Poco X6 / X6 Pro / M6 Pro

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 12 jan 2024.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Pocos nya serie lanserades igår globalt. Finns redan i lager hos amazons olika europeiska butiker (dock inte den svenska butiken).

    Översikt kring de tre modellernas specfikationer:
    Compare Xiaomi Poco X6 Pro vs. Xiaomi Poco X6 vs. Xiaomi Poco M6 Pro - GSMArena.com

    Identisk kamerasetup på alla tre där huvudkameran på 64MP och OIS är den enda värd att nämna (i övrigt 8MP vidvinkel och 2MP makro).

    Samtliga tre lurar har 6.67" AMOLED skärmar. Dock högre ljusstyrka och upplösning (1220 x 2712 pixels) m.m. på X6/X6 Pro jämfört med M6Pro.

    X6 Pro har nya systemchippet Dimensity 8300 Ultra som i syntetiska testar ligger nära Qualcomms toppchipp från ifjol, speciellt avseende grafikprestanda. X6 är utrustad med SD 7s Gen 2 som kan ses som ett smärre uppgradering från SD778 som varit populär på upper midrangelurar senaste åren. Prestandamässigt är X6 pro avsevärt bättre än X6 (åtmistone på papperet), i t ex antutu får X6Pro mer än dubbelt så höga poäng. Budgetmodelen M6 Pro får Helio G99 Ultra som är ungefärligt jämförbar med Snapdragon 695.

    Både X6 Pro och M6 Pro har 3.5mm uttag för hörlurar. Något som saknas på X6 Pro.

    Designmässigt sticker X6 och X6 Pro ut med mycket tunna skärmkanter. Båda dessa lurar mäter endast 74mm på bredden trots relativt stora 6.67" skärmar. På höjden är X6 Pro något kortare än X6 vilket i princip leder till symmetriska kanter uppe och nere. Screen to boty ratio är faktiskt lite högre på X6/X6Pro jämfört med ett flaggskepp som Pixel 8 Pro och Xiaomis egna semiflaggskepp 13T Pro vilket är förvånande. På minussidan märks en billigare chassikonstruktion i plast och "endast" IP54.

    X6 Pro och M6 pro har 5000mAh batterier medan X6 ligger på 5100mAh.

    Endast X6 Pro levereras med nya HyperOS från start.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=yt6Ju-KKuK0
     
    Last edited: 12 jan 2024
    flat7 gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Italienska amazon har några introerbjudanden just nu:
    X6 Pro 12/512GB för €379. (instegsmodellen €349)
    X6 12/256GB för €289. (instegsmodellen €299)
    M6 pro 12/512 för €259.(instegsmodellen €229)

    Kom ihåg att slutpriset blir något högre då amazon justerar för skillnaden mellan italiensk och svensk moms (22% vs. 25%).
     
  3. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    483
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Intressanta budgetlurar. Är dock mer nyfiken på Redmi Note 13 Pro+ som släpps i EU väldigt snart (måndag?)
    @flipp@flipp vad tror du om X6 Pro Vs Note 13 Pro(+) ?
    Enkelt uttryckt skulle man kunna säga bättre prestanda på X6 Pro men bättre kamera på Redmi? Andra fördelar och nackdelar? Verkar vara bättre byggkvalitet på Redmi vid en snabb anblick.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, just Note 13 Pro(+) ser ut att vara mer påkostad i bygget. Den har ju även en kurvad skärm (på gott och ont). Vanliga Note 13 Pro ser ut vara nästan identisk med Poco X6 på alla sätt förutom den bättre huvudkameran.

    Tyska chinahandys har testat både Note 13 Pro (ej plus) och X6 Pro. Huvudkameran verkade då bättre på Note 13 Pro:
    Poco X6 Pro Test - wirklich die beste Wahl für Gamer?
    Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G Test - die goldene Mitte?

    Instegspriset på Poco X6 Pro är rätt bra (€349, runt 4000 kr inkl svensk moms) medan Note 13 Pro Plus verkar bli runt en tusenlapp dyrare. Tycker jag talar för x6 Pro. Gillar även designen mer på den med rak skärm men ändå supertunna bezels.
     
    spigen gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I slutändan skulle jag nog använda en gcam-modd på både Pocon och RMN13Pro+ och då kanske huvudkamerasensorn inte spelar så stor roll. Möjligen en fördel där för Pocon då dess 64MP-sensor använts tidigare (t.ex. Poco F5) och därför borde få bättre stöd för olika gcams.
     
  6. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    120
    Ser ut att bli fina lurar!

    En liten heads upp bara, Snapdragon 7s gen 2 som sitter i X6, är långt ifrån samma prestanda som sitter i F5 som har Snapdragon 7+ gen 2. Lite förvirrande med beteckningarna kan jag tycka.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis! Lätt att missa skillnaden mellan 7s gen 2 och 7+ gen 2.

    7s gen 2 är egentligen inte så mycket bättre än SD778 som suttit i upper midrange lurar sedan några år tillbaka (t.ex. Poco X5 Pro).
     
    marcusjj gillar detta.
  8. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Har väntat på dessa lurar men x6 med sin 7s gen 2 processor blir en ordentlig nedgradering jämfört med SD 870 som sitter i min Poco F3. Då är det 6x pro som gäller.
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar som amazon.it kör ett erbjudande nu på Poco X6 Pro, €309 (ca 3600 inkl svensk moms).
    https://www.amazon.it/gp/product/B0CMJKV5CY/?tag=oid05-21

    Dock är specifikationerna som står utskrivna detsamma som X6 snarare än X6 Pro. Men mest troligt är det nog ändå X6 Pro som erbjudandet gäller då färgerna stämmer och det gamla ordinarie priset är rätt.
     
    pebe292 gillar detta.
  10. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Ok, nu är valet svårt. Har en Poco x3 Pro som jag är helnöjd med, men saknar 5G och det är dags att uppgradera.
    Poco X6 pro eller Note 13 Pro+?
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Poco X6 pro känns onekligen mer prisvärd och en värdig uppföljare till X3 Pro.
     
    Last edited: 1 feb 2024
  12. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Då gäller det bara att få tag på en också. Undrar när fler svenska säljare börjar sälja den?
     
  13. Vargen49

    Vargen49 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som vet om poco x6 pro och x6 har ljud codecen aptx adaptiv och/eller aptx HD?
    Sökt på nätet och får olika svar, vissa sidor säger att x6 har aptx adaptiv och vissa skriver att den inte har. Samma sak med x6 pro, vissa att den har och vissa att den inte har.
    Har mejlat xiaomi men inte fått svar på 5 dagar.
    Om någon har x6 pro eller x6 så skulle uppskatta om ni kan kolla om codecn finns på dom.

    Mvh
     
  14. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Analys av Ljud certifieringar: En Teknisk Översikt
    Introduktion

    Denna rapport presenterar en detaljerad analys av tre relevanta ljudcertifieringar: Dolby Atmos, Hi-Res Audio och Hi-Res Wireless Audio. Informationen baseras på officiella källor och presenteras på ett objektivt och neutralt sätt. Målgruppen är tekniker, ljudingenjörer och konsumenter med avancerade behov av ljudkvalitet.

    Dolby Atmos-certifiering

    Teknologi: Dolby Atmos utnyttjar en flerkanalig ljudkonfiguration med höjdkanaler och virtuella ljudkällor för att skapa en tredimensionell ljudbild. Denna teknik ger en immersiv lyssningsupplevelse som omsluter lyssnaren och ger en känsla av "att vara där".

    Fördelar:

    Förbättrad surroundljudupplevelse med ökad realism och detaljer.
    Immersiv känsla som transporterar lyssnaren till ljudmiljön.
    Kompatibilitet med en bredd av filmer, musik och spel.
    Tekniska detaljer:

    Dolby Atmos stöder upp till 64 högtalarkanaler och 128 virtuella ljudkällor.
    Ljudobjekt kan placeras i specifika positioner i 3D-rummet.
    Metadata används för att styra ljudbilden och anpassa den till lyssningsmiljön.
    Hi-Res Audio-certifiering

    Teknologi: Hi-Res Audio garanterar en högre ljudkvalitet än traditionella format genom att använda en högre samplingsfrekvens (minst 96 kHz) och bitdjup (minst 24 bitar). Detta resulterar i en mer detaljerad och verklighetstrogen ljudåtergivning.

    Fördelar:

    Förbättrad ljudkvalitet med utökat frekvensomfång och dynamiskt omfång.
    Mer detaljerad och nyanserad ljudbild.
    Perfekt för kritisk lyssning och audiofila applikationer.
    Tekniska detaljer:

    Hi-Res Audio stöder samplingsfrekvenser upp till 384 kHz och bitdjup upp till 32 bitar.
    Förlustfria ljudformat som FLAC och DSD används för att bevara ljudkvaliteten.
    Kompatibilitet med Hi-Res Audio-spelare, hörlurar och DAC:ar.
    Hi-Res Wireless Audio-certifiering

    Teknologi: Hi-Res Wireless Audio möjliggör trådlös överföring av högupplöst ljud utan kvalitetsförlust genom att använda avancerade Bluetooth-codecs, till exempel LDAC.

    Fördelar:

    Bekväm trådlös lyssning på högupplöst ljud.
    Bit-perfekt ljudkvalitet utan komprimering.
    Kompatibilitet med Hi-Res Wireless Audio-hörlurar och högtalare.
    Tekniska detaljer:

    Hi-Res Wireless Audio stöder Bluetooth-codecs som LDAC, aptX HD och LHDC.
    Dataöverföringshastigheter upp till 990 kbps möjliggör bit-perfekt ljudkvalitet.
    Kompatibilitet med Bluetooth-enheter som stöder Hi-Res Wireless Audio.
    Sammanfattning

    Varje certifiering har unika egenskaper och fördelar. Val av certifiering beror på användarens specifika behov och preferenser. Dolby Atmos är idealisk för immersiva upplevelser, Hi-Res Audio ger optimal ljudkvalitet och Hi-Res Wireless Audio erbjuder bekväm trådlös lyssning.

    detta gäller för
    POCO X6 Pro
    POCO X6
    Dual speakers
    3.5mm headphone jack
    Dolby Atmos certification
    Hi-Res Audio certification
    Hi-Res Wireless Audio certification

    men POCO M6 PRO saknar Hi-Res Wireless Audio stöder Bluetooth-codecs som LDAC, aptX HD och LHDC.

    POCO M6 Pro
    Dual speakers
    3.5mm headphone jack
    Dolby Atmos certification
    Hi-Res Audio certification
    Supports audio formats such as MP3 | FLAC | AAC | OGG | WAV

    officiellt svar från Mi angående just Poco x6 PRO
    POCO X6 Pro FAQ
    Xiaomi Global Home

    "10. Q: What Bluetooth version does the POCO X6 Pro use?
    What audio protocols does the POCO X6 Pro support?
    A: The POCO X6 Pro adopts Bluetooth version Bluetooth 5.4, supports SBC, AAC, LDAC, LHDC2.0, LHDC3.0, LHDC4.0, LHDC5.0, LC3(LE Audio), ASHA, Auracast and aptX/aptX-HD."

    officiellt svar från Mi angående just Poco x6
    POCO X6 FAQ
    Xiaomi Global Home

    "9. Q: What Bluetooth version does POCO X6 use?
    Does Bluetooth support HD audio transmission (aptX, aptX HD, LDAC, LHDC)?
    A: POCO X6 adopts Bluetooth version Bluetooth 5.2, supports HID, and can connect to external devices such as Bluetooth mouse and Bluetooth keyboard. However, POCO X6 doesn’t support LHDC or LC3."

    officiellt svar från Mi angående just Poco M6 PRO
    POCO M6 Pro FAQ
    Xiaomi Global Home

    "1. Q: What are the wireless communications supported by POCO M6 PRO?
    A: The POCO M6 PRO supports WiFi 2.4GHz, WiFi 5GHz, WiFi Direct, WiFi Display, wireless screencasting, multi-network parallel acceleration, WiFi and hotspot on at the same time, NFC read/write card function, NFC analog card function, citizen network electronic ID(eID), car key. The phone supports WiFi with a theoretical maximum rate of 433mbps and a WiFi antenna count of 1. The Bluetooth version of the phone is 5.3 and supports Bluetooth HD Audio Protocol, Bluetooth Audio Sharing, Bluetooth HID."

    två olika processorer används
    processorn som används i Poco X6 12GB/256GB är Snapdragon® 7s Gen 2 (4nm)=nanometer
    samt storlek på RAM och lagringsutrymme
    8GB + 256GB / 12GB + 256GB / 12GB + 512GB

    processorn som används i Poco X6 Pro 12GB/256GB är MediaTek 8300-Ultra (4nm)=nanometer
    samt storlek på RAM och lagringsutrymme
    8GB + 256GB | 12GB + 512GB
     
    Last edited: 11 mar 2024
  15. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har kikat på diverse telefoner inför att köpa ny lur i år. Har idag en OnePlus 5T 4G som jag haft sedan ny 2017. Den funkar helt okej, men börjar så klart bli lite gammal. Den klarar tex inte att ha igång datatrafik samtidigt som jag är i samtal om jag befinner mig i områden där man släckt ned 2G och 3G näten. Sen att man inte fått några säkerhetsuppdateringar på flera år är ju inget bra.

    Har spanat på OnePlus 12, Xiaomi 14, Samsung S24/Ultra mfl, men tycker alltid det är något jag inte vill ha med dem eller helt enkelt för dyra.
    När det kommer till lågpristelefoner eller mellanklass så har jag mestadels kikat på Pixel 7a och några till. Jag lockas av telefoner med vettig kamera och prestanda. Pixel 7a känns hyfsat prisvärd, men den har bara ca 6" stor skärm och kommer med bara 128Gb minne.. Den reades ut för 3990kr hos elgiganten ett tag, men jag slog inte till.

    Till sist fick jag upp ögonen för modellen Xiaomi POCO X6 pro med 12Gb RAM och 512Gb lagring. Såg flera tester där den visade sig riktigt bra sett till sitt pris, så jag slog till.
    Fick ge 4400kr inkl frakt för en gul med största minnet.

    Prestandan i testprogrammet Antutu V10 ligger nära telefoner med Snapdragon 8 gen 2 chip (som Samsung S23 Ultra) Jämför man med Pixel 7 eller 8 så får den ca 50% högre poäng än dem.
    Det den saknar är så klart toppresterande kameror och den har ingen trådlös laddning. Men man kan tydligen få rätt goa bilder med den 64mpix huvudkameran, speciellt om man laddar in Googles kamera app GCAM, gissar att det är den som Pixel-telefonerna använder.
     
  16. Blue_Bird

    Blue_Bird Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Låter mkt lovande! Kunde inte motstå flash deal på x6 pro 12gb/512gb för 3600 kr från den franska affären på AliExpress. Kommer om 7 dagar.
     
    Nisse977 gillar detta.
  17. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Länk tack.
    Sitter illa till för att leta själv
     
  18. Blue_Bird

    Blue_Bird Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  19. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
  20. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm, nej efter jag beställde min så har jag (så klart) slutat leta :)
    Men jag önskar dig lycka till i sökandet!