Fråga: Prestanda och batteriet

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av valle2000, 23 okt 2014.

1. valle2000

valle2000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Jag har tittat lite under inställningar på den rubrik som heter Prestanda. Där kan exempelvis profil bytas till energisparläge samt att under processor finns lite olika inställningar att göra. Någon som testat detta? Vad händer konkret om jag istället byter till energisparläge?

Personligen spelar jag aldrig några avancerade spel eller liknande så jag är mycket mer intresserad av förlängd batteritid än hög prestanda. Därför under jag har om högsta cpu-frekvens kan sättas till ca 1200 mhz och att man ändå får stabilitet?

Och de olika inställningar som finns under det som kallas cpu-guvernör; Rekommenderas något särskilt jag kan testa om jag vill ha en så energisnål inställning som möjligt, men ändå att den inte får upplevas som laggig när jag bläddrar i menyer etc? Spontant låter OnDemand som ett alternativ då?

2. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Processorn stället sig automatiskt på så strömsnål inställning som möjligt med den förvalda profilen, vill du försöka nå ännu längre är det dags för att flasha ny ROM och custom kernel, visst kan du sätta högsta CPU frekvens lägre än max, men då är risken att högprestanda appar/spel inte flyter på lika bra som förut :ehm:

3. valle2000

valle2000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Gör frekvensen stor skillnad på batteriet? Om det kvittar för mig att använda högpresterande appar, kommer en CPU frekvens med max satt till 1.2 eller 1.5 GHz förbruka märkbart mindre ström än om 2.4 GHz tillåts vilket är standard?

4. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Det tror jag inte, frekvensen är på max under den sekunden appen startas, sedan kommer frekvensen pendla upp och ner beroende på hur stora resurser som krävs för att hålla appen igång och fungerande.

Om vi säger att du halverar processorns kapacitet, kommer antagligen appen kräva mer tid att hålla processorn arbetandes för att förbi laggfri och välfungerande jämfört mot om du lät den gå på max och i det fallet behövde arbeta kortare stunder.

Hoppas du förstår mitt tänk här, jag är rätt säker på att man gör bäst i att låta frekvensen vara inställd som från början, personligen kör jag custom kernel (Franco.kernel r27) och custom rom (SlimKat), det ger mig grymt flyt och super batteri tid, dock knappt märkbar skillnad gällande batteritid mot stock rom ;)

Swyped @ Rooted Oneplus One 64GB