Problem: Problem att köpa min första app..

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Galaxus, 26 aug 2012.

1. Galaxus

Galaxus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag försökt köpa min första app. Jag är ju helt grön på det här med appar och android men hoppas nån kan vilja ställa upp och hjälpa en stackars medelålders nybörjare som mig. Jag försökte betala med ett tillfälligt visa kort med köpet blev avbrutet . Men ändå lyckades 8 kr dras från kortet.Om det var någon avgift eller nåt. Köpet var på hela 23,50 ! Men kan man inte använda tillfälliga visa kort ?? Eller finns det något annat sätt att betala på om man som jag är gammaldags och inte vill lämna ut mitt ordinare Visa korts nummer. Hoppas nån har tålamod att vilja hjälpa mig . . .

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag kan inte se något problem i om det är ett "tillfälligt" visa kort. Vänta ett par dagar och se om pengarna kommer tillbaka. Annars maila google om det så ska det nog gå att lösa.

Ang. ditt vanliga visa kort. Om du vill göra det hela lite smidigare så kan du ju stänga ditt kort för internet köp, och när du väl ska göra ett internet köp öppnar du det bara. Så slipper du använda två kort. Det gick farsan här med på iaf hehe :)

Vilken app var det förresten?

Sen kan du om du vill läsa lite på google play's hemsida http://support.google.com/googleplay/?hl=sv&authuser=0

Last edited: 26 aug 2012
    Galaxus gillar detta.
  3. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    8kr dras för att kontrollera att det finns pengar på kortet de kommer du få tillbaka om en vecka eller så. Var det ett tillfälligt kort som du hade satt en gräns på exakt 23.50 på? Då var det anledningen till att det avbröts, då de 8 kr drogs och du hade inte tillräckligt med pengar på kortet kvar.

Men det är absolut ingen fara att regga sitt kort på Google checkout/wallet då det är större risk att du blir hackad via en automat än där.

Skickat från min Samsung Galaxy S III via Tapatalk 2

brodiniozo och Galaxus gillar detta.
  4. Watson

Watson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har heller inte haft några problem med att använda kort i Google Play. Att tänka på är att du bara har 15 minuters ångerrätt, så testa appen direkt - avinstallerar du den inom en kvart får du pengarna tillbaka.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF700T via Tapatalk 2

Galaxus gillar detta.
  5. Galaxus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade kollat den där länken innan men fick inte svar på min fråga om kortet där.Och jag försökte mejla men fick något svar på engelska där det stod att dom inte kunde hjälpa mig. Det var ju ingen viktig app men jag är faster åt en tjej som jag spelar Ruzzle med och hon vinner jämnt. Så jag tänkte skaffa premium versionen så jag kan träna lite he he...

Och jag hade satt in 100 kr på kortet så det kan inte vara att det inte fanns pengar som gjorde att det avbröts.

Last edited: 26 aug 2012
  6. Incubus

Incubus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Vet inte riktigt vad det är du menar med "tillfälligt" visa kort. Men e-kort fungerar iaf inte på google play. Dessa har fungerat tidigare, så det finns vissa som har ett e-kort kopplat till sitt google konto och därför tror att det fungerar.

Det enda sättet för tillfället är att skriva in sitt vanliga kredit eller bankkort.

Galaxus gillar detta.
  7. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Swedbank har en tjänst som heter e-kort där man skapar ett tillfälligt VISA/Mastercard(beroende på vad man har för kort) som man sätter ett maxbelopp och tid för det att användas.

PayPal tillåter inte längre e-kort så det har gjort det lite besvärligt för mig när jag ska handla på t.ex. ebay.

Det kan vara så att Google Play inte längre tillåter e-kort. Dom gjorde det förut då jag köpte en app senast, det var dock ett tag sedan.

8. Galaxus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Regga ditt kort, det är ingen som helst fara...

brodiniozo gillar detta.
  10. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Jag har för mig att det går att köpa appar via mobilabonnemanget på appland.

http://appland.se/details?id=se.maginteractive.rumble#

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Visa har ju nåt som kallas för "Verified by Visa" som funkar så att du måste signera varje ställe som du ska köpa nåt ifrån första gången. Så första gången jag köper nåt av Google ever måste jag skriva in min hemliga kod. Denna kod skickas aldrig till Google utan den är mellan mig och banken. Om någon lyckas hacka google och sno mina uppgifter så kommer dessa inte gå använda utan min extra kod.

De är iaf tanken bakom.. Skulle dom handla med mitt visa kort hos Google eller någon av de andra siter där jag brukar använda de så kan dom iofs köpa loss. Det är väl en av de svagheter som de systemet har. Men de är ju iaf alltid något extra skydd.

12. Du kan vara ganska säker med att använda ditt vanliga betalkort.
    Och precis som kendobendo säger, om du nu har Visa, så rekommenderas verkligen "Verified by Visa".
    Den enda egentliga säkerhetsrisken med det är om någon står bakom dig och se dig knappa in ditt lösenord.

13. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Njaa det är ju fortfarande MÅNGA internetbutiker som inte kör med verified by visa. Så om någon får tag på hans kortnummer, mån/år, cvc-nummer och hans fulla namn så kan ha handla på många internetbutiker. Så det bästa är att spärra kortet för internetköp när de inte genomförs. Exempelvis på ebay om du går genom paypal så behöver du inte signera.

14. Eller så använder man bara kortet där "Verified by Visa" finns och inte riskerar att kortet blir kapat. Om det inte finns kan det ju vara aktuellt att skapa ett tillfälligt e-kort.

15. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det kan ju fortfarande bli "kapat" innan du signerar. Alltså kort infon, av en keylogger eller liknande? Så det senare kan användas på ställen där du inte behöver signera.

16. Har man en Keylogger eller någon form av malware som snappar upp data på maskinnivå bör man inte använda datorn som betalmedel alls.
    Då är det praktiskt taget omöjligt att skydda sig, och det ska mycket till om man ska få ett rootkit som lägger sig då "djupt" i systemet.

Kör man på "Verified by Visa" kan man nästan vara helt säker på att inget kommer kapas. Mycket är endå sunt förnuft. Man betalar inte med datorn om den beter sig konstigt, då kör man en virusscan och "avlusar" den innan den används igen.
    Och om menar du att den ska kunna kapas på mjukvaru nivå så säger jag nej. Swedbanks SSL kör med minst 128 bitars kryptering, vilket är helt orealistiskt för en dator att knäcka på kort tid. Om man inte pratar år förstås, då är det en annan femma.

17. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Om det är en tillräckligt duktig snubbe som håller på så är väl han nog kunnig att kunna koda en keylogger som ligger i bakgrunden utan att en "normal användare" ska märka den ens förens det är kört?

Jag kör fortfarande på att spärra för internetköp när jag inte handlar något över nätet :) Då vet jag 100% att ingen får tag på mina pengar.