Prioritet [Vad göra först med telefonen /mod]

Diskussion i 'Magic' startad av Kevin_s, 5 aug 2009.

1. Kevin_s

Kevin_s Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, har fått hem min Magic idag, sitter på laddning just nu :)

Den kom från TRE.

Har läst lite om mobilen och andriod, har kört winmo ett bra tag och är rätt duktig på det systemet...men tack vare detta forum blev jag sugen på en android

Nu till frågan...vad ska man göra först, tänkte samtidigt som jag får hjälp får alla chansen att säga hur de prioriterade :)

Så vad ska man börja med?
    Vilka är sakerna ni Installerade/laddade/köpte först?
    Ska man roota eller inte?

Tack för ett riktigt bra forum, har lärt mig mycket nytt och förhoppningsvis användbart!

2. wizzler

wizzler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

välkommen!

först och främst beror allt på vad du vill göra med mobilen. Jag har inte flashat om min än och planerar inte förrens jag kan se hur smidigt det är att få uppdateringar till OS'et på en rootad. Vill inte heller installera om alla mina apps.

Men vill du t.ex ha stöd för tethering och ta emot filer via bluetooth så kan det vara rekommenderat.

Det första jag installerade var RoadSync för Exchange stöd men Tre's mobil ska väl ha det inbyggt. Dock höll inte funktionerna i RoadSync som jag behövde direkt så jag har helt och hållet gått över till Gmail nu. Nu stödjer även gmail att skicka mailsom sitt andra konto (helt ut) genom att skicka från sitt företags/skola/egna smtp server.

Är du en flitig Facebook användare så kan det även vara kul att synka alla sina kontakter med deras profilbilder. http://fbsync.plan99.net/

Netcounter för att ha koll på datatrafiken om du har en begränsning efter viss antal som jag! ;)

Självklart måste jag rekommendera en app som jag programmerar. Inofficiella Hitta applikationen som letar upp ett inkommande nummer på hitta och visar namnet om nummret saknas i din adressbok. Den synkar även adresser osv. Fler funktioner är på väg i nya versionen.

http://www.cyrket.com/package/se.petersson.hitta
    http://code.google.com/p/android-hitta

Feedback uppskattas!

3. Devilholk

Devilholk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TasKiller - Används för att stänga oönskade processer i bakgrunden så det inte börjar gå segt.

APNdroid - Här kan du enkelt spärra telefonens 3g, gprs, edge osv. om du vill se till att enbart tex WiFi används.

3G Watchdog - Här kan du se din dataförbrukning veckovis eller månadsvis.

Robo Defense - Riktigt bra spel! :D

Lite tipps bara, hoppas något passar.
    (Har inte rootat)

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Börja med att kika på det som är installerat orginal och få en överblick av vad som finns och inte finns. Roota är absolut inte nödvändigt från första stund, men om man vill komma åt hela android market inklusive betal applikationer så är det ett måste.

Ang tethering så är de nordiska magics värdelösa på det då linux kärnan saknar viktiga delar men man kan fortfarande använda usb lösningen (kolla på wikin samt här på forumet).

Apps som installeras på min lur så fort jag flashat in ny rom eller labbar med min egen porterade ION är Netcounter, Handcent SMS, Robo defence, Snowstorm (Kaj på forumet är utvecklaren) och Mixzing.