Plantronics Voyager 855 Bluetooth headset och dålig räckvidd

Diskussion i 'Magic' startad av Pastorn, 27 aug 2009.

1. Pastorn

Pastorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Har köpt ett Plantronics headset, (se ovan) och upplever att räckvidden är absurdt dålig, max 0.5 meter. Har jag den i fickan blir det hackigt. Ligger den på bordet framför mig funkar det, bakom stolen blir det stopp.

Är det någon annan som har haft problem med räckvidden och bluetooth headsets?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 172
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du händelsevis wifi påslaget samtidigt? Vissa har haft problem på grund av detta.

3. Pastorn

Pastorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej...ingen wifi på. Fungerar fint på alla sätt, adhp och allt, om jag har den på bordet. I byxfickan är det kört. Htc support föreslog factory reset. Aldrig i livet.

4. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köpte en samsung stereo för 150 sek från ebay , en del krångel men på max 3 -4 meter avstånd funkar den

5. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

räckvidden e groteskt dålig för mig med med Jabra headset. Tipset med Wlan minskar dock hackproblement men det förvinner inte för min del.

Vad är musiken encodad kan kanske spela en viss roll. All min musik är encodad i OGGVorbis och jag ör till 90% säker på att mitt Jabra headset inte stöder det formatet till följd att mobilen måste koda om eller skicka det i RAW format över BT därmed mycket mer trafik. Så vad är din musik encodad i? Kan det vara en bidragande faktor kanske?

För har man dock musiken kodad i MP3 så, om jag tolkat saken rätt, ska headset kunna avkoda det på mottagarsidan. Jag är dock inte säker på att detta gäller alla headset. Framförallt inte de billigaste. Men helt klart är att Vorbis belastar MCU mer än MP3 tyvärr :-/

Nån som vet mer om detta eller hur A2P egentligen fungerar skriv gärna då jag börjar bli desperat att ta reda på VARFÖR BT ska strula så förbaskat och om det är beroende av vilket headset man använder osv...