Porteringsproblem hos Mybeat

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by art0101, Dec 10, 2018.

  1. art0101

    art0101 Adult Droid Medlem

    Joined:
    Dec 29, 2010
    Messages:
    530
    Likes Received:
    353

    MINA ENHETER

    Jag har nu i över en veckas tid försökt portera ett nummer från Mybeat till Telness. Porteringen har helt fastnat hos Mybeat som skyller ifrån sig på tekniska problem och tycks upprepa mantrat "din nya operatör måste inkomma med en ny porteringsbegäran" i ett kör trots att Telness nu säkert gjort 6-7 porteringsbegäran som Mybeats system inte har kunnat hantera.

    Abonnemanget ifråga har ingen bidningstid, endast en månads uppsägningstid. Enligt gällande regler ska porteringen ändå släppas igenom inom 24h efter inkommen beägran.

    Mycket märkligt. Mybeats kundtjänst vet inte någonting. Vid ett tillfälle hänvisade de till att deras system "Albatross" inte fungerar som det ska. När jag sedan frågade vad "Albatross" var någonting, så kundtjänsten att de inte heller visste det utan att det var vad teknikern hade sagt till dem... Kan det vara så att Mybeats kundtjänst egentligen bara är ett callcenter utan teknisk kompetens?

    Hur ska man få Mybeat att släppa igenom porteringen?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Joined:
    May 14, 2010
    Messages:
    4 993
    Likes Received:
    2 261

    MINA ENHETER

  3. art0101

    art0101 Adult Droid Medlem

    Joined:
    Dec 29, 2010
    Messages:
    530
    Likes Received:
    353

    MINA ENHETER

    Tack. Det verkar dock inte finns något matnyttigt där när det gäller porteringsstrul.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Staff Member

    Joined:
    Jun 9, 2011
    Messages:
    31 392
    Likes Received:
    20 606
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan ju anmäla till PTS, då det är olagligt att inte tillåta en portering
     
    night77 likes this.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Joined:
    May 14, 2010
    Messages:
    4 993
    Likes Received:
    2 261

    MINA ENHETER

    Jag tänkte inte bara på att läsa utan även kontakta dem för kolla om anmälan till PTS (som jnsson skrev) är lämpligt eller om det finns andra möjligheter.
     
  6. MyBeat

    MyBeat Infant Droid Medlem

    Joined:
    Sep 4, 2015
    Messages:
    7
    Likes Received:
    5
     
  7. MyBeat

    MyBeat Infant Droid Medlem

    Joined:
    Sep 4, 2015
    Messages:
    7
    Likes Received:
    5
    Hej! Såg denna först nu. Vi svarade dig på denna direkt. Det var inte hos oss i My Beat som låsningen låg när ni skulle flytta företagets nummer, det var inte heller hos någon underleverantör till My Beat. Vi har aldrig nekat er portering. Det förklarade vi då också. Jag var i kontakt med Telness (som ni skulle portera till) 7-8 ggr, anda ifrån My Beat var i kontakt med dem ca 10-15 gånger.
    När vi fick in porteringsförfrågan så bekräftade vårt system den efter ca 8 sekunder. Vi fick aldrig någon bekräftelse tillbaka, eftersom det hade blivit missmatch i system utanför My Beat. Det var inte heller Teleness fel.
    Detta förklarade vi för dig den gången, och vi var som sagt kontakt med Telness många gånger, och delade skärmdumpar på vår bekräftelse. Vi jobbade sedan tätt för att lösa låsningen även om problemet int låg hos oss. I vårt system var den bekräftat att kunna gå ut.
    Alla nummerflytt som kommer in till oss bekräftas direkt automatiskt direkt.

    Vi svarade detta till dig på FB i dialogen vi hadde, och i mail. Vi ringde dig också flera gånger utan att få svar. Det är alltså inte korrekt att vi nekat den flyttförfrågan som kom till My Beat. Vi accepterade utflytten efter 8 sekunder, och felet låg inte hos oss. Vi upplyste dig också om detta när du skrev detta på andra forum. Vi upplyste dig om det på fb, och i mail. Vi var i tät dialog med din nya operatör och vi ringde dig många gånger utan att få svar.

    Fredrik i My Beat.

    Skärmavbild 2019-03-29 kl. 19.04.02.png
     
    Last edited: Mar 30, 2019