Pling-plong i Google Maps men ingen röst....

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Bo_B, 29 aug 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Igår skulle jag åka till en adress som var lokaliserad i ett gytter av smågator så jag försökte använda Google Maps som GPS-navigator i bilen. Detta på min Samsung Galaxy S4Mini.
    Till att börja med (innan det blev svårt) så hördes en röst som sade till mig när jag skulle svänga och vart. Men sen plötsligt så ändrades rösten till enbart ett "pling" följt efter några sekunder av ett svagare plong. Var på motorvägen när det började plinga...
    Så snart jag kommit av motorvägen så stannade jag och försökte hitta var man kan slå på rösten, men hittade inget. Fanns bara ett alternativ att slå AV röstnavigeringen!

Så nu undrar jag:
    1) Vad kan det vara som mitt under en färd slår bort rösten och ersätter med ett ljudligt "pling"?

2) Hur skall man göra för att få bort plinget och få dit rösten i stället?

Fattar inte hur man skall kunna använda plinget, det säger ju inget om vart man skall ta vägen!

2. ictus60

ictus60 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag hade samma problem och till sist kontaktade jag supporten och fick problemet löst:) Så här är svaret från supporten:
    "Ok. Du kan testa rensa data för appen Maps i så fall.
    Kan du öppna telefonens Inställningar - Programhanterare - Alla (notera vilken kategori som är vald överst) - Maps? Välj Rensa Data, acceptera varningen (inget känsligt raderas), starta om telefonen och försök igen." Och yesss där kom den beslöjade damen tillbaka igen :-))

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det var ju ett tag sedan nu så jag har nästan glömt bort var jag var nånstans...
    Men när jag går in där du säger och trycker på "Clear Data" (min telefon är inställd för Engelska som språk) så säger den såhär:
    "All of this application's data will be deleted permanently. This includes all files, settings,accounts, databases etc."
    Det verkar ju väldigt tveksamt ifall det är OK att göra, vad kan det vara för data som raderas?

4. ictus60

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har inte märkt att någon känslig data raderas. Supporten skriver: "Välj Rensa Data, acceptera varningen (inget känsligt raderas)." Så jag litade på det och allt fungerar på min telefon, Samsung Galaxy S5, iaf. Nu är det iofs nyss jag gjorde detta (16:02) så jag har inte testat telefonen fullt ut än men får jag problem så återkommer jag snarast.

5. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Att cleara data för en app är ungefär samma som att avinstallera den och installera den igen så det borde inte vara någon fara. Men man kan ju vara lite försiktig om man clerar data för t.ex. kalendern eller smsappen då sådant t.ex. skulle kunna ta bort händelser och konversationer. För Maps skulle jag tro att det som försvinner är kartor sparade offline, inställningar och liknande.

Android har olika typer av streams för ljud. T.ex. en för samtal, en för media, en för notifikationer o.s.v. Jag skulle misstänka att plinget är notifikationsstreamen medan rösten som pratar går som media. Om du startar en låt i en app, hörs den då?

indika gillar detta.
  6. ictus60

Mottagna gillanden:
    0
    Är inte riktigt med i tanken #lassekongo. Men säg den glädje som varar. När man väl har rensat all data från google maps navigation och avslutar när man är framme vid målet så får man göra om samma sak igen när man ska starta om den. Jag kontaktar supporten igen och återkommer om han kan lösa problemet.

7. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Vad gäller streams? Android gör det möjligt att skicka ut på olika sätt. Tex finns en stream för samtal. Den går genom den lilla hörsnäckan man håller mot örat eller genom ett eventuellt headset. Det finns också en mediastream och via den brukar musik spelas, ljud från appar höras osv. Genom notifikationsstreamen hörs ringsignalen och notifikationssignaler. Dessa streams har olika volymer. Tex, om man spelar upp en låt i exempelvis Spotify och trycker på volymknappen så ändras volymen på låten, dvs volymen på notifikationsstreamen ändras. Volymen på notifikationsaignaler och samtal ändras dock inte. Volymerna är alltså oberoende av varandra.

Min tanke är alltså att du kanske har råkat stänga av volymen på mediastreamen (som jag gissar att rösten går genom) och att din notifikationsstream (som plinget kanske kommer ifrån) har en volym. Så det var därför jag tänkte att du kunde prova att slå på en låt för att se om du har ljud då :)

Återkom gärna med supportens svar!

indika gillar detta.
  8. ictus60

Mottagna gillanden:
    0
    Ok nu är jag med dig och fattar vad du menar. Jag får skylla på att det är för mycket kalk i mjölken:). Men jag har kollat att volymen är på max både på ringsignaler, media, aviseringar och system. Men icke, det blir pling plong iaf:(. Supportens svar kommer här:

"Tack för ditt mail till Samsung Support. Tråkigt att höra att du upplever problem!
    Var det i samband med något särskilt du kan komma på som Google Maps började att bete sig så? Det låter som att felet du upplever är mjukvarurelaterat. Vi rekommenderar dig att prova att uppdatera och återställa din telefon för att rensa bort eventuella buggar i systemet som kan ligga bakom och du kan uppdatera telefonen via Inställningar > Om Enheten > Programuppdatering. En återställning av systemet gör du via Inställningar > Säkerhetskopiera och återställ > Återställ till fabriksdata. Innan du gör en fabriksåterställning så har du självklart möjlighet att säkerhetskopiera innehållet i din telefon via Smart Switch och du kan hitta nedladdningsfilen och instruktioner om hur du går tillväga här: http://www.samsung.com/se/smart-switch/
    Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!"

Så låter ett standard svar när Samsung inte kan lösa problemet. Men jag är inte pigg på en återställning med Smart Switch för där är jag rädd för att förlora information. Jag har 531 kontakter och 500 sms (jag tror att det är en limit) för att inte tala om kalendern där jag är helt lost om något fel skulle hända. Jag känner att historiken är viktig i både sms och kalender. Och varför göra en återställning när den senaste uppdateringen gjordes 2015-06-23.

Så vi är tillbaka på ruta 1. Tacksam för alternativa lösningar:)

9. Arne Anka

Arne Anka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Har fått samma fenomen. Men bara när billaddaren är inkopplad. Utan den är det röst som vanligt...

10. vonbenne

vonbenne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Har precis köpt en samsung galaxy s5 neo och fått exakt samma problem. Går att fixa med hjälp av att rensa datan i google maps som ni skrivit, men problemet kommer ständigt tillbaka efter ett tag. fruktansvärt irriterande. är det någon som vet en varaktig lösning på problemet?