Fast integritet är ju just det, integritet. Din rätt till privatliv. Om någon frågar dig vad du tjänar, vad du röstar på etc, så är du i din fulla rätt att säga att det ska de skita i och har inte med att göra. Argumentet att så länge man inte har något att dölja så är det ingen fara håller inte.
En porrstjärna har inget emot att fläka ut sig på kamera medan en normal person skulle dra sig för det, även om de inte har något att dölja(alla är vi födda nakna).
Om vi ska dra det till en spets att olika företag får reda på din data. Tänk dig att du får ett brev från för företaget du sökt jobb på där de säger att du inte får jobbet för att de ser att du har surfat på politiska sidor de inte håller med. Eller att försäkringsbolaget vill höja din premie för att de sett att du spelat för mkt bilspel på nätet eller ser att du har för ohälsosamma kostvanor. Folk har fått sparken för twitter och facebookinlägg redan i Sverige.Finns hur många olika scenarior som helst när din integritet spelar roll.
Finns en regel som säger att om en tjänst är gratis, då är du inte kunden, utan du är produkten som säljs...
Jag säger inte att Google gör något av detta, men jag ser inget som helst värde i att dela med mig min information till folk som inte har med den att göra.
Last edited: Feb 25, 2012