Precis köpt min Defy, några frågor inför root etc.

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av filigran, 4 aug 2011.

1. filigran

filigran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hallå hallå!

Ja, jag har som sagt precis köpt min Defy och har redan lessnat på originalinterfacet (kan aldrig låta någonting vara), och har försökt fatta hur jag ska göra för att få till MIUI, CM7 eller något annat.

Har sökt både här, på XDA:s forum och googlat hej vilt, och hittat lite info (läs: alldeles för mycket olika svar), men inte blivit något klokare direkt.

Det jag vill är detta:
    * Ta bort allt skräp som Motorola så vänligt skickat med.
    * Uppdatera android till nyaste (2.3.4? 2.3 om det är mer stabilt)
    * Installera MIUI eller CM7, men tänkte börja med MIUI.
    * 720p video
    * Svenskt språk och sånt är jag inte så noga med, så länge det finns svenskt tangentbord och åäö i teckensnittet (vore konstigt om det inte var unicode, så det är väl en självklarhet).
    * Som om inte det vore nog, så vill jag såklart kunna återställa telefonen om ett eventuellt garantiärende skulle vara aktuellt. :)

Några frågor:

1. Kommer jag att kunna nedgradera om jag uppgraderar till android 2.3.x så att den blir som fabriksny?

2. Har hittat lathunden, men är osäker på om jag behöver göra allt som står eller inte, eller rent av mer grejer, och om allt försvinner i telefonen, samt om jag kan återställa den?

3. Lathunden verkar inte vara uppgraderad på ett tag, ska jag använda de versionerna av programmen/filerna som är länkade till, eller ska jag köra nyare om det finns (t.ex. SOC verkar finnas nyare version av)?

4. I den här posten hos XDA finns en 2.3.4-version av android som enligt den här tråden i detta forumet ska funka, är det det som är Custom Software i lathunden? Vad är då Custom Rom? Är det där jag lägger in MIUI, 720p etc? Eller har jag fattat allt fel?

5. Om jag inte kan följa lathunden till punkt och pricka, hur ska jag gå till väga då? Som jag fattat så ska jag först göra backup för att kunna återställa (någon bra guide?), sen roota (enkelt med SOC?), sen lägga in nyare android (custom rom?), sen MIUI och sist 720p (custom software? spelar kanske ingen roll om den kommer före MIUI)?

Jag har nog massor av andra frågor, men de flesta löser sig nog medans jag håller på, och om jag får svar på ovanstående frågor. :)

Tacksam för svar, och tack för ett mycket trevligt och bra forum med massor av info! :)

2. k6-3

k6-3 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du röd lins? och var köpte du den???

3. filigran

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, röd lins har jag. Tror jag iaf. Den ser röd ut, och bilderna blir ~1.5MB stora.
    Köpte den på Elgiganten. I Skövde, om det spelar nån roll. :)

4. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Oj. Jag trodde inte den blev så pass använd längre men jag ska försöka hinna uppdatera lathunden idag (annars kommer det dröja närmare veckan innan jag har tid igen).

Eller så kanske man ska lägga tiden på en ny Cyanogenmod tråd/Guide.
    Känns som många kör med cm7 ... ja menar android 2.3.5 <3 ;)

5. filigran

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, kanske. :) Tänkte börja med MIUI, men kan lika gärna börja med CM7. Proceduren är väl densamma. :)

Används kanske inte så mycket, men för mig som aldrig haft en androidtelefon (eller smartphone ö.h.t., min förra var en Samsung P510, dummare finns knappt) så är det rätt nytt med rootning etc. :)

6. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Varför kallar du cm7 för 2.3.5???

7. 4305ms

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Ja, samma. Kör Miui själv just nu. Mycket kompetent Rom:)

Sent from my MB525 using Tapatalk

8. 4305ms

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock