Pride-möte (vita ej välkomna)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 2 aug 2012.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Var det okej, eller inte okej, att hålla möten baserat på enbart hudfärg?

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/D7UFpDrPHZg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Är det mer okej att diskriminera vita än andra färger?

Jag är så jävla trött på alla patetiska jävla rasisthelveten (ursäkta min polska) som bara inte förstår att vi alla är likadana under en yta som vi byter ut fyra gånger på en livstid.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Man måste acceptera att alla tycker olika. Därmed har jag inte sagt att man ska respektera det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

3. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jo alla får tycka olika men däremot får man inte diskriminera pga hudfärg/läggning i sverige.

Man undrar lite vad dom personerna där tycker rasism är?
    Är det bara när via hatar andra hudfärger men inte tvärtom??
    Sjukt!!!

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag anser att rasism är att man på något vis skiljer på folk och delar upp dem i "raser" för att de är olika. Sen finns ju rasdiskriminering, vilket jag anser är att man trycker ner på en "ras".

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hittade och delade vidare länken på Facebook. Första kommentaren blev "SDU?". Skrämmande är det att fokus låg på vem som blivit utsatt istället för att någon har blivit utsatt.

Det är med andra ord samma sak.

För att kunna rasdiskriminera måste människan delas in i raser vilket är en handling av rasism.

6. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Rasism/Diskriminering/Kränkning
    Alla dessa har blivit så himla komplicerade idag.
    Går inte att säga någonting om något längre utan att någon exploderar i att de är kränkta eller diskriminerade.

Vi är alla lika värda.
    Dock är samhällen inte uppbyggda så och system/myndigheter/samhällen/folkgrupper/företag/osv.. diskriminerar urskiljningslöst.
    We get what we pay for..
    Vore trevligt om folk kunde försöka att göra något åt felaktigheter à la 70-tal
    Ut och demonstrera.

Dra igång någon demonstration, jag är på..

Bor i Stockholm, finns gott om idioter här, tillbringar hela dagarna med att uppfostra idioter..

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Lika trött som Dirk på det här.

Om det nu går till på detta sätt, var drar man då gränsen? Ska en affärsinnehavare få möjlighet att neka vita eller svarta människor tillträde? Ska en kioskägare kunna förhindra att sälja glass till vissa människor på grund utav vilken färg huden har? Ska privat eller offentlig vård få tillåtelse att neka vita eller svarta människor vård för att de har fel färg?

Detta är var jag tycker, citerat genom en bild:

Last edited: 2 aug 2012
  8. JJRockford

JJRockford Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just i det där fallet så var det väl så att erfarenheten visar att det ibland kan vara lättare att prata om saker i, vad ska man säga, "homogena" grupper. Ungefär som AA, samtalsgrupper för misshandlade kvinnor och sånt.

Det handlar alltså (vilket i sammanhanget är ganska självklart) inte om att diskriminera någon.

9. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Äh. Det här med raser kommer för eller senare att dö ut. Människan började rasblanda första gången hon såg en annan "ras", det vill säga ända sen homo sapiens sapiens fick syn på en homo erectus, eller vilka dom nu samexisterade med. Till sist kommer det bara att finnas en ras på jorden.

10. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Och är det bra? Bara för det finns rasism innebär inte att raser är dåligt. Olika raser (i brist på annat ord) bidrar till mångfalden i världen. Sen har vissa forskare försökt lösa problematiken genom att hävda att människoraser inte finns. Något inte alla håller med om.

Nu är detta inget riktigt bra jämförelse... Men skulle det vara bra om alla hundraser blandades tills de försvann? Nej. Lite blandraser är helt ok men inte mer än så.

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Människan är en ras, sen finns det en massa variationer av den rasen eller nationaliteter om man vill kalla det så.

12. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det låter fint och trevligt och borde löst alla problem med rasism (även om det tydligen inte gjort det).

Det du skriver innebär ju att "ras" = "art". Finns inte hundraser heller då?

13. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Du kan ju inte jämföra hundar med människor din dumfan. Ja, jag tycker att det är skitbra att det slut bara kommer att finnas en ras. Evolutionsläran säger ju att den kvarvarande rasen kommer att ha allting bra från alla raser eftersom dåliga gener efterhand rensas bort. Jag kan inte för mitt liv förstå att man tycker att det är en dålig sak att människan kommer att bli så perfekt som hon kan.

Det är olika kulturer som bidrar till mångfalden i världen. Visst, en del saker kommer så klart att försvinna men kulturen är ju starkt kopplad till miljön den har uppstått. Det är ju inte så att folk kommer att sluta bo över hela jorden bara för att det finns en mänsklig ras.

Jag säger inte att raser direkt är dåligt men dom kommer ändå till sist att försvinna. Det är redan på gång, det föds färre rödhåriga än vanligt eftersom dom inte klarar av stark sol lika bra som "vanliga" vita.

14. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Dumfan? Jag undanbeder mig tillmälen från kretiner, tack! Nu när det är ur världen kan vi fortsätta diskussionen. Blir kort från min sida då jag inte orkar ödsla för mycket tid på att besvara detta trams.

Evolutionsläran säger (så vitt jag vet) inte så mycket om rasblandning. Enligt flera moderna forskare finns ju inte ens människoraser. Hur kan de då blandas? Evolutionen gör inte heller människan eller någon annan varelse "perfekt" utan endast anpassad till en viss levnadsmiljö.

Raser (som kanske inte finns) blandas nog i något högre grad nuförtiden. På många håll har blandningen (trots århundranden av interkontinentala kontakter) inte varit så stor. Ta USA som exempel. Visst är blandade äktenskap vanligare än förr, men vita gifter sig främst med vita och svarta med svarta etc.

Att rödhåriga håller på att försvinna har jag inte hört något om. Möjligen har du rätt, men även om så vore fallet är nog knappast rasblandning den primära orsaken.

Att folk ser olika ut och skiljer sig när det gäller vissa yttre och inre egenskaper, handlar om en anpassning till miljön. En svart afrikan har t.ex. egenskaper som gör honom mer lämpad än en vit att leva i Afrika. Att en blandning mellan vit/svart/etc skulle vara mer lämpad att bo där, är inte så troligt.

Att "rasblandning" förekommer i högre grad nu har naturligtvis till stor del med våra förbättrade kommunikationer att göra. Att det skulle vara något "naturligt" eller ha med evolutionen att göra, är ren rappakalja.

Sen tycker jag folk får välja vilken partner de vill. Jag tror dock inte det vore bra om det vi idag kallar "raser" försvann. Om t.ex. Usain Bolt skulle få barn med en vit kvinna, kommer det barnet garanterat inte sätta några nya löparrekord.

Innan du kritiserar det sista så läs på om de genetiska orsakerna till varför afrikaner dominerar inom löpning.

Last edited: 16 aug 2012
  15. chrihen

chrihen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad tycker ni om tjejen som gastar något i stilen med att "vita kan ju inte bli utsatta för rasism"?

Tappad som barn antagligen.