Plasma eller LED (LCD)?

Diskussion i 'Off Topic' startad av leolulz, 17 feb 2013.

?

Plasma eller LED

1. Plasma

9 röst(er)
    45,0%
  2. LED (LCD)

11 röst(er)
    55,0%
  1. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nå vad säger ni? Plasma eller LED vad föredrar ni? Motivera gärna varför :)

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

LED. Har hört att Plasma inte har så lång livslängd.

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

Det tror jag inte en sekund på, har en plasma i sovrummet som är inne på 8:e året nu

GT-N7105 via Tapatalk 2

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Plasma all day av den simpla anledningen att filmtittning på plasma slår allt. Lcd för spel.

5. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

LCD om du ska använda den som en förlängning av din datorskärm, för allt annat är plasma bättre. För filmtittande är plasma överlägsen. Bilden är ofta också lite "mjukare" vilket gör att icke-HD material kan vara skönare att titta på också. Lägre latenser är också bättre om du ska titta på sport eller spela från konsol.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Öh, LED!

Finns inga argument för en normalperson att köpa plasma längre. Ja förutom de som vill ha billigaste TV:n på marknaden. Då är plasmor bättre än LED/LCD.

Om man tittar på 46 eller 55 tum är det omöjligt att ekonomiskt försvara en plasma. De som är bra är för dyra. Och tunga. Och mörka. Och strömtörstiga. Och... gamla.

Men det är jag det! Jag och alla detaljister :)

Elgiganten:
    LCD-TV 12 stycken modeller
    LED-TV 141 stycken modeller
    Plasma-TV 9 stycken modeller

Edit, och ja det finns bra plasmor. Jag kritiserar ingen som tycker att plasma är bättre. Ni får ha vad ni vill men ur ett kundperspektiv är det som att jämföra bilar med bakhjulsdrift mot bilar med framhjulsdrift. Du har SÅ mycket mer att välja på med LED och chansen att du hittar en TV som passar dina behov ökar markant om du tittar på LED än om du snöat in på enbart plasma.

För att få det bästa så skall du självklart titta på alla modeller. LCD är väl iofs borträknat om du inte vill ha en snorbillig TV med kvalitet därefter.

7. S-Droid

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

"LED-TV" är inget annat än en LCD-TV med dioder som bakgrundsbelysning jämfört med lysrör

GT-N7105 via Tapatalk 2

8. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Plasma utav tvekan. Har ännu inte sett någon LCD skärm jag tycker är bättre än en plasma för liknande peng. Tycker alla dyrare led apparater är på tok för detaljerade och skarpa, ser inte alls realistiskt ut. Har kvar min Pioneer G8 och den kommer nog stanna ett tag till.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

9. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Oh my, trodde det inte fanns folk som var så insnöad av reklam som du verkar vara.. :P protip; läs på vad lcd/led är.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Spydigt!

Hitta mig en LCD-TV i storlek 55" tack. Den skall vara bra också. I typ LM760-klass.

Edit, nu pratar jag om en LCD-TV som i folkmun benämns som en LCD-TV. En LCD-TV för gemene man är en tjockare TV med LCD-teknik. En LED-TV för samma kille är en LCD-TV som är tunn. Alltså en LED.

Last edited: 18 feb 2013
  11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Pro tip: Läs mitt inlägg här ovanför.

12. S-Droid

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

Vadå spydigt, det är ju så

Oavsett bakgrundsbelysning så är det en LCD om du inte pratar om OLED så vad gemene man pratar om är oväsentligt då fakta är vad vi ska hålla oss till.

Tv får du leta själv gosse

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det gemene man talar om är otroligt väsentligt. Det är det man som rådgivare ska, bör och måste ta hänsyn till.

Om du tittar på hur samhället uppfattar de olika typerna av TV förstår du kanske (men bara kanske) vad jag menar.

Jag har arbetat som TV-försäljare i 2,5 år så ifall du på något vis tror att jag inte förstår likheten mellan LCD och LED är du så förvånande långt ut på världens halaste is.

Anledningen till att du tankevurpar är att jag listar Elgigantens klassificeringar och spinner vidare på det. Detta betyder att jag refererar till deras indelning och inte tekniken som sådan. Att du tar det som okunskap ifrån min sida och dessutom ett frikort att svara spydigt är i mina ögon patetiskt gjort av dig. Dessutom onödigt.

Så, för att än en gång bevisa för dig hur världen fungerar, hitta mig en LCD-TV (det vill säga en tjockare LCD-TV) i samma klass som en LM760. Eller varför inte en VLE7139 för att sänka på kvaliteten lite. Du som vill vara så fruktansvärt kunnig måste ju på studs komma på flertalet modeller att kontra med!

Edit, Seså, gosse, ge mig svar på tal med en länk till din TV nu!

Last edited: 18 feb 2013
  14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo kollade i tråden och jag har haft föutfattade meningar om just Plasma.
    Köpte mig en Samsung LED utan några större funderingar.

Så här ser man på det därute i den stora världen:

http://hdguru.com/the-case-for-plasma-vs-ledlcd-hdtv/9373/

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2387377,00.asp

Många måste ju välja med plånboken och så pjåkig är inte en Plasma.

15. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

HDGuru är riktigt bra, men jag vill varna lite för den PcMag-artikeln du länkade som enligt min mening är skrämmande dålig. Bland annat ser man det om ni klickar på hans produkt-länkar ser ni att han jämför värden mellan en LED som kostar 6000$ med en plasma för 1500$. Jag läste på väldigt mycket om LED vs Plasma innan mitt TV-köp för ett år sen och jag fick uppfattningen om att alla experter i princip var överens om att Plasma fortfarande var bättre (om än mindre skillnad än det varit) för en TV i vardagsrummet.

16. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Undrar hur det kommer sig att man ser mycket mer led än plasmor då. Är det bara för att de är tunnare och energi snålare?

Gick en runda inom elgiganten och tittade på en 50tums plasma som var helt super klar i bilden. Medans alla led såg lite små kladdiga ut typ... Nu vet jag ju dock inte om det är något elgiganten gjort med flit för att sälja en specifik tv men men... :P

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

17. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Du har rätt att de är mer energisnåla, men det är nog framför allt pga wow-faktorn med tunnheten som gör att många kedjor skyltar med dem. Tycker personligen inte att plasmor är så mycket efter där heller längre. Min Panasonic från 2011 är väl ca 2cm tjock.

Tror en väldigt avgörande faktor är att det har blivit så mycket billigare att tillverka LCD/LED de senaste åren vilken har gjort dem mycket mer tillgängliga. Sen får man heller inte glömma att det finns många riktigt bra LCD/LED också. Ett tips är att läsa recensioner på flatpanelshd.com.

18. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Att välja tv avgörs av vilka problem man väljer att acceptera. Led och bleeding t.ex eller plasma med buzzing och flimmriga vita färger. Finns ju självklart ex utan dessa problem men inget av alternativen är felfritt och är inte bra på allt. Många noterar heller inte ens felen. Suttit hos folk som haft extrem bleeding och folk som haft flimmriga vita bilder men som inte ens märkt detta. Jag själv är känslig och har testat plasma varje gång ja bytt tv men har alltid lämnat tillbaka och tagit lcd/led. För andra funkar säker plasma skitbra men inte för mig. Däremot har de ofta varit billigare att få likvärdig bild med plasma jämfört med lcd och många köper ju stora plasmor eftersom man får vettig bild redan vid riktigt låga priser och modeller.
    En viktig grundregel är ju att aldrig jämföra apparater i butik för den bildinställningen är absolut ingen inställning du kommer ha hemma. Det som ser skarpt o fint ut i butiksljuset kommer se överexponerat och löjligt ut hemma. Lita heller aldrig på en säljares rekomendationer utan ta det som lite generella tips bara.

Last edited: 19 feb 2013
  19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Snyggt sätt att idiotförklara en hel yrkeskår! Eftersom jag själv arbetat som säljare med just TV-apparater tar jag rätt illa vid mig när du sitter och säger att vi aldrig går att lita på. Eller jag tar iofs inte så illa vid mig eftersom jag vet att du har fel.

Vad vet du om det egentligen?

20. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Säger inte att alla säljare är idioter utan menar bara att man inte ska avgöra sitt köp baserat på enbart det säljaren säger och jag baserar inte det på deras kunskap eller eventuella bristen på kunskap utan att vissa helt enkelt pushar för vissa märken och modeller av en rad anledningar. Med bekanta på både mediamarkt, elgiganten och netonnet så vet jag att det sker. Forskar man lite själv så kan man då istället ta säljarens råd som tips men inte mer. Säljare behandlar ju ofta kunder som idioter men tvärtom så blir det grin.
    Du som säljare kan ju omöjligt inte ha lockats att pusha för vissa märken och modeller?

Last edited: 19 feb 2013