Premiera kunder. icke existerande ?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Mrhoyt, 24 jun 2012.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 314
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kikade lite på en ny mobil och en förlängning på mitt abonnemang, eftersom jag gärna betalar lite kontant direkt för att få en mindre förhöjd månadsavgift så valde jag bort operatörernas egna sidor och titta på cdon, dustin home och katshing.

Resultatet var samma hos alla, redan existerande kunder premieras inte och får istället ett mycket högre pris (ibland 100% mer)än nya kunder eller kunder som porterar eller rent av konverterar från kontantkort till abb (hos samma operatör!!!)

Ex.
    cdon.com - HTC One X
    Telenor - Pott 249
    24 månader med 100kr i förhöjd månadsgift

Kontantpris för nytecknande: 1623kr
    Kontantpris för portering: 1623kr
    Kontantpris för konvertering: 1623kr
    Kontantpris för förlängning: 3373kr

Jag tittade på flera olika modeller i olika prisklasser och trenden är likadan, borde det verkligen vara såhär, en förlängning lär ju vara minst arbete för operatörer och därmed borde bli det billigaste för dom samtidigt som nuvaranda lojala kunder inte känner sig som skit.

Istället tjänar man (mycket pengar oftast) på att vänta till de 3 uppsägningsmånaderna har gått och därefter porterar iväg sitt nummer till valfri annan operatörs kontantkort för att sedan teckna ett nytt abb. och portera tillbaka sitt nummer igen.

Alltså mycket mer merarbete för operatören.

SJUKT tycker jag !

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 873
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr är det här inget specifikt för mobiloperatörer utan förekommer i alla branscher. T.ex. när det gäller försäkringar eller bankaffärer så har man kraftigt bättre villkor och premier för nya kunder än för de som troget stannar hos samma bolag år efter år.

Jag antar att man gör så för att locka nya kunder och att man är fast övertygad om att de befintliga kunderna inte orkar bry sig. I alla fall inte så många att man anser det vara ett problem.