Tips: Prisjämförelse med abonnemang

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Cupcakes, 15 nov 2013.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

för att underlätta för er köpsugna medlemmar tänkte jag här presentera en sammanställning för operatörernas olika priser på Nexus 5. I takt med att operatörerna presenterar flera olika alternativ kommer jag också att uppdatera detta inlägg.

Detta är sorterat på den datamängd som ingår.

Mest prisvärda abonnemanget
    3Total 5GB - 349kr/månad
    10000 fria minuter (ingen öppningsavgift)
    10000 fria SMS och MMS
    5GB surf i 3G och 4G-nätet utan hastighetsbegränsning
    Nexus 5 ingår

Hos de andra operatörerna får man 0,5 till 1GB surf för liknande pris.

5-6GB surf - från 349kr/månad till 599kr/månad
    Mellan det billigaste (3) och det dyraste (Telia) skiljer det sig 6000kr i total kostnad under två år, som bindningstiden är på. 3 behåller även priset som billigast även om man skulle köpa till 3GB extra data varje månad.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Maximalt med surf - 10GB surf och uppåt!
    De abonnemangen operatörerna erbjuder med så mycket surf som möjligt. Här sorteras det inte på priset utan på datamängden i första hand - därefter priset.

På det billigaste 10GB-abonnemanget och det dyraste skiljer det sig över 4000kr. Det dyraste abonnemanget (Telia) ger 10GB mindre data än det största abonnemanget (3) - totalt är abonnemanget från 3 1176kr billigare.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Om ni önskar en jämförelse med andra datamängder, säg till!

HenrikCL, Ponisch, neonode och 1 annan gillar detta.
  2. Ponisch

Ponisch Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Skulle du möjligtvis kunna göra en jämförelse mellan kontantkort? Är själv i valet och kvalet att gå över till det då jag knappt slänger iväg 100 sms/samtal per månad, dock så skulle jag behöva minst 3GB datamängd...

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sure,

hallon Stor
    249kr/månad
    obegränsade samtal
    obegränsade SMS och MMS
    5GB surf i 3G-nätet ingår

hallon liten + extra data
    188kr/månad
    60 samtal
    5000 SMS/MMS
    3,5GB surf

Comviq Fastpris
    245kr/månad
    obegränsade samtal
    obegränsade SMS och MMS
    3GB surf ingår i 3G och 4G-nätet

Halebop Rubbet
    269kr/månad
    600 samtal
    6000 SMS/MMS
    3GB surf i 3G och 4G-nätet

Prisvärdast skulle jag nog säga att hallon liten är efter dina behov. Det kan du även skaffa som abonnemang om du skulle vilja det.

Alla priser gäller i 30 dagar från senaste påfyllning.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    3Total 5GB - 349kr/månad är väl exakt det gamla erbjudandet de hade i mars/april för snart två år sen?

Det måste låta småaktigt men visst är det inte helt billigt? Konkurrenterna, vissa ligger på ungefär samma produkt men minus ungefär en hundring.

Så enkelt räknat får man betala en hundring gånger 24 för telefonen vilket för all del billigt för telefonen. Ungeför som på Google play. Som för all del inte finns här varför man kan tycka att det är irrelevant.

Det är mycket att tänka på om man vill göra en deal man är nöjd med.

Själv har jag köpt en n4 sen jag hoppade på erbjudandet för snart två år sedan. Jag inbillar att vi var en hel hög som gjorde det. Is i magen nu grabbar!

Var det inte på g nån reglering från eu-håll gällande för långa bindningstider? Skulle uppskattas av mig iallafall. Ett kontantpris plus säg 12 månader.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det erbjudandet som fanns våren 2012 innehöll 10GB data istället för 5GB. Dessutom var det obegränsade samtal, SMS och MMS - men om man pratar mer än 10000 minuter och skickar fler än 10000SMS/MMS varje månad kanske man borde se över hur man spenderar sin tid - om det inte är i arbetet förstås.

Fastpris och Nexus 5 ligger runt samma pris hos de andra operatörerna också, fast med mindre surf. Med denna surfmängd sett till månadskostnaden gör att 3 placerar sig riktigt riktigt bra till, hur man än vrider och vänder på det. Om man ser till den andra prispressaren, Tele2, så tar de 374kr/månad för att du ska få Nexus 5 med ett fastprisabonnemang - då ingår dock endast 1GB surf i jämförelse med 3s 5GB surf.

Jag är dubbel till en reglering, visst tycker jag att det borde finnas fler alternativ med olika bindningstider. Men att endast erbjuda 12 månader skulle leda till högre månadskostnader alternativ kontantpriser. Alla har inte råd med detta, då kan en rejält subventionerad telefon under 24 månader vara ett bra alternativ. Även för de som inte behöver ha det senaste utan endast vill ha något bra, är det nog skönt med ett bra pris under två år. Mer valfrihet är jag oavsett för.

6. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Tele 2 har den för 219 kronor i månaden med "kompis student"! Passar verkligen inte alla men tänkte att det kanske passar någon som kollar tråden.
    Generellt är 3s deal mycket bättre men alla har vi olika preferenser!

7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Aha, rent praktiskt, för mig, är det samma erbjudande men inte om man jämför bokstavligt.
    My bad.

Med kortare bindningstider skulle valfriheten öka i mina ögon men kundstock är viktigt i aktieägarnas ögon, tvärt emot rörlighet mellan konkurrenterna så operatörerna kommer inte att överge dem utan strid. Det är som uppsägningstider på 3 månader. Fyller bara ett syfte, generera pengar åt aktieägarna. Det är ju inte som att de måste ha tid att krympa kostymen för att en kund flyttar.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Uppsägningstiden är helt onödig, den finns ju endast för att tjäna mer pengar!

9. VictorH

VictorH Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3s abbonemang låter som en bra deal. Men hur skiljer sig näten mellan de olika operatörerna? Jag har läst/hört att "Tre" saknar 2g och att deras nät inte funkar lika bra i hela landet jämfört med t.ex. Telenor, som jag använder nu.

Vilken operatör lämpar sig bäst för en som bor i stockholm och har landställe i stockholms skärgård, straxt utanför Norrtälje? :)

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har inget 2G-nät, de bygger dock ut sitt 3G-nät på samma frekvens som de andra operatörerna använder till sina 2G-nät. Detta är då 900MHz som används, vilket ger bättre yt och inomhustäckning. I dagsläget är 3 den enda operatör som bygger 3G på den frekvensen i Sverige, Telia ska också börja med detta inom kort.

3 fungerar bra i hela Sverige. I de norra delarna av landet fungerar de dock inte lika bra som t.ex Telia.

I Stockholm och Norrtälje är 3 minst lika bra som Telenor rent täckningsmässigt. Sen kan det skilja sig mellan olika operatörer, som alltid. Men har du bra 3G-täckning från Telenor på ditt sommarställe bör du ha det med 3 också då 3 och Telenor bygger ut 3G-nätet på 2100MHz gemensamt utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. 3G-nätet som 3 bygger ut på 900MHz får inte Telenors kunder ta del av.

Om du PMar postnumret för din sommarstuga kan jag kolla upp täckningen och jämföra masternas placering mellan Telenor och 3 för att se om någon skillnad kan tänkas finnas. :)

Skickat från min iPhone 5s.

Last edited: 16 nov 2013
  11. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jag bor också i Sthlm och har landställe i samma trakter som du och har aldrig haft problem oavsett operatör.

Åk dock inte till norrland om du har TRE eller Telenor, då är du körd :D

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mina erfarenheter av 3 är att dem fungerar bra i städer/byar men utanför så kan det vara sådär med täckningen. Och om man åker runt med tåg så har det, iallafall för mig, inte fungerat bra alls med 3s internet.