Privat budget

Diskussion i 'Off Topic' startad av KhaaL, 30 okt 2011.

1. KhaaL

KhaaL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är nyfiken på hur eller om det är möjligt att ha privat budget på ett enkelt och smidigt sätt. I dagsläget så finns det gratistjänster som smartbudget men jag är intresserad av något

1. baserat (helst) på öppen källkod alternativt som är kostnadsfritt och ger mig tillgång till den inmatade datan.
    2. erbjuder en enkel inmatning via mobilen och avläsning från banken, t.ex. via copy-pasta
    3. kan tagga posterna enkelt i efterhand i kategorier.

Bankdroid är fantastiskt på att presentera och hålla koll på mina konton, men det går inte att exportera i dagsläget (än). Mitt andra hopp, appen ekonomiplus, verkar vara ett dött projekt.

Vore tacksam för förslag på hur man kan åstakomma detta!

2. ClubExclusive

ClubExclusive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

3. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag kör med smartbudget, men där är det webbaserat och inte öppet som du säger och det känns inte helt ok att skicka iväg all data bara. Fungerar underbart med copypasta och blir halvautomatiskt inmatat i kategorier. Gillar det så skarpt att jag faktiskt betalade för några månder för att importera kontoutdrag för ett helt år. Plötsligt ser man väldigt intressanta saker och vad för kostnader som skenat iväg :)

Mat är ett bra ex, där vi trodde att vi spenderade mellan 4-5k per månad på vår lilla familj. När vi granskade låg snittet över 8k. Efter att tänkt till en gång extra inför handling kan vi nu äta minst lika gött men sparar många tusen i månaden på att inte spontanköpa två paket feta eller dylikt. Win.

4. KhaaL

KhaaL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Inte för att gnälla på ditt förslag, men den appen kräver manuell inmatning. Då kan man lika gärna köra med Cashtrack eller någon annan app.

Det verkar det enda smidiga lösningen i dagsläget, jag har mailat bandroid utvecklaren och önskat en export funktion. får man sina utgifter via csv eller liknande så bättras möjligheterna betydligt mer att organisera det via openoffice calc eller excel. Men det kommer krävas en del pul bara för att få en bra mall där.

edit: det finns en sådan skript / program till mac, som har till syfte att "rensa" kontoutdragen: http://code.google.com/p/parsekapp/

Last edited: 31 okt 2011