Potentiellt problem med foton i 2.2.1

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by hackan, Mar 10, 2011.

1. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tänkte lägga ut en varning för ett problem som jag misstänker, men inte har bekräftat ännu.

Jag tog lite bilder med kameran igår, och ville se till att ha en kopia av de på datorn så jag synkade med Kies idag. När jag kollade till så var mina bilder, som från början var runt 1.5MB, helt plötsligt runt 60KB och hade upplösning 800x480 (de var tagna med 5 megapixels upplösning). Som tur är hade jag kopior av tidigare bilder, och hade lyckats få över de bilderna jag ville ha kvar till datorn innan.

Jag håller på att försöka se exakt vad det är som gjort att mina bilder ändrats, men jag tänkte bara råda till att ta backup på bilder då och då. Har inte rootat, kör med Samsungs egna kamera-app och har dels synkat/säkerhetskopierat med KIES samt kopierat via masslagrings-läge.

Återkommer när jag kommit på något.

Uppdatering: Alternativet "Optimera fotoupplösningen för enhet och överför" är det som mixtrar med bilderna, jag lyckas inte kryssa ur det och behålla inställningen varje gång jag synkar så jag kommer inte använda Kies automatiska synk för att få en kopia av bilderna på datorn.

Last edited: Mar 10, 2011
  2. JohnJohn

JohnJohn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har för mig jag hittade en inställning i Kies om att den ska ändra storlek m.m. på bilder.
    Leta runt där så kanske du hittar något.
    Är inte hemma nu så kan inte kolla själv för tillfället.

hackan likes this.
  3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Just det, "Optimera fotoupplösningen för enhet och överför", det är säkert den som jag har ikryssad, och som skriver över mina bilder på telefonen.

Uppdatering: Visst var det den inställningen som spökade. Jag vill hävda att det är en bugg i Kies ändå, även om jag kryssar ur rutan så är den ikryssad nästa gång jag vill synka telefonen. Automatisk synk är alltså uteslutet för mig om jag inte vill få mina bilder sänkta till 800x640 varje gång jag ansluter telefonen till Kies. Jag har inte tagit reda på om jag får ha kvar mina 5MP-bilder på datorn, men tänker inte chansa på att de är kvar. Nu blir det manuellt kopiering från minneskortet istället.

Last edited: Mar 10, 2011