Playlists, bokmärken, sortering och många filer

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Johan, 30 jul 2009.

1. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Återigen slåss jag med musikspelarna till Android. Alla verkar tävla om att suga mest. Det jag har problem med just nu är att lyssna på en ljudbok. Den musikspelare jag hittills funnit suga minst är Meridian. Den funkar att lyssna på musik i, om man finner sig i att musik väljs ut mer eller mindre slumpartat. Detta fungerar dock ej med ljudböcker. Dessutom är det nära på nödvändigt att ha någon form av bokmärkessystem, så man slipper skriva ner var man slutade lyssna senast.

Det mest egendomliga med den ljudbok jag nu försöker lyssna på är att filerna är helt vansinnigt sorterade. Ingen ordning alls, trots att filnamnen är numrerade i logisk följd. Just nu är de 10 första filerna sorterade enligt följande: 1.03, 0.02.5, 1.07, 1.05, 1.02, 1.10, 2.06, 2.07, 2.09, 0.01.1

Detta gäller om jag väljer att visa album eller artist. Om jag väljer all songs sorteras det korrekt, men då flinker andra låtar emellan, som också råkar börja med nummer. Jag har provat att sortera på både titel och filnamn, men det hjälper inte.

Så försökte jag som sista åtgärd att göra mig en playlist, då Meridian faktiskt har en funktion för att sortera dessa. Men wow vilket interface! Det fungerar att sortera, men bara genom att flytta godtycklig fil till översta positionen på listan. Det skulle ta mig längre tid att sortera listan på detta sätt än att läsa ut den tryckta boken.

Snälla, hjälp! Finns det verkligen ingen musikspelare som faktiskt fungerar som den ska?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kan tyvärr inte erbjuda någon hjälp i ämnet, men jag ville bara säga att jag finner det anmärkningsvärt att Android fortfarande saknar vettiga musik-/mediaspelare. Det kanske är bland det svåraste man som kodare kan ge sig på, men det förbryllar mig oerhört ändå. Samma visa med fristående mailklienter, tydligen.

3. Zaklin

Zaklin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Borde man inte på något sätt kunna skriva om VLC player så att den fungerar i android?
    Det skulle lösa så många problem.

4. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, varför så mycket punkter i filerna? Jag brukar döpa dem till typ 001, 001...020, 021 osv. punkter kan ju ställa till det en del, siffror börjar tolkas som filändelser å annat mindre skojj. Om man taggar mp3 filerna rätt ska det inte vara något problem, ibland räcker det inte med filnamnet, man måste tagga filerna eventuellt. eller så beror det på att hälften utav filerna redan är taggade, taggen går före filnamnet i hierarkin.

http://www.androidtapp.com/meridian-player/comment-page-1/

I kommentarerna längst ner verkar det som att nåt gått snett efter senaste uppdateringen dessutom...

Last edited: 30 jul 2009
  5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Just att sortera om i playlists tycker jag fungerar ganska bra i den inbyggda musikspelaren i android (om det nu är vanilla-varianten i nk02 ion r4 som jag kör just nu, märker ingen större skillnad mot htc-spelaren i originalromen), när man bara kan gå in i en playlist och dra runt filerna som man vill i den. Dock känns det onödigt bökigt att lägga till flera filer på en gång i en playlist, då måste man ju gå igenom arkivet och ta add to playlist på varje fil och välja rätt playlist. Hade varit smidigare om det fanns en "add songs"-funktion direkt i playlistvyn där man kan bocka för de låtar man vill lägga till och sen få in dem alla på en gång.

Tycker också det är brist på vettiga musikspelare, har provat bl.a. tunewiki, meridian och rockon music player, inte direkt fastnat för någon av dem. De tillför visserligen en del funktioner och lite annorlunda UI, men inget som jag tycker gör det värt att ha en extra app utöver originalspelaren.

6. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag vet inte varför alla dessa punkter. De fanns där redan när jag "lånade" boken. Det lustiga är att den ju sorterar korrekt i all songs, men inte i albums.

Nåja. Ska se om de är lustigt taggade eller nåt.

7. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hur sorterar du playlistan i vanliga klienten? Det funkar inte att dra och släppa för mig. Den jag drar åker bara tillbaka till sin utgångsposition när jag släpper, förutom i det fall då jag släpper den på listans översta position.

8. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hm, du har rätt, blir samma för mig ser jag nu. Tog för givet att det funkade när man kunde dra bara. Men jag har fått för mig att jag sorterat om på det sättet tidigare utan problem. Fast det kanske inte var när jag körde ION-romen, kan ha varit med daldroid eller t.o.m. med Hero.

9. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag stör mig på är att det fortfarande inte finns stöd för .m4b-formatet som är det "officiella" ljudboksformatet. Helt omöjligt att lyssna på ljudböcker utan att spelaren minns vart man var någonstans som det är nu.

10. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Har du testat att öppna ljudfilerna via filebrowsern i meridian?
    Om ni vill "klaga" på meridian så gör det på utvecklarens officiella forum. Jag har skrivit en del där och han svarar för det mesta.
    http://groups.google.com/group/meridian_android
    Just support för audiobooks står på agendan. Men ni visar intresse för det i forumet så kanske han prioriterar det mer.
    http://groups.google.com/group/meridian_android/web/todo-list

Ett annat tips är att för att läsa in album arts så behöver du bara döpa om bildfilen till AlbumArt.jpg i samma mapp som albumet. Då behöver du inte tagga mp3 filerna med bilden.

11. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Jag gillar MixZing. Den är snyggare än Meridian och har bättre widgets. Det kom en uppdatering för nån dag sen.

12. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har inte varrit med om att min magic har sorterat mina ljudböcker dåligt, de har alltid hamnat i rätt ordning. Låter mest som om de är lustigt taggade.

Kört dem både in den inbyggda musikspelaren samt tunewiki och mixzing (som för övrigt är min favorit just nu).

13. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

En annan sak jag irriterar ihjäl mig på är att om jag använder en alternativ musikspelare iställetför den inbyggda så triggas följande bugg. Om jag lyssnar på musik i exempelvis Meridian i headset och pausar med knappen på headsetet, och därefter har det i detta läge när någon ringer - när samtalet är slut går ORIGINALSPELAREN igång och börjar spela vad den senast hade för sig. Ännu värre är att om jag då försöker stoppa dess idiotiska beteende genom att trycka på knappen igen, ja då går Meridian igång istället och spelar sin musik SAMTIDIGT som originalspelaren spelar sin.