopplade. Inga som helst problem.

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag har också router bakom tv, för att typ alla enheter då kan kopplas med kabel. men jag bor inte större än att mitt wifi är utmärkt trots mindre bra placering

Din tv kommer garanterat fungera fint även på wifi om du behöver flytta routern.
    behöver du bättre mottagning på wifi hemma så flytta routern, annars låt den stå kvar

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Obs! Glömde det i mitt tidigare inlägg men om din router har Wifi möjlighet men det är Deco enheten som du vill koppla upp dig mot trådlöst, vilket man får förmoda att du vill, så stäng av den på routern.

Du vill inte ha två nätverk som kan störa ut varandra.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bäst placering är så centralt som möjligt och inte för högt eller för lågt, typ midjehöjd eller så brukar vara bra.

Om din TV har dålig WiFi kan du köpa en repeater och ansluta den direkt till TV:n.

Men innan du gör något - fungerar det dåligt på någon plats där du bor? Om det fungerar bra i dagsläget gäller: "If it ain't broken, don't fix it".

Arn83 gillar detta.
  7. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har min router vid TV-bänken i källaren där fibern kommer in, men den har ingen inbyggd wifi. Jag har dragit kabel från routern upp på vinden genom gamla TV-antennrör och sedan ner till ett tekniksskåp på huvudplan. I teknikkåpet har jag en switch som sedan mina wifi APs är kopplade till. Kablarna till APs går tillbaka upp på vinden och sedan ner genom taket på de platserna som APs är placerade (de är takmonterade).