Prisvärt SD Card med stor kapacitet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Stefan-1987, 12 okt 2012.

1. Stefan-1987

Stefan-1987 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tjena! Satt och funderade lite i morse om jag ska köpa ett minneskort till min Galaxy Tab så jag kan försöka föra över så mycket filmer/serier från min bärbara dator så den får vila lite. Jag har hittat ett minneskort (specifikt för Android) på 64GB och priset ligger på 749:-. Det var typ evigheter sedan jag köpte minneskort. Det var nog back in the days när man hade knapptelefon från Sony Ericsson osv. Nu vet jag inte alls om detta är dyrt eller om det är schysst pris. Det går ju liksom att köpa en extern hårddisk på 1TB för ca 1000:-, det kallar jag prisvärt. Men jag vet inte! I morse satt jag på bussen och kollade på en serie på min Galaxy Tab, och tänkte shit vad najs. Jag ska kanske föra över så mycket som möjligt från datorn då.

Vad säger ni?

Här är länken: http://cdon.se/hemelektronik/sandisk_android_ultra_microsdxc_64gb_uhs-1_card_%2b_sdadapter_%2b_memory_zone_android_app_-_class_10-21414906

2. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag är lite osäker på exakt vilken surfplatta du har; Tab 2 7.0 eller Tab 7.7, men dessvärre stödjer ingendera minneskort av typen microSDXC. De stödjer endast upp till microSDHC, som går upp till 32GB, åtminstone enligt Samsungs egna specifikationer:
    Galaxy Tab 2 7.0, Galaxy Tab 7.7

3. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Samma kort, typ 300 spänn billigare på Webbhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141831-sandisk_microsdhc_mobile_ultra_64gb

J0AR м√§ gillar detta.
  5. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är därför man har prisjakt och pricerunner :) .

6. Stefan-1987

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sorry, såg att jag skrivit lite fel där. Det är en Samsung Tab 2 7.0. Hur vet du att dessa minneskort inte fungerar till taben? Rättare sagt, vad är det som gör att dom inte fungerar?

7. Stefan-1987

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ok, om minneskortet inte fungerar till min tab. Vad finns det att köpa? Jag vill kunna ha så mycket kapacitet som möjligt då jag har mycket filmer/serier i datorn. Jag kan tänka mig att det ska kosta runt 3000:-/3300:-. Där går gränsen, och då snackar vi lite större skärm, runt 10". Interna hårddisken får gärna vara stor och det ska finnas plats för ett minneskort. Operativsystem spelar ingen större roll, eller? Har provat och petat lite med Honeycomb i butiker samt sett lite klipp på Youtube och det gränssnittet verkar vara riktigt schysst. 4.0 som jag har på min tab, de är lite tråkigt tycker jag.

8. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Stefan-1987 gillar detta.
  9. Stefan-1987

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bra länkar med bra info! Dock ska jag ju använda i så fall SD kortet till min Galaxy Tab, alltså inte i en mobiltelefon. Står ingenting om taben, kanske inte vågar lägga ut ett par hundra om det inte skulle fungera.

10. Stefan-1987

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fungerade visst såg jag!

11. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Lånar tråden lite... Är också sugen på ett SD-kort, gärna Micro så det funkar i luren och formatering till fat32 antar jag att jag kan göra på alla kort så det går in filer på över 4 GB. Men vilken läshastighet krävs för att kunna spela HD-film från kortet? Dyker 128 GB snart in i micro format, har sett att det finns några SD på 128 GB nämligen.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fel. Det är FAT32 du inte vill ha om du vill ha in filer över 4GB. Det du vill ha är antingen exFAT eller NTFS!

13. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Just de, så var det. Kan jag formatera om alla kort till detta? Har förstått det som att det är formateringen som skiljer sdxc och sdhc?

Vad för hastighet krävs för uppspelning av hd-film?

14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, du kan formatera om korten till godtyckligt filsystem. För att kunna läsa kortet i din enhet måste ju dock enheten ha stöd för filsystemet också. Vissa Samsung-enheter har exFAT-stöd pga. att Samsung betalat en licens för att få använda det. Vissa tablets har även NTFS-stöd men det gäller långt ifrån alla. NTFS-stöd är dock ganska enkelt att få med custom-kernels.

Sdkort har i princip alltid mycket högre läshastighet än skrivhastighet så även ett bra klass 2-kort fungerar att spela upp 720p-filmer från. Jag har själv ett gammalt Sandisk 32 GB klass 2 som jag använder för just detta.

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Mitt exFAT-kort kan endast formateras till NTFS eller just exFAT direkt med Windows-grejset. Men med t.ex. MiniTool Partition Wizard kan jag ta bort alla partitioner samt skapa en ny av vilket slag jag vill.

Jag har två såna kort, ett i min Prime och ett i S3an. Det i Primen är NTFS och det i S3an är, tråkigt nog, FAT32. Just för att AOSP inte är så sammarbetsvilligt med exFAT.

16. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    För att förtydliga mitt tidigare inlägg lite så är det skillnad mellan SDXC- och SDHC-kort men SDXC-korten är designade för att vara bakåtkompatibla med gamla läsare och enheter. Det man tappar är en del prestanda.