Prioriterar Sony Ericsson x10mini framför x10:an?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jaja, 21 juni 2010.

1. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nån mer än jag som känner att Sony Ericsson valt att satsa mycket mer på x10 mini än på x10:an? Har själv en x10:a och testade min kollegas x10mini precis.

X10 mini ger intrycket att flyta på mycket smidigare än x10:an på många sätt. Detta även om man bortser från animationerna som är sega på grund av att x10:an har en så mycket högre upplösning att arbeta med.
    Ta t.ex. kamera-appen som startar med en gång och är redo att ta en bild på direkten efter start. Varför är x10:ans kamera så seg? Kommer det att gå snabbare i en framtida uppdatering eller är det hårdvarurelaterat? Oavsett vilket så måste jag säga att jag är besviken. Det borde kommit en uppdatering till x10:an innan x10mini kom ut på marknaden om nu fallet är det förstnämnda, ifall nu Sony satsar ordentligt på x10:an.

Ett annat argument som pekar på att de valt att satsa mer på x10:mini är att menyerna och stora delar av android verkar vara riktigt modifierade. Det kanske inte har tagit så mycket tid och energi att specialanpassa menyn och desktopen till x10mini? Jag vet inte riktigt hur mycket arbete det innebär men personligen får jag känslan av att det är en del. Ser inte riktigt att samma specialanpassningar har utförts på x10:an. Förutom möjligtsvis timescape-skrivbordet men det känns inte riktigt lika genomarbetat. Jag får i varje fall känslan att det lagts ner mycket mer jobb på x10mini än på x10:an viket inte glädjer mig som en x10-ägare.

Vad tror ni? Har Sony Ericsson valt att satsa mer på x10mini pga av att de tror mer på den nischen?
    Kommer x10:an att hamna på samma nivå efter den utlovade uppdateringen som ska komma inom kort?

2. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Tänkte samma sak idag, synd isånnafall.

3. Leogbg

Leogbg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Njae så har de antagligen inte tänkt. Den nuvarande Android version som finns på både X10 Mini och den stora X10 klarar inte av att hantera all den kraft som finns i processorerna. Jag kan tänka mig att X10 Mini rullar på snabbare därför att mycket är avskalat på den. Att sedan designen verkar vara bättre är nog för att Sony Ericsson inte hade något annat val än att kraftigt modifiera designen för att passa en sådan liten lur. Med den stora har de nog istället kämpat med skärmen och dess känslighet för fingertryck samt den generella snabbheten.

Det är trist när folk jämför snabbheten med Xperia X10 mot HTC Desire som rullar en nyare Android version. Jag tror därför att mycket blir bättre när Android 2.1 kommer. Man får också komma ihåg att Xperia X10 kom ut ett par månader före X10 Mini.

Med Android version 2.1, kommer telefonen att kunna använda sig av hela sin kraft och därför kommer det bli en markant skillnad i form av snabbhet. Med Android version 2.2 (Froyo), har Google också implementerat andra smarta lösningar som utöver detta snabbar upp systemet. Bland annat hur snabbt kod läses av systemet och hur webbläsarna klarar av Javascript.

Med tanke på att detta var Sony Ericssons första Android lur, antar jag att framtida modeller kommer bli bättre på både prestanda och design.

Till din sista fråga angående ny design med uppdatering: Det kommer nog inte bli några markanta skillnader men antagligen kommer du få en del nya widgets och jag tror även en del nytt kommer att dyka upp för Timescape. Detta har de redan kommunicerat genom sin blogg. Min egna tanke är att de bland annat har filat lite på designen och bytt ut de fyrkantiga hörnen på timescape panelerna mot de rundade hörnen som finns på X10 Mini.

Sedan kan du nog förvänta lite putsningar på övriga systemet som en förfining av kalendern med mera men mycket mer än så blir det nog inte.

Last edited: 21 juni 2010
  4. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Rätta mig om jag har fel, men X10 utvecklas väl främst i Japan (TS/MS görs där tror jag) medan X10 mini (och det "lilla" gränssnittet för de mindre modellerna) utvecklas av svenskar här i Lund.

Jag tror definitivt storebror X10 kommer komma ikapp, den har ännu inte nått sin fulla potential :)

Last edited: 21 juni 2010
  5. Rockness

Rockness Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja om det mot förmodan skulle bli som med en annan SE telefon som ligger här hemma i en låda, P1i, så var detta sista gången jag köpte en SonyEricsson, då åker rubbet och nåt annat införskaffas.....

6. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det tror jag inte kommer hända. Med tanke på att alla nya SE-telefoner har i grunden Android -som är på väg mot nåt stort dessutom- så kommer det bli lättare för SE att uppdatera hela sin produktionsserie utan att behöva anstränga sig på samma sätt som med deras egna system på den rad olika telefoner de hade tidigare. SE har dessutom redan före släppet av X10an sagt att de kommer satsa mycket på att vidare uppdatera deras UX.

Ser man sen till framtiden och det jobbet Google lägger på Android så kommer det förr eller senare bli väldigt simpelt för alla telefontillverkarna att implementera sina egna "skal" och småförändringar till telefonerna. Snart kommer du kunna få Android precis som du själv vill och alla tillverkarna kastar bara in Android i lurarna med en rad olika valmöjligheter redan valbara genom då vanilla Android :)

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Detta lär inte hända eftersom tillverkarna vill att det ska synas att det är just en SE eller HTC mobil. Och de flesta användare bryr sig inte eftersom de inte vet om att vanilla Android fungerar bättre (min åsikt som många inte håller med om har jag märkt). Så att tillverkarna byter ut addressbok, kalender och annat mot egna versioner lär inte försvinna. Jag har iaf gjort min plikt och mailat bla SE och påpekat att deras UI är fult som stryk och att jag kan tänka mig att köpa en SE Android mobil om de slutar upp med dumheterna. ;)

8. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej men det håller jag med om att alla tillverkare oavsett hur Android funkar i framtiden kommer vilja sätta sin prägel på telefonerna även framöver. Det kommer ju vara det enda som skiljer de åt sen när alla telefoner ser precis likadana ut och det gör de ju nästan idag till det yttre.

Som jag skrev så jag tror dock att Android kommer vara så att det kommer bli enklare för tillverkarna att applicera sina egna "skal". Tror till och med att Google har sagt nåt om det att det är en tanke de sitter på? Detta kommer då möjliggöra att tillverkarna kommer få det lättare att uppdatera hela sin produktionslinje både snabbare och effektivare till skillnad mot tidigare med SEs (som ex) telefoner där alla verkar vara uppbyggda på olika sätt.

Jag tycker fö att SE har helt klart det snyggaste yttre utav de telefoner jag har kollat på men smaken är som baken och det kommer vara det enda som avgör framöver i telefonkriget :)

9. MyDroid

MyDroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Korrekt, X10 är utvecklad i Tokyo medan X10 mini har sina rötter i Lund. Dock är produktplaneringen global, och det är där förutsättningarna för specar och features i form av både HW och SW definieras.

Och för att ge en reflektion på TS fråga så är mitt svar nej, det är klart att SEMC inte sätter X10 mini före X10. De har själva gått ut med att X10 är deras och Androids flaggskeppsprodukt så det är självklart att den har prioritet.

Den enda rationella förklaringen är att X10 mini i form av mer utvecklingstid getts bättre förutsättningar att finslipas på bla detaljer i menyerna.

10. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Tror mer att detta handlar om kundsegmentering från SE:s sida.

X10 mini tilltalar väldigt många yngre tjejer (säkerligen också killar) där kvinnor vill ha en mindre och smidig telefon hellre än en större variant. har pratat med många tjejkompisar som vill ha en liknande telefon som min x10 men tycker att den är för stor för deras små händer och väskor och att iphone också är för stor. Resultatet, x10 mini som för de lite mindre teknikintresserade personerna passar alldeles utmärkt. Hittills så har 4 tjejkompisar till mig köpt en x10 mini

11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle tro att den främsta anledningen till varför X10 mini flyter på så mycket bättre är att den helt enkelt kör en lägre upplösning än storebror, dvs utöver det faktum att Android 1.6 inte verkar vara vidare optimerat för att fungera optimalt med senare generationen hårdvara.