Fråga: Precis köpt Galaxy S II

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by slippy, Jul 28, 2011.

1. slippy

slippy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har precis köpt min första Smartphone, en Galaxy S II.
    Tyvärr så har jag alltså ingen koll på Smartphones och skulle behöva lite grundläggande info ifrån er vänliga själar, har försökt läsa runt lite på forumet men förstår inte mycket.

Finns det någon där ute som vill ge mig en hand i denna djungel?

Vad är en ROM för något?
    Hur mycket kan jag ändra på telefonen utan att garnati och annat försvinner?
    Hur gör man den snabbare, längre batteri tid? Vart finner jag användbara appar?

Och många många mer frågor fyller mitt huvud...

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Först, skit i roms och det till en början.
    Out of the box kan du göra vad du vill utan att sabba garantin. Bry dig inte om batteritid nu, för nu kommer du använda din telefon och utforska den, vilket medför att batteri slukas.

Bekanta dig med det som redan finns, är mitt tips

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Över likes this.
  3. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

slippy
    Välkommen hit.

Som DreamHawk säger så hoppa över olika ROM för stunden.

Mitt tips är att du testar tex adw launcher eller liknande och widget locker.
    Då kan du greja hur mycket som helst för att få telefonen som du vill utan att du riskerar nått.

Läs gärna dessa trådar om du vill lära dig mer om tex rom och div annat

Galaxy S II Q&A - xda-developers

Galaxy S II Original Android Development - xda-developers

Läs,läs,läs.

Om du har intresse av att lära dig mer.

Jag satt å läste i veckor innan jag ens fick telefonen

Lite av de program jag tycker är bra

google+ (Som facebook men bättre)

Moboplayer (videospelare)

Moon+reader (bra program för att läsa böcker)

Dolphin HD (riktigt bra webbläsare som kommer ihåg about:useragent)

Myphoneexplorer (går ej leva utan,för över filer via blåtand eller wlan + en massa annat)

Mortplayer audiobooks (bra program för ljudböcker)

OSmonitor (så jag kan se om nått program tar en massa cpu + massa annat)

Setcpu (Använder programet till att underklocka cpu till 800mhz)

Tegrak Overclock Ultimate (Använder det här programet när setcpu inte går att använda.Over å underklockning å undervolta)

Rom manager (uppdaterar den rom jag kör och tar backup på den)

Tweetdeck (twitter å facebook på samma ställe...Riktigt bra program)

Anttek app manager (fryser program jag inte vill ha)

Några tips iaf

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Kom igen nu vad e detta? Rekommendera setcpu, rom manager, annan launcher etc? Inte undra på att en del e rädda för att prova android o biter fast i sin iphone. Han skriver ju att han e nybörjare då finns det lite mjukare saker att syssla med. :)

Min rekommendation är att du bekantar dig med touchwiz, alltså telefonens grundprogramvara å pilla runt lite. De andra kan du göra senare. Ett annat tips är att du ser till att spara alla.teåefonkontakterna på din gmailkonto. Då har du alltid en backup om nåt oförutsägbart skulle hända. Rekommenderar dig också gå igenom alla kontakter o lägg till födelsedata o sånt. Bra o kul att ha å många program arbetar mot din kontaktbok så ju bättre den e ju lättare blir allt i framtiden.

Du kan också ändra dina kontakter direkt på webben så synkas de nwe till telefonen.

Finns massor att lära sig. Fokusera på de du gillar först, imo.

5. kendobendo

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    De märks jag skriver via mobilen va? :D

6. moparlinke

MINA ENHETER

Mjoo men Det går ju att hoppa över setspu,tegrak å rom manager ;)

7. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle inte bekanta mig med touchwiz, ju snabbare man blir av med skiten desto bättre. Har haft ett antal vänner som aldrig kom vidare från det steget vilket resulterade i att de fick en chock när jag presenterade LP för dem.

8. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker att TW är mycket trevligt ända jag saknar är att få hemskärmen i mitten.

9. juliusjonzon

juliusjonzon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej men vilken trevlig tråd!
    Jag har just bytt ifrån den allra första iphonen den med med metall bakom och hu jedamig det har hänt saker på marknaden!!!
    Saknar inte ios ett enda dugg!
    Men som nybliven android pappa uppskattas alla tipps o trix!
    Tackartackar!
    Julius

10. kendobendo

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Just saken med Android är att det går att ändra på nästan allt. Gillar du inte hur telefonens dialer ser ut eller saknas någon funktion? Då är det bara ladda ner en ny på market. Gillar du inte hur hemskärmarna ser ut? Då finns ny på market. Detta kräver inte några större förkunskaper och inte heller "root" eller någon special "rom". Utan alla telefoner kan du göra detta på. :)
    Man kan göra ett ton med prylar. Några saker som jag älskar med Android och som gör att äpplet aldrig kommer landa i min byxficka är bland annat:

1. Gillar jag inte nåt? Då kan jag göra nåt åt det.
    2. Widgetar! Jag har exempelvis en widget som visar hur mycket data jag har använt. Mycket praktiskt om man inte har obegränsat. Sen är de kul också å se. Nörden i mig säger de är bra oavsett ;)
    3. Laddkontakten är standard. Är jag hemma hos någon så kan jag ladda telefonen (om inte polaren är en ip användare då förstås). Slipper alltså släpa runt på laddare. Har jag glömt min laddare och är på kontoret så finns det 15 andra laddare att tillgå. Nu har jag iofs dockstation, datakabel, reseladdare på jobbet. Så chansen är nog rätt liten att jag skulle vara utan laddmöjligheter dock :)
    4. Blåtanden! Du kan använda den till mycket mer saker än bara använda den som headset som på iphone. De kanske har ändrats sen jag sist pillade med en iphone dock.

Lite allmänna tips för en ny android användare som jag ser de:

1. Kolla runt. Saker som du gillar lägg ut de på en av hemskärmarna för lättare tillgång.
    2. När du känner dig mer bekväm med telefonen och har börjat få hum om saker och ting kan du fundera på om du vill fortsätta med Touchwiz. En annan launcher ger dig ännu mer funktioner. Exempelvis:
    +Skrollbara widgetar på hemskärmarna.
    +Flera hemskärmar än 5.
    +Du kan välja vilket hemskärms som ska vara "hem".
    +Pinch-to-zoom kan du använda för att få helekoptervy över dina olika skärmar.

Listan varierar lite beroende på vilken Launcher du använder dock. En launcher jag har fastnar för är ADW Launcher. Den är bra men jag tror jag kommer gå över till Go Launcher istället. Den har vissa funktioner som inte ADW Launcher har. Exempelvis du kan gruppera program i en mapp istället för att ha 15 sidor med apps i den så kallade app-drawern. Det kanske inte är ett problem idag men när du har installerat 100 appar i din telefon så är de rätt jävla drygt å bläddra 20sidor för att leta efter de där programmet som kunde göra X men som du har glömt namnet på. Ligger då programmet i mappen "Program som kan göra X" så har du kanske 1-2 sidor att bläddra runt i :)

Ang Touchwiz
    Jag tyckte inte illa om Touchwiz. De enda jag saknade egentligen va att kunna ändra hemskärmsnummer och ta bort den där indikatorn för vilken hemskärm jag är på, som faktiskt snodde en rad i gränssnittet och att jag bara fick ha 4st knappar i min "dockbar". Men i övrigt en bra launcher. Nog fan bättre än default-android iaf. Fast de är de la ingen som kör med. :teeth:

Zorro likes this.
  11. Zorro

Zorro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Underklocka ?
    Är det för att spara batteri ?
    Batteritiden är ju hela tiden ett problem

12. moparlinke

MINA ENHETER

Ja.

Underklocka/undersökta gör man för att spara ström.
    Sen blir den även svalare när man spelar spel.

13. slippy

slippy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller på att försöka kolla upp mobilen till datorn nu!
    Det har gått fint med hjälp av ES File explorer, men jag klarar inte av att öppna .rar eller .zip filer via nätverket. Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Får meddelandet "Sorry, no application available". Finns det någon annan App som handskas bättre med det här?

Är det avancerat att roota?
    Finns det några nackdelar med det?