Prenumerera iCal - ej via google!

Diskussion i 'Allmänt' startad av ecce, 8 okt 2013.

1. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har fastnat i samma problem som många andra - Android stödjer inte iCal. Jag vet att en variant är att gå via google men det finns ett problem - google stödjer av nån anledning inte uppdatering av VEVENTS.

På jobbet schemaläggs saker som jag vill ha in i telefonen. Det finns en publik ical-fil på en webbserver och importerar jag den i google så funkar det - tills något befintligt event ändras. Det tar inte google och följaktiligen blir det fel på telefonen också.

Har testat diverse ical-importerings-appar men ingen av dom har den funktion jag vill åt - nämligen att helt enkelt mata in en URL till en ICS-fil och få denna importerad i min kalender som finns som standard i Android.

Försökte gå via outlook.com istället men där lyckas jag inte dela ut importerade kalendrar, endast den som hör till kontot.

Nån som har en ide hur man kan lösa detta? Kör HTC one/Android 4.2.2

Last edited: 8 okt 2013
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det går att importera URL till ICS-filer i Google Calendar via webben. Jag brukar lägga upp klassens gemensamma schema och sedan dela URL:en med klassen. Synk och uppdatering av event funkar bra. Jag själv kör naturligtvis Android, men jag tror faktiskt det funkar bra på iOS också.

Gå till google.com/calendar via datorn. Till vänster bör du se en lista med alla dina kalendrar och en lista under den som heter Other Calendars. Till höger om texten "Other Calendars" finns en liten pil. Tryck på den och sedan Add by URL. Då dyker en ruta med texten "If you know the address to a calendar (in iCal format), you can type in the address here." upp.

Prova och se om det funkar :)

3. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är precis så jag har haft. Ändringar i ics filen syns aldrig i Google calendar. Jag har laddat ner filen manuellt och kollat i den, och där är det ändrat, men Google struntar i det och visar filen som den lästes in första gången. Har hittat flera trådar om samma sak.

Det kanske beror på hur filmen är byggd då, eftersom det fungerar för dig.

Lite märkligt att ical prenumerationer inte finns i Android som standar.

4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Bara så att vi inte missförstår varandra, visst importerar du URL:en till filen som ligger på en hemsida någonstans och inte SJÄLVA ICS-filen från datorn som man också kan importera på Google? När jag importerar en ICS-fil får jag nämligen samma problem som du.

Värt att notera är också att jag skapar mitt schema direkt i Google Calendar så det vore ju väldigt konstigt om det inte synkade med Google. Eftersom din kalender är skapad i en annan tjänst så kanske felet ligger där?

5. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, jag lägger till en ny kalender som du beskrev, pekar ut ics filen på servern via en http adress. Den dyker upp i Google, men ändringar syns aldrig. Jag lägger till exakt samma URL som prenumeration i ical, på osx, och där fungerar det hur bra som helst.

6. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bild

Bilden ovan visar hur det blir i iCal. Röd kalender är ICS-filen importerad direkt i iCal. Den stämmer. Gul kalender är exakt samma ICS-fil, fast via google calendar. Där stämmer inte tiderna, den visar hur det ursprungligen var planerat.

7. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Det är verkligen mycket konstigt. Tidigare när jag studerade så länkade jag också url-adressen, men det gick att se ändringar.

Ditt schema ändras alltså inte i google calendar på webben heller? Tänkte om syncen till telefonen är långsam.