Problem: Play Musik autouppdateras inte?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av RoadHazard, 4 okt 2012.

1. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Upptäckte precis att Play Musik tydligen inte autouppdateras på min GNex, till skillnad från andra systemappar såsom Gmail. Märkte att jag bara hade version 4.3.605, medan senaste versionen på Play Store är 4.3.615. Har inte fått någon notifiering om att uppdatera den, och den fanns inte med i listan av appar med uppdateringar i Play Store, så jag kunde inte uppdatera den från telefonen.

När jag gick in på Play Store på datorn (webbinterfacet) fanns den listad där som systemapp, men den indikerade inte att det fanns någon uppdatering. Däremot kunde jag installera den på min GNex därifrån (genom att på appens sida klicka på "Installerad" och välja en annan enhet - som alltså är samma enhet - att skicka den till), trots att den alltså redan var installerad. Gjorde det, vilket resulterade i att appen på telefonen uppdaterades. Enda uppenbara skillnaden jämfört med den version jag hade tidigare är expanderbara Jelly Bean-notifieringar, men det är ju trevligt att ha, och det hade jag missat om jag inte hade märkt detta.

[​IMG] [​IMG]

Förhoppningsvis kommer den autouppdateras i fortsättningen, nu när jag har lurat telefonen att uppdatera den genom att "installera" den trots att den redan var installerad, men vi får väl se. Frågan är ju varför telefonen inte brydde sig om att automatiskt hitta uppdateringar till just den här appen. Fast hela situationen med Play-apparna är ju lite lustig här i Sverige. Söker man efter dem på Play Store hittar man dem inte överhuvudtaget, och inte heller om man tittar på sidan med alla appar av Google). Enda stället jag kan se Play Musik är i listan av appar som är installerade på min telefon. Så det har kanske med det att göra på något sätt.

Fler som kan bekräfta detta problem? Oavsett svar, har ni flashat yakju (som jag) eller är ni kvar på yakjuxw (om det eventuellt kan ha någon inverkan)?

Last edited: 4 okt 2012
  2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Har samma problem.

Uppdaterade till .609 genom att jag hittade music I listan över installerade appar och tryckte uppdatera. Nu när jag såg din post fick jag uppdatera manuellt till 615. Jag fick alltså ingen notifikation trots att jag uppdaterat den tidigare.

3. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hm, okej, då kommer man alltså få fortsätta hålla på så här för att hålla Musik uppdaterad. Har du flashat yakju/takju, eller är du kvar på yakjuxw?

4. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Oj, hade inte märkt av att den inte uppdaterats heller, tack för tipset!

5. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Kör yakju. Tack för tipset förresten!

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

den uppdateras inte för den inte är aktuell i ditt land.. yakju eller inte spelar ingen roll.
    det är lite muppigt men sån tur var uppdateras den ju knappt aldrig så man behöver inte kolla speciellt ofta iaf ;)

7. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Vad menar du med "inte aktuell i ditt land"? Den går ju inte hitta via Play Store här i Sverige, nej, om det är det du menar. Men det borde man kunna. Det säljs telefoner i Sverige med den förinstallerad, och det borde Google ha koll på.

Att vi officiellt sett inte har tillgång till tjänsten Google Play Music (ladda upp sin musik, köpa musik, osv) borde inte ha någon betydelse för detta, eftersom appen ju går alldeles utmärkt att använda för lokala musikfiler. Play Music är stock-appen för musikuppspelning i Android 4.0+, och borde därför behandlas som alla andra systemappar.

8. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kör med custom rom och fick inte heller en autouppdatering. Märkligt att man ska behöva uppdatera automatiskt, med tanke på att det är som du säger: Galaxy Nexus säljs ju med Play Music.

Men även jag tackar för tipset :)

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är ju en tabbe dom gjort just med nexus.. den är installerad per default men tjänsten finns inte i sverige och kan således "inte användas" självklart syns den inte och även om du kan lira lokala filer så är det ju inte det som är grejen eg med tjänsten...jag fick autoupdate 1 gång vet jag sen har det inte funkar efter det.. kör allt med marketenabbler ist 1 gång i veckan så får man de updates man behöver;)

EDIT: sant är ju att play music är standardappen för musik och då är det indeed jävligt märkligt...
    känns som det hade varit bättre att låsa funktioner i appen ist beroende på hemvist för användaren... vilket iof skulle gå att gå runt det med men ändå ;)

10. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Men appen är ju redan gjord för att kunna användas antingen enbart för lokala filer eller för lokala + online. Har man inget Google-konto med Play Music-tjänsten på telefonen så existerar inte alternativen som har med det att göra i appen överhuvudtaget. Då fungerar den bara som en spelare för lokala filer, och inte ett ord om onlinemusik nämns i den. Så fort man lägger till ett konto som har Play Music så dyker alla alternativ för onlinemusik upp.

Så de har uppenbarligen tänkt på att appen ska kunna användas som en vanlig offlinespelare om man inte har Play Music på sitt konto, men de har tydligen inte tänkt färdigt hela vägen på hur den ska hanteras här i Sverige (och andra länder som inte har onlinetjänsten, gissar jag) i övrigt. För som sagt går den inte hitta på Play Store om man inte redan har den installerad på telefonen, och även om man har det hittar inte telefonen automatiskt uppdateringar till den, ett problem som inte finns med någon annan systemapp.

Last edited: 5 okt 2012
  11. helevorn

helevorn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2 FTG