Prestanda Android enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Danne980, 18 maj 2012.

1. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har testat en hel del smartphones. Flera olika varianter av iphones, och 4 st androider (galaxy S, Galaxy Tab, arc, och nu note). Det som jag förundras över är hur dålig prestanda man får ut med Android. Ett operativsystem tillverkat för smartphones och tablets borde vara ganska lättdrivet. De första 3 androider jag hade har alla haft mer eller mindre problem med lagg. Nu när jag provar note som är väldigt närbesläktad med Galxay S2 (vilken har setts som en top of the line telefon tills nyligen) så inser jag att det har blivit lite bättre men långt ifrån bra. Att byta rom kan hjälpa marginellt men fortfarande så behöver man inte mer än några få widgets för att det skall börja kännas segt. Jämför man med windows 7 som flyter ganska bra på ganska svaga laptops så blir man ännu mer förvånad. Det är ju inte så att en klockwidget och anteckningsblock sänker en sådan laptop.

De nyaste androiderna med 4 kärniga cpuer och kraftiga grafikdelar (HOX) verkar ju också bli drabbade av detta? Hur kraftiga ska telefonerna behöva bli? Nu verkar ju till och med htc dölja detta genom att prioritera sense så det ska flyta bättre, men detta är i min mening att sminka en gris.

Vad tror ni? Kommer 4 kärniga 2,0Ghz´s androider vara laggfria.

Inga jämförelser med iphone nu i denna tråd för isf blir det bara fanboys krig.

Zee gillar detta.
  2. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Hade någon av telefonerna du testade fått sin ICS-uppdatering?

3. nxs

nxs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En praktikant på Google skrev om det för ett tag sen. Han argumenterade att det var för att android var designat för blackberry-liknande mobiler med tangentbord och inte touch. Vissa säger att han har fel men det kan vara värt att läsa iaf. Så android kommer nog alltid vara präglat av lagg tills tillräcklig snabb hårdvara dyker upp.

https://plus.google.com/100838276097451809262/posts/VDkV9XaJRGS

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Hårdvara hjälper inte helt och hållet vilket redan borde vara uppenbart. Vad Google behöver göra i så fall är att skriva om koden från grunden. Vilket jag aldrig tror kommer hända.

5. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Skulle dom åtgärda det (gigantiska) problemet skulle jag gå tillbaka från WP7 omedelbart. Tyvärr tror jag precis som du att det aldrig kommer ske.

Har man väl vant sig vid WP-flyt så är det outhärdligt med Android.

6. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kör ics på noten. Kingdroid 1.3. Launchers jag testat med GB: Go, ADW, SS och orginal TW. På ICS har jag testat: GO och TW.

Jag uppfattade som jag skrev tidigare en liten prestandahöjning vid bytet men tror att det beror lika mycket på att jag wipa telefonen innan snarare än någon snabbare rom.

Känns ju ganska fail ärligt talat att man inte får ett mobiloperativ system att flyta på telefoner som snart är kraftfulla som en helt ok kontorsdator som kör ett fullfjädrat windows. Det är ju inte bara lagg när man swipar på hemskärmen, iaf min note verkar vara väldigt känslig på om det inbyggda minnet används till flera saker samtidigt. Det snackas lite om vad man har för hastighet på det inbyggda minnet. Snabbare minne och mer ram tror jag skulle vara positivt.

wMathy gillar detta.
  7. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Måste testa en wp7 lur.

8. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Gör det! Jag har inte kunnat använda en Android sedan jag provade en WP. Men om man inte har ont av lagget så spelar det väl egentligen inte så stor roll.

9. rickard81

rickard81 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Lagg i min Hox finns inte på kartan enligt mig iaf. Vissa säger att ex. IOS flyter på så mycket bättre vilket jag inte heller håller med om.
    Jag gick nämligen från en Iphone och tycker den var slöare.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Lagg har ofta inte med mobilens prestanda att göra utan ofta handlar det om taskigt skrivna appar.
    Spelar ju ingen roll hur snabb cpu:n och grafikkortet är om det de gör är att vänta på att något ska läsas från minneskortet eller internet. Det går alldeles utmärkt att få till en långsam och hackanda app till iphone och wp7. Känns lite som om det är något som utvecklare för Android inte brytt sig lika mycket om helt enkelt, apparna används ju ändå.

11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Om Windows 7 flyter på bra på dessa "ganska svaga" laptops skulle jag gissa att de har en CPU som går i 2-3 GHz och 2 - 4 GB RAM. Framförallt mängden RAM brukar vara avgörande för hur väl Windows flyter på. Hur mycket RAM hade du i mobiltelefonerna som du jämförde med? Mina android-mobiler har haft 100 - 200 MB RAM.

m v h Henrik

12. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Om man inte kan få en note med ICS att flyta fint handlar det nog till stor del om användarfel. Rensa ut skitappar och prova nova eller apex launcher så lär det bli smörflyt :-) Skulle det fortfarande kännas dåligt så är man helt enkelt väldigt känslig för (micro)lagg och bör kanske då se sig om efter ett annat OS.

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Ska man läsa något bör man läsa Dianes inlägg.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

14. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har haft htc legend. Den var rätt seg. Efter den hade jag htc desire s och den flyter faktiskt på riktigt bra i min mening om det inte är för krävande spel eller tunga websidor. Efter den htc one x ett kort tag den var som den var på många sätt....Android kan inte dra nytta av quadcore och mjukvaran behöver fortfarande optimeras. Har nu en Xperia S som allt går rappt och snabbt på. Är riktigt härligt i min mening :-) både desire s och sxs känns ler eller mindre som iPhone 4s i dagligt användande. Windows 7 kan vara rätt segt också beror till stor del på mängden ram man kör. Vilka program/processer som tuggar i bakgrunden. Om man använder sig av SSD eller ej jämför du det med en del Linux distar är det segt som sirap så allt är relativt. Kör man en Android med bra hårdvara och bra mjukvara kommer det flyta på bra

Sent from my Xperia s using tapatalk 2

15. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är nog troligare så att du inte är så kräsen. Det är ingen hemlighet att detta är ett problem med androider. HTC har försökt komma undan detta med en multitasking funktion som prioriterar sense. Ska det behövas på en "hemskärm" med en klocka, ett anteckningsblock och en musikspelare? Det är iaf tydligt att HTC anser att man behöver fokusera cpu kraften där. Detta kanske tyder på att med kraftigare cpuer framöver så kommer vi slippa detta lagg.

Jag tror du också blandar ihop vad som menas med flyt i operativsystemen. Ios har bättre flyt och mer direkt känsla när man nuddar skärmen. Android har alltid en liten fördröjning. Sedan kan det vara så att nyare androider är snabbare att tex starta upp program.

Om detta nu var fallet så tycker jag det är konstigt att det så tydligt talas om att andra tillverkare lyckats med detta bättre, tex WP7. Skrivs apparna sämst till android? Fast jag tror du har rätt i att lagringsmediet kan vara ett stort problem.

Jag uppfattar det inte så. En vanlig kontorspc har väl runt 4Gb nu men det är inte länge sedan man satt med 2Gb eller ännu mindre. Speciellt på laptops. Sedan tycker jag ändå att android inte bör vara tyngre att driva än ännu äldre operativ typ Win XP. Det funkade ju med ganska lite ram. Den senaste androiden jag testat har 1Gb Ram. vad har du haft för android mer 100-200MB ram? Du kan ju inte räkna ledigt ram.

Kanske det men jag är inte själv, och det är hur som helst ett problem som det talas om mycket. Jag menar inte att jag har jätteproblem men min android och ska byta utan är snarare ute efter information om varför det krävs så mycket för att driva detta på en smartphone. Jag har som du ser provat en del launchers och min uppfattning är att om man läser information om dessa tex på google market så skiljer det mellan varje användare vem de uppfattar snabbast. Fick tips om go launcher och att den skulle vara snabb men jag ska prova de som du listat.

Hur som helst så kommer det nya androider nu (HOX och S3) och BÅDA har tydliga funktioner för att få operativet att flyta bättre så jag tror ni som säger att det är ett icke problem har fel. S3 har en app hanterare som begränsar multitasking till 3 aktiva program och hoxen har som nämnt tidigare prioriterat sense.

Kul att det är hög nivå på inläggen och att det inte urartar till ett fanboy krig som det så många gånger gör då man skriver något negativt om dessa 2 os.

16. Jonerik

Jonerik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Kul tråd som jag hoppas kan fortsätta vara på den här nivån!

Själv stör jag mig mest på att det är lite fördröjning i touchen på android. Jag har nyligen skaffat mig en Asus transformer Prime som jag jag verkligen gillar. Men tyvärr så stör jag mig väldigt mycket på att att det tar 0,5-1 sekund från det att jag tar på skärmen och drar till dess att det börjar hända något på skärmen. Det liksom hackar till när man märker att plattan registrerar touchen. Jag har samma beteende på alla mina androidenheter(LG optimus 2X, Nexus One och HTC One X). Däremot så har min bror en SGS2 som jag upplever något bättre i det avseendet.

Jag tycker att både iOs och WP7 är betydligt bättre när det gäller input lag men däremot tycker jag att alla laggar när man väl börjat scrolla. Testade nya iPad 3 i butik häromdagen och blev lite förvånad över att även den hackar till ganska ofta när man scrollar trots att den har betydligt bättre hårdvara än någon annan android-enhet.

Nu tycker jag fortfarande att funktion och flexibilitet går före flyt alla dagar i veckan så jag har inte ens övervägt vare sig iOs eller WP7 än så länge. Men alla har ju olika prioriteringar och det är ju inte direkt någon nackdel att det flyter :)

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är nog inte ett problem med Android i sig för det är inget jag upplever med min Galaxy Nexus. Förutom i sega appar (som jag oftast avinstallerar) och knappen för att få upp senast använda appar (får hoppas Google löser det).

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är ett problem i Android i sig. Inte optimerat för touch på samma sätt som iOS och WP. iOS och WP prioriterar animationer i en egen tråd i systemet. Android kör allting på en och samma gång i samma tråd därför blir det för mycket påfrestning och animationerna är det som får lida. Ska detta kunna ändras måste Google skriva om hela deras kod för Android. Vilket nog inte kommer hända för det skulle medfölja en himla massa andra kompabilitetsproblem och det är Android för stor för i dagsläget.

Det går inte att komma ifrån helt och hållet. Sen om folk märker det eller inte beror på hur känslig man är mot sådana små hack etc... En kompis till mig har en Galaxy Nexus och den småhackar i allra högsta grad. Till och med mer än de flesta lurar med Gingerbread tycker jag. Inte imponerad. Sen spelar det också självklart roll hur appar är kodade också.

Last edited: 18 maj 2012
  19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Källa?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Googla istället om hur Android är uppbyggt jämfört med iOS t.ex när det gäller touch-input, animeringar och processor påfrestningar. När man läst om det för de olika systemen så förstår man varför Android inte komma kunna vara helt hackfritt (inte ens iOS eller WP är det för den delen).