Privacy på android

Discussion in 'Allmänt' started by Kaj91, Feb 25, 2012.

1. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, jag är ganska ny på Android, gjort en sökning på forumet men hittade inga trådar som tog upp det.. eller så sökte jag på fel ord, men ställer ändå frågan.

Hur bra är privacyn på android?
    Det jag menar är, eftersom man kopplar sitt gmail konto till telefonen.. kalender händelser som man lägger in lokalt, gps, sökningar på webben, bilder som man tar, kontakter, sms etc.... ; synkas allt till Google? Kan man stänga av all synkning så att man endast har allt lokalt på telefonen eller datorn, bortsett från gmailen då?

Jag använder gmail idag, vill liksom inte synka hela mitt liv till Google molnet.

Jag har inte tänkt på det här innan förrens Google ändrade sin privacy för någon vecka sedan där de skrev att de kommer sammankoppla alla konton från deras tjänster till 1.

Är som sagt inte paranoid eller något, men efter händelsen med PSN så är jag inte så trygg med att förlita på att mina uppgifter är i säkert förvar, oavsett företagets storlek.

2. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Kaj91 likes this.
  3. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

4. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo det är viktigt att läsa på fakta....

Sen är ju allting här i livet "kompromisser".... jag vill tex inte vara utan positionstjänsterna och svarade då JA att det är Ok under första setupen.

Slutligen äger jag ingen "halmhatt" och inser att Google är ett privat vinstdrivande företag och ingen offentlig institution...;)

5. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med dig, antar att det är bara att acceptera och köra på.

6. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Och ja, det går att välja vad som ska syncas. Så det går utmärkt att endast synca t ex gmail. Bara att gå in under konto/sync I inställningarna.

Dock försvinner ju lite av poängen med "molnet" om man inte syncar. Visst det är lite kasst att Google äger ens liv, men att ha en kalender som konstant är uppdaterad, ovasett enhet eller plats i världen (om man loggar in över webben) är rätt nice :-)

Sen är Chrome på G som webbläsare i Android och då vet Google än mer om dig. För Chrome kan synca tabbarna i webbläsaren. Så det som är öppet på desktop syncas live till din mobil. Men då lagras det såklart vart du surfar hos Google. Bara att välja om man litar på Google då eller inte ;-)

Kaj91 likes this.
  7. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Haha, jag är en av de som äger en "halmhatt" och ogillar att dela med mig av min personliga info eller har så stort behov av molnet. Jag föredrar att köra lokalt och ha kontroll så mkt som det går och synkar helst manuellt.

Du kan bocka ur mesta synkningen i Android dock.
    I Settings>Location and Security så kan du bocka ur My location till att börja med. Använder "Use wireless" så lagrar Google info om din positionering.

Under Settings>Accounts and Sync kan du bestämma om appar ska få synca oberoende i bakgrunden(obs, detta funkar bara om appen är rätt skriven. Appar kan strunta i denna regel om de vill) samt hur du vill att ditt Google Account ska synka(Kalender, kontakter och gmail). Förslagsvis bockar du ur allt utom gmail där.

Det jag ogillar mest är hur kontakter är uppbyggt. Google har skitbra tjänster om man vill använda sig av dem. Men om man tex som mig inte vill dela med sig av alla sina kontakter i telefonen i Google, så är det nästintill omöjligt att inte göra det första gången man har en android i händerna för allt är satt att synkas automagiskt och vips så har google alla dina kontakter.

Men överlag så har jag mer förtroende för ett företag som Google än tex Sony. Google har varit rätt så bra på att inte vara "evil" ändå. Andra företag skickar rootkits till kunder, stämmer folk som öppnar hårdvara som de äger, stämmer andra företag för absurda patent etc...

Google är tex rätt transparenta med allt de gör. Rekommenderar denna sida där du ser alla uppgifter de har om dig(förutom adtracking info och vilka siter du varit inne i då).
    www.google.com/dashboard

Om du inte vill att Google ska dela med sig av sin info till deras andra tjänster när de slår ihop och förenklar sitt privacy-avtal den 1 Mars, följ denna guide.

https://www.eff.org/deeplinks/2012/...story-googles-new-privacy-policy-takes-effect

Wetterholm and Kaj91 like this.
  8. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har jag undrat länge. Går det bara att byta browser då, eller om det är inbakat i Android att information skickas via någon annan process.
    Tex om någon köper en Androidtelefon men inte använder någon av googles tjänster(Gmail, Contacts, Reader, Calender etc etc), kör ghostery, do not track plus, better privacy etc(låt oss låtsas att dessa finns till Androidbrowsers), stänger av alla cookies. Finns det något sätt Android skickar data ändå?

Men som jag sa tidigare. Visst gillar jag inte att Google vet allt jag gör, men det hade kunnat vara mkt värre om det varit ett företag som var mer "evil". *host*Sony*host*Apple*

9. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo ordet "acceptera".....??

Jag kan inte se något hot från Google att de förstör min personliga integritet.
    Jag ser istället stora fördelar med det Google erbjuder som tjänster.

Om jag var innevånare i ett diktaturland så var det kanske värre.

Sen blandar man ihop den här integriteten med "toktankning", FRA och allehanda FUD-nojjiga rykten. Vissa besöker även porrsiter och allehanda ljusskygga etablissemang men det är ju bara att köra incognito då.... (för de som har behov)

Jag kan inte se "Problemet" med det här.... ;)

10. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nvm.

Last edited: Feb 25, 2012
  11. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast integritet är ju just det, integritet. Din rätt till privatliv. Om någon frågar dig vad du tjänar, vad du röstar på etc, så är du i din fulla rätt att säga att det ska de skita i och har inte med att göra. Argumentet att så länge man inte har något att dölja så är det ingen fara håller inte.

En porrstjärna har inget emot att fläka ut sig på kamera medan en normal person skulle dra sig för det, även om de inte har något att dölja(alla är vi födda nakna).

Om vi ska dra det till en spets att olika företag får reda på din data. Tänk dig att du får ett brev från för företaget du sökt jobb på där de säger att du inte får jobbet för att de ser att du har surfat på politiska sidor de inte håller med. Eller att försäkringsbolaget vill höja din premie för att de sett att du spelat för mkt bilspel på nätet eller ser att du har för ohälsosamma kostvanor. Folk har fått sparken för twitter och facebookinlägg redan i Sverige.Finns hur många olika scenarior som helst när din integritet spelar roll.

Finns en regel som säger att om en tjänst är gratis, då är du inte kunden, utan du är produkten som säljs...

Jag säger inte att Google gör något av detta, men jag ser inget som helst värde i att dela med mig min information till folk som inte har med den att göra.

Last edited: Feb 25, 2012
  12. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kunde inte hålla med mkt mer. Det är ganska oroväckande åt vilket håll samhällsutvecklingen går och hur mkt övervakning stater vill ha(och att tro att det har att göra med att folk vill toktanka är ett mkt snävt tänk) och företag vill veta om dig. Det ironiska är att när ljuskäglan vänds åt andra hållet, som Wikileaks, då blir det ett jäkla liv och wikileaks blir kallade terrorister. Men men, ska inte börja ranta för mkt nu.

Finns en till blogg som du kanske skulle gilla där det är mkt säkerhet och integritetstänk(du får gå till lite äldre inlägg då de senaste inte varit så säkerhetsrelaterade).
    http://www.diamondroid.com/2011/07/24/gom-dina-kontakter-fran-google/

Kaj91 likes this.
  13. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Såg att du redigerade din post nu. Men jag håller fortf med. :-)
    Men är ett känsligt ämne som lätt kan spåra ur.

Tänkte bara tipsa dig om lite fler verktyg om du vill ha koll på din mobil.

Lookout Ad Network Detector.
    Berättar vilka ad nätverk apparna i din mobil kör och vad de gör.
    https://market.android.com/details?id=com.lookout.addetector

Avast Mobile Security
    Jag ger inte så mkt för antivirusdelen av den då jag inte tror det hjälper så mkt på android(men det är en annan inflammerad debatt) men andra funktioner den har är riktigt bra. Som Privacy Advisor som delar upp appar i vilka rättigheter de har. Men bäst är programmet om du har rot. Då får du en inbyggd brandvägg(om du inte redan kör droidwall som jag tipsar om nedan) och en riktigt bra antistöldfunktion som är nästintill omöjlig för tjuven att få bort. Jag har inte kört den så länge, men enligt rapporter från andra forum och bloggar så ska den inte dra mkt extra batteri.
    https://market.android.com/details?id=com.avast.android.mobilesecurity&hl=en

Droidwall.
    En brandvägg där du bestämmer vilka appar har åtkomst till internet(drar inte batteri alls vad jag märkt)
    https://market.android.com/details?id=com.googlecode.droidwall.free&hl=en
    Kräver Root

PDroid
    Bestäm exakt vilka rättigheter dina appar ska få. Kräver de rättigheter du inte vill att de ska ha, så är det bara att blocka dem. Lite meckig att installera bara. Har inte själv satt mig in i den då jag måste göra ett script.
    Kräver Root
    http://www.diamondroid.com/2011/12/19/pdroid-en-serios-utmanare-till-lbe-security-service/
    https://market.android.com/details?...=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5wcml2YWN5LnBkcm9pZCJd

Adaway
    Kräver root.
    Open Source adblocker.
    https://market.android.com/details?id=org.adaway&feature=search_result

14. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men nu "skiter" jag högaktningsfullt i all reklam, blockerar allt jag kan så jag är nog en dålig Google-kund.....:ehm:

Google har inget intresse av att vara någon "spion" förutom då att de vill tjäna pengar på att människor blir sugna att köpa något.

Sen angående Facebook så visst är folk (många) totalt korkade angående vad de skriver i ett publikt medium inkl bilder..... men det är ju inte Googles fel !!;)

15. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Haha, precis samma här. Kör adblocker(blir alltid överraskad när jag använder någon annans dator eller telefon, "WTF, internätet är ju fullt med reklam?"). Därför jag här ännu mindre intresse av att låta annonsnätverk spåra mig, då jag inte har någon nytta av riktad reklam då jag ändå så inte ser den. Så noll fördel för mig att låta dem se vad jag gör.
    Ett fall där riktad reklam(fast ej spårad förmodar jag) funkar riktigt bra är faktiskt Swedroid(swedroid är en av få siter jag låter ge mig reklam). Inte den gigantiska bannern på toppen vilket jag anser som ett nödvändigt ont, men deras prisjaktsreklam. Hur bra som helst ju. Ofta man vill kolla priser på mobiler så står de redan där vid kanten på skärmen.

Jag gillar Google som företag. Såvitt jag kan se så har de faktiskt varit riktigt bra på att hålla sig till sitt "Dont be evil"-motto. Men into desto mindre, jag tjänar inget alls på att dela med mig av min information till dem om jag inte får något i utbyte. Information som dessutom lätt kan hamna i fel händer.

Personligen fattar jag inte alls hur google etc kan tjäna så mkt pengar på reklam på nätet. Redan innan adblockers så hade jag lärt mig att ignorera banners mentalt. Tror jag aldrig köpt något någonsin pga en internetannons. Vill jag köpa något så kollar jag upp det själv. Men jag tillhör väl inte normen heller.

16. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe det här ämnet spårar ur ganska lätt vet jag nog, har erfarenhet från andra forum så därför redigerade jag mitt inlägg direkt efter.

Men tackar till tusen för tipsen ovan, ska kolla upp dom.

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men det är en enorm marknad när man ser hela världen......

Sen är då Google ett megaföretag och man måste ju fundera hela tiden på vad som händer och vad man själv använder !!

Tankeställare..... inget om man har bråttom !

http://epic.makingithappen.co.uk/

Två filer 2014 samt 2015 när "New York Times goes offline"......

;)

18. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Handlar det om tidningsdöden? För det är annars en annan grej jag finner oroväckande.

Ska kolla in sen när jag får lite mer tid. :)

19. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen fara. Glad att hjälpa till. Vi androidfanboys brukar överse med övervaknings och integritetsaspekten av Android. :)

20. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Allt går att stänga av, har gjort det än i vart fall. Så även om Chrome har funktionen, behöver du säkert inte använda den :)