Pluginmodell?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Eidron, 9 jul 2010.

  1. Eidron

    Eidron Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hepp!

    Tänkte kolla om det är någon som har lite input på hur man skall fixa ett bra pluginsystem till en app? Jag vill att tredjepartare skall kunna skriva moduler till ett spel, mot ett givet interface.

    Jag sitter idag och kollar på lite olika sätt att göra plugins och de metoder som jag ser är:

    1) Reflection, självklart helt ok, måste dock skicka enkla datastrukturer mellan och instansiering mm är ganska kostsamt.

    2) Broadcasts/Intents.. man kan ju skicka ut ett intent, vänta på svar osv, men ohyggligt oflexibelt..

    Det finns ju idag librarystöd men det fungerar ju egentligen omvänt mot det jag vill göra, alltså då har man kod i en bas och funktion som utnyttjar basen..

    Tips?
     
  2. Eidron

    Eidron Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan också tillägga att jag inte behöver starta Activities, då hade det inte varit minsta problem. Jag behöver starta metoder/kod...
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Angående 1)
    Du instantierar ju bara ett plugin via reflektion när du startar, så att det kostar lite gör inget. Efter det skall du köra mot ett känt interface. Förstår inte heller vad du menar med att du bara kan skicka enkla datastrukturer.