prioritering wlan vs. 3g

Diskussion i 'Allmänt' startad av eklund, 16 juli 2009.

1. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten kort fråga.

Om jag är uppkopplad på wlan, kommer all internettrafik automatiskt gå den vägen då? Eller kör android över 3G ändå? Det borde ju köra mot wlan så man slipper dra från sin månatliga nedladdningsgräns på mobilsurfen.

tacksam för svar.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Om wifi är aktivt/tillgängligt så väljer den automatiskt wifi för all datatrafik, såvida du inte säger till den att göra något annat. Men då måste du förstås ha wifi aktiverat hela tiden också (så att den söker efter öppna/tillgängliga accesspunkter), vilket drar en del batteri. Jag styr detta med en manuell switch på min home screen istället, just för att inte slösa batteri.

3. eklund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för svar. exakt, jag rör mig väldigt mycket där jag vet vilka wlan som finns och jag har tillgång till dem. så om jag tänker surfa där så slår jag ju på wlan. men det vore ju meningslöst om viss trafik ändå gick över 3G.

anledning till att jag frågar är att jag vet inte hur stort flatrate-surfabonnemang jag bör beställa. 200 MB/månad eller 1 GB/månad. jag kommer använda gmail/calendar/maps/surf/apps/spel och annat kul som använder sig av datatrafik. i runda slängar, räcker 200 MB/mån för det? jag har tillgång till dator/wlan 70 % av tiden.

4. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    200 MB räcker max en vecka för mig, men jag kör en del tethering (surfar med lappyn genom mobilens 3G). 200 MB per månad kanske kan räcka för dig som du beskriver ditt användande, så du kan ju testa med det och sedan höja till 1 GB om du märker att det blir för tight. Megabyten tickar på rätt fort om du streamar lite musik/video någon timme.

5. eklund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok. stort tack för svar

6. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inte hittat någonstans där man kan se hur mycket data man använt. Finns det någon bra app som visar det? Gärna fördelat så att man ser skillnad på WLAN och 3G. Och som låter en välja tidsintervall, givetvis :)

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag kör med 200mb/månad och det räcker lätt för mig för surf/mail/chatt och market.

Använder "3g Watchdog" för att hålla koll på datatrafiken så den inte spårar ur.

Wlan har lite olika inställningar med olika smaker, original så stängs det av när skärmen blir svart för att spara batteri. Jag har ställt min på att stänga av wlan när skärmen blir svart såvida den inte är inkopplad på el då det är igång konstant. Detta sparar en hel del batteri så den slipper leta wlan konstant, utan bara när jag väcker telefonen för att använda. Dessutom går såpass lite data åt när det gäller synca så det kan få gå på min 3g-kvot.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kan den visa nyttjande per process, eller bara totalt för hela telefonen?

9. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Visar totalt för hela telefonen bara.

Finns ett mer avancerat som jag inte prövat, net*** nånting. Visar även wlan och sådant.

10. SSKungen

SSKungen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag använder och kan rekommendera NetCounter, den är gratis och finns beskriven på:
    http://www.cyrket.com/package/net.jaqpot.netcounter

Den har uppdelat så att man ser 3G och WiFi var för sig.

11. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hos Telia betalar jag 69kr för 500MB/mån fritt. Jag tror att jag än så länge inte har nått upp i över 200MB Edge/3G någon månad sen mars/april, då jag fick min ADP1:a. Ligger normalt sett runt 150 MB (plus/minus 50) när jag ändå använder Edge/3G ganska mycket för att surfa och kolla mail.

12. eklund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok. gött att veta. tele2 har 200 MB/mån för 29 kr eller 1 GB/mån för 89 kr. halebop har 500 MB/mån för 59 kr men jag har tele2 som leverantör så det får bli 200 MB/mån för mig.