[Problem] ADB - rm förfrågan

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av MadeByMe, 6 feb 2011.

  1. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Har ett problem..

    Ska ta bort Vending.apk från mobilen. dvs market för att installera den nya då jag har den gamla (Kommer med i OXYGEN v2.0-RC7)

    Går in i ADB
    Gör följande

    Kod:
    ADB shell ls/system/app
    Får fram och hittar Vending.apk där.

    Skriver
    Kod:
    ADB shell rm system/app/Vending.apk
    då får jag förfrågan
    Kod:
    rm: remove '/system/app/Vending.apk'?
    trycker jag enter och kör vidare så händer inget, jag har testat och skriva rm, y, yes där och Vending.apk försvinner inget..

    Vad ska jag göra?

    Tacksam för hjälp!
     
  2. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu är jag ingen expert på adb... eller android development heller för den delen... men kör du S-OFF/recovery eller har du startat telefonen som vanligt och bara aktiverat USB-debug?

    Jag tror inte att du har skrivrättigheter till /system/ om du inte är i recovery eller har S-OFF... om du har S-Off borde det bara vara att skriva "y" eller "yes" som i vilket annat linux/unix system som helst...
     
  3. android3.0

    android3.0 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    om man lägger in den nya
    och den gamla finns kvar
    ersätts den gamla med den nya ?
    någon som har koll på det ?
    hur det fungerar i android
     
  4. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Whaat? du får nog förklara lite tydligare.... och om jag tolkar din fråga som jag tror du menar så är den lite OT.

    Vad jag tror du frågar om är: om man lyckas lägga in en ny app i /system/apps så kommer den att ersätta den gamla appen i alla menyer etc. trots att den gamla ligger kvar /system/apps? har jag förstått din fråga rätt?

    Jag är ganska övertygad om att ett av två alternativ kommer att ske; 1) Du får en dublett av appen eller 2) den uppdaterade appen ersätter den gamla.

    Om man instalerar en uppdatering till en app (ex google maps) så ersätter den inte telefonens original app (eftersom att den ligger i en skrivskyddad del av telefonen) utan uppdateringen instaleras istället på den delen av telefonen som inte är skrivskyddad och skapar en kopia. jag vet inte om samma ersättningsprocess kommer fungera om du flashar in den nya appen direkt till /system/apps. Ta en nandroid och prova själv ;) så länge du inte tar bort något så borde inte så mycket kunna gå fel...

    Tillbaka till topic.
     
  5. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Frågan är, hur får jag rättigheter? jag har gjort detta innan genom ADB shell och det krånglade lite då med, fast om en annan app var det.

    Dock så har jag glömt hur jag gjorde detta, var också om skrivrättigheter om jag inte är ute och cyklar!

    Då är väl min fråga hur jag får rättigheterna?
    Jag har kört ADB samt en terminal inne o mobilen, men inte fått det och fungera..
     
  6. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    Detta vart väldigt OT..

    Om du installerar genom marknaden så skapas det nog bara en kopia av "stock" filen.. men är det inte stock appar så uppdateras den gamla med den nya apk filen. borde det va!
     
  7. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Helt ärligt så har jag aldrig gjort det själv... men jag skulle gissa att du behöver boota in i recovery och sedan köra adb när telefonen är i recovery. Jag hoppas att någon annan som faktiskt VET hur detta fungerar kan säga något så att jag slipper lura någon. Det vore så dåligt för mitt samvete ;)
     
  8. imlal

    imlal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10
    Prova att flasha in filen i länken nedan. (Market 2.2.7)

    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=471468&d=1293102236

    Ska inte behöva mixtra något allt med ADB, bara att boota om till Recovery och "Flash zip from sdcard" <-- Heter så om man kör Amon RA, kommer inte ihåg vad det heter om man kör Clockwork. Har för mig att det heter nått i stil med "Install ZIP from sdcard"
     
    Last edited: 7 feb 2011