Prisutveckling för mat

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Vejto, 24 jan 2011.

  1. Vejto

    Vejto Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Alltid kul att sitta och drömma om massor med appar man kommer på sig behöva, tyvärr har jag inte riktigt lärt mig särskilt mycket i appvärlden att man kan ge sig på alla idéer man får. Här är iaf en jag verkligen skulle vilja ha:

    Mitt minne sträcker sig ungefär till att veta är köttfärsen billig eller dyr, med andra ord mjölkpriset har jag ingen aning om (även om den inte ändras lika mycket). Så jag tänkte om man har en app som håller reda på det här.

    1. Du tar en bild med kameran på kvittot när du handlat klart. Allting läggs in under rätt del, köper jag tomater läggs en ny post på tomater in. Även kategorier som att det är en grönsak, vilken affär och säsong(vinter typ) läggs in mm. Betygsätta kvaliteten på just de tomaterna? (Iofs tidskrävande..)

    2. Jag är ute och handlar, ser tomater, klickar in på tomatdelen och ser kanske genomsnittspris, prisutveckling mm. Men framförallt ser jag att just idag är det sjukt billigt!

    Senare kan man även ta detta sjukt mycket längre. Jämföra med andra på nätet, Stockholm vs Göteborg jämförelser mm. Veckans reklamblad för just den butiken du vill handla i..
    För att till sist så hamnar vi med helt aktuella priser ifrån affärernas egna uppdateringar (drömtänk? :P)

    Smyghöjning av matpriser hade varit ett minneblott. Och vem säger att det endast behöver gälla matpriser?

    Okej kanske svävar iväg lite men det måste man få.. någon annan som känner att detta hade varit nice el måste jag träna mitt minne helt enkelt?
     
  2. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sjukt bra ide faktiskt! Det vore ju riktigt nice om det hade varit streckkod på kvittot, nu kan det ju bli lite svårare, eftersom alla affärer inte har samma beteckningar. Men om någon är sugen på idén så ! :)=
     
  3. hobbitar

    hobbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Optimalt, prefekt för oss snåla!
     
  4. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    men det är ju oftast en streckkod vid varan i affären.. då skulle man ju lätt kunna spara ett pris genom att scanna varan, eller på hyllplanet och sen skriva in priset. jag inser ju att man gärna vill slippa skriva in priset, men det kanske går att ordna med ocr..

    Det grymmaste vore ju om telefonen submittade prisinformationen till en online-databas (som såg med gps vilken affär man är i) så skulle man, om tillräckligt många använde, kunna se varje given varas pris i varje given butik på varje given dag. Och grafer, google maps time sliders och en massa annat kul :-)