Problem att skicka SMS till en operatör (tele2 företag)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Nisse10000, 26 jun 2025 kl 12:25.

1. Nisse10000

Nisse10000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag kan inte skicka SMS till en specifik operatör, specifikt Tele2 företag, vilket sammanfaller med att det är den operatör jag hade tidigare (med samma nummer). Nu bytte jag till Lyca mobile och det var väl såhär i efterhand dumt gjort. Väldigt bra pris men otroligt långa väntetider i support och efter 10+ samtal med supporten väldigt blandat mottagande.

Jag har fått bra hjälp av Tele2 företag där jag till slut fick prata med en tekniker där vi tillsammans gick igenom ärendet. Hos Lyca säger de bara att de skickat det till sin nätverksavdelning och de ser inga problem. Pust! Hade jag var vait helt säker på att det var ett fel hos Lyca så hade jag bara kunnat byta operatör.

Jag har googlat utan att hitta något relevant resultat. Har provat i olika telefoner och både iphone och android. Det funkar till Tele2 privat.

Som tekniskt intresserad blir jag ändå lite nyfiken på vad som kan vara fel. Funderar på om det kan vara något med RCS hos operatören. Någon som har någon idé?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du RCS aktivt eller ej? Testa att stänga av det om du har det aktivt. Du kan även testa att avregistrera dig här (Googles hemsida) också, när du har det avstängt på din telefon.

Det är operatören där SMSet skickas från som ska felsöka egentligen och inte mottagande operatör, det är alltså Lyca som borde hjälpa dig.

3. Nisse10000

Nisse10000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Bra info att det är det är avsändande operatör som ska felsöka. Då är det väl bara att byta operatör bort från Lyca.

Problemet med Lyca är bara att man får enbart prata med deras 1st line support som inte förstår, skapar ett ärende och sedan händer ingenting. De säger att de skickar till nätverksavdelningen och de hittar ingenting. Så ringer man igen och samma sak händer :-)

Jag har testat både med och utan RCS samt nollställt på Google.

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har haft samma problem. Jag hade precis bytt till Telenor, men ingen med Comviq/Tele2 kunde ringa eller SMSa mig. Efter mycket tjafsande med kundservice hos båda operatörerna så kom vi till slut fram till att Tele2 inte hade läst in porteringsdatat korrekt, så de trodde att mitt mobilnummer låg kvar hos min gamla operatör, och därför skickades trafiken fel.