PowerAMP EQ - ni som har lite koll på ljud.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Klonka, 19 feb 2011.

1. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För ett tag sedan köpte jag ett par nya hörlurar (AKG K518). De låter riktigt bra i mina öron men jag kan inte riktigt höja volymen så mycket som jag vill. Anledningen är att gitarrer osv låter lite väl skarpt i vissa lägen. Jag har ingen koll på ljud direkt men ett yttryck som jag snappade upp i en recension av ett par andra hörlurar var "vass diskant".

Jag tänkte i alla fall att det här kanske borde kunna gå att justera i PowerAMPs EQ. Jag har ingen koll alls på vad alla de olika reglagen gör så därför frågar jag här med förhoppningen att någon annan har lite bättre koll.

Jag har en Samsung Galaxy S.
    Jag använder den fulla versionen av PowerAMP.

2. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Utan att ha sett det EQt så är det som standard bas till vänster och diskat till höger. Alltså, ju ljusare ton, desto längre åt höger.

3. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Sätt på dig lurarna och kör igång en låt. Sen är det bara att leka med reglarna eller testa de olika förinställda (ligger under PRE knappen) alternativen. Det är bara trycka på reset så ställs reglarna tillbaks. (utom preamp) Glöm inte att alla reglarna syns inte så du får swipa åt sidorna för att få fram alla.

4. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo det är ju en variant. Risken är att jag stökar till ljudet lika mycket som jag löser mitt problem bara. Avvaktar lite mer tips här innan jag börjar försöka mixtra själv. Kanske har någon till och med varit i samma sits.

5. Dizzy89

Dizzy89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

de är inget svårt att sitta o fixa med själv ju? som sagt de går att återställa? ändra lite smått varje gång, du kan inte göra ngn skada direkt.

6. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag tycker det kan vara lite smått kul att hålla på med eq:n sitta och leka tills det låter som jag vill :)

7. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

8. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det lät intressant. Jag kör just nu med Darkys 8.0. Kan jag köra in Voodoo-stable-5.4.1-Froyo-2.2.1-GT-I9000-unsigned-update.zip rakt över den?

9. Akillles

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

10. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

11. Akillles

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Ljudet ska ha förbättrats nu. Tror inte det behöver några inställningar.

12. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Nu har jag inte sett hur den kontrollen ser ut, så jag ska inte svära på att det är såhär men jag gissar på att alla kontroller står på en (lång?) rad när du startar det första gången. Detta är utgångsläget där du inte har höjt eller sänkt effekten på någon frekvensspann. När du höjer eller sänker i en EQ ger du förstärkaren extra effekt runt den frekvens som är utskriven vid reglaget. Frekvens betyder svängningar per tidsenhet och kortfattat är tonerna djupare ju färre svängningar, dvs desto lägre frekvens. Bas brukar räknas från botten upp till 100-200 Hz (Förkortning för "hertz", enheten för svängningar/sekund). Mellanregister är registret för tal, vanligtvis 100-500 Hz (med övertoner upp till 2 kHz). Allting över är diskant.

Det som händer när du rör reglagen är som sagt att du höjer effekten för valt frekvensspann. En del nötter tycker det är kul att ha hög volym och skruvar upp allting på max, problemet är då att man får med väldigt få undantag en gräslig distorsion och det är det du kanske upplevt som att du "stökat till ljudet" om du gjort det förut förut.

Det är så enkelt som att du kan inte göra rätt eller fel. Ljud är högst personligt, en del gillar mycket tung bas medan andra vill ha så klart ljud som möjligt. Det skiljer också otroligt mycket beroende på vilken musik du lyssnar på. Därav finns det ofta förprogrammerade val t.ex. "Jazz", "Rock" osv för folk som inte är speciellt säkra på vad de gör. Som jag ser det behöver man inte vara det minsta säker, bara man förstår grunderna så är det bara att prova sig fram och lyssna sig till vad man själv tycker låter bra.

För att direkt svara på det du nämnde som ditt problem, om du tycker att diskanten är vass så tar du helt enkelt och lyssnar på lite musik som du gillar och samtidigt som du testar dig fram i equalizern på de högre frekvensregistren.

Hoppas det gav lite klarhet :)

13. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får tacka för all hjälp.
    Tackar speciellt för tipset om Voodoo Sound.
    Vilken skillnad på ljud! Jag är helt nöjd nu!!
    Dessutom försvann det irriterande klickljudet som jag haft den senaste månaden. Det har klickat till (låter ungefär som när man sticker i hörlurskontakten) då och då. Provat byta musikspelare, internt och från sd, raderat alla appar och installerat på nytt, formaterat om externt SD. Inget har fungerat. Än så länge har jag inte hört något klickande dock, peppar peppar ta i trä osv.

Helt enkelt ett stort TACK.

14. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En fråga jag kom och tänka på angående Voodoo Sound bara.
    Vad jag förstod det som så skulle det vara bäst att ha media ljudet på full styrka och ändra volymen i Voodoo sound istället. Detta känns inte särskilt smidigt dock. Går det att göra det smidigare, eller spelar det egentligen mindre roll om man höjer på vanliga volymen istället?