Precis köpt Blade - WIFI fungerar inte

Discussion in 'Blade' started by atseva, Nov 21, 2011.

1. atseva

atseva Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, har precis köpt Blade som jag just nu inte vill roota eller så för att kunna lämna in den för garantiåtgärder.

Har provat WIFI på två ställen utan att lyckas, det märkliga är att när jag aktiverar WIFI så dyker det inte upp någon ikon i statusfältet som skulle indikera att jag har aktiverat WIFI. I listan (inställningar) hittar jag dock olika router (inklusive min egen) att ansluta till, och jag skriver in lösenordet och trycker på anslut men det står inte att den är ansluten och dyker inte upp någon ikon, internetanslutningen fungerar inte.

Har testat att återställa till fabriksinställningar utan att lyckas. Provade att ladda ner Wifi fix appen också.

Vad gör man härnäst? Tillbaka till Netonnet?

Jätte tack!

2. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hej!

Det låter som att det kan vara något hw-fel men ta och testa att byta kanal på din router. Undvik kanal 11 och 12 då dom kan ställa till problem med just bladen. Passa även på att starta om både routern och bladen.

Det andra du kan göra är att lägga in en custom-rom t.ex. CM7.1 stable eller GSF b26 och se ifall wifi funkar. Och som sagt det tredje alternativer är att reklamera ifall inget av alternativen funkar för dig.

Bra att veta med just bladen är att även om du lägger in wifi-fixen så kopplar wifit ner när skärmen släcks. En allvarlig bugg med original-rommen; en av anledningarna att byta till en custom.

3. Jalawa

Jalawa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Gör absolut inte detta. Dra aldrig ner en custom rom innan du vet att allt fungerar. Du kommer ha ett helvete att få den RMA/garanti annars. Skulle nog säga att du bör gå tillbaka till netonnet. Problemet låter ganska mycket som hw fel. Utöver det så kan man nog inte säga så mycket, byta kanal borde inte hjälpa men vist kan det fungera. Kolla även upp så du har rätt security settings inställda AES/Tkip missar jag alltid.

4. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15

Att byta kanal har hjälpt ett antal personer här på forumet, just kanal 11 och 12 ställer till det. Iaf för de personerna som det har hjälpt att byta!

Med custom-rom så har jag skrivit att han/hon KAN testa inte SKA, stor skillnad!
    Och om fallet är så att det inte hjälper så har kallt_kaffe varit så snäll och lagt upp en fin guide på återställnings-rommar som även återställer recovery-partitionen! D.v.s. inte ett spår att den har varit moddad.

Finns här; https://swedroid.se/forum/37364-aterstallnings-rom-ar-svensksalda-zte-blade.html

Precis som Jalawa säger så ta en extra kolla på säkerhetsintställningarna och var noga med att skilja på stora och små bokstäver/siffror. Lätt att glömma ;-)

Last edited: Nov 22, 2011
  5. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Dra till ett annat ställe och testa om din Wifi funkar, då vet du ju om de är routern eller mobilen

6. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är ju toklätt att återställa en blade till stock.

7. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Är det inte så att du har ställt in routern på max antal enheter?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. joreri

joreri Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har liknande problem med min Blade. När jag aktiverat Wi-Fi så syns en liten text under Wi-Fi som säger "ansluter". Efter en stund står det "frånkopplad" och efter ytterligare en stund står det "scannar". Sedan växlar dessa texter hela tiden från ansluter till frånkopplad och scannar. Den blir aldrig stabilt ansluten. Min router står på kanal 6. Någon som har något tips ??

9. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15

Har du möjlighet att testa på ett annat ställe?
    Startat om router och telefon?

10. joreri

joreri Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har löst problemet. Hade MAC-filter inlagt i routern. Så när jag fixat det fungerade det