Problem att ta bort en fil

Diskussion i 'Allmänt' startad av Matenrou, 15 mar 2010.

1. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har på något sätt skapat en mapp som man inte kan gå in på och inte kan ta bort, jag har försökt att ta bort den med "rm /sdcard/sd/nabs.txt" (den heter nabs.txt fast det är en mapp när jag kopplar in den i datorn) men får "rm: cannot stat 'sdcard/sd/nabs.txt': input/output error.

Har också testat med superuser men fungerar inte.

Någon som har något tips?

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Provat att byta namn+tabort filen med en inbyggd filhanterare som ex ES file explorer?

*Tråd flyttad*

3. Matenrou

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har försökt, det står bara "nabs cannot be deleted!" Bytte namn till nabs för att se om det var något med .txt men det fungerar fortfarande inte

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

rm brukar man använda till att ta bort filer, nu när du skall ta bort en katalog är det väl rmdir som du skall använda?

Det där tycker jag låter som att filsystemet är trasigt (hoppas på det) eller i värsta fall att sd-kortet är trasigt (hoppas inte på det). Om det bara är filsystemet som är trasigt kanske dosfsck kan fixa det. I så fall skall du köra dosfsck innan du monterar filsystemet på datorn.

m v h Henrik

5. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

När det gäller Windows, ja.men Android är ett Linux-baserat system. så kommandot som används för att ta bort mappar är: rm -rf /vad/man/nu/ska/ta/bort/

6. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Ja, med switchen -r kan rm även användas till att ta bort mappar, men det kan vara lite farligt om man inte har koll på vad man gör då även mappens innehåll tas bort. Switchen -f gör inte det hela mindre farligt...

En tom katalog kan dock tas bort helt ofarligt med kommandot rmdir, om den är tom och du har rätt att ta bort katalogen blir du av med den. Om katalogen inte är tom får du ett felmeddelande.

m v h Henrik

7. Matenrou

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har nu testat med "rm -rf /sdcard/sd/nabs" och får fortfarande rm: cannot stat 'sdcard/sd/nabs.txt': input/output error.

Hur använder jag dosfsck, tar den bort allt på kortet och fixar så att jag behöver göra en backup först?

8. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Nej, dosfsck tar inte bort allt på kortet. Dock så skadar det aldrig med en backup, särskilt inte nu när vi misstänker att du har ett trasigt filsystem.

Exakt hur dosfsck används är beskrivet i manualsidan:

man dosfsck

Det som du bör göra är:

1) Sätt SD-kortet i en SD-läsare
    2) Koppla läsaren till din Linux-dator
    3) Se till att du inte monterar SD-kortet som nu bör se ut som en USB-disk.
    4) Ta reda på enhetsbeteckningen för SD-kortet, det bör du se med "dmesg"
    5) Använd df för att dubbelkolla att du inte har monterat SD-kortet
    6) "fdisk -l /dev/sde" för att se vilka partitioner SD-kortet har, byt ut sde mot den enhetsbeteckning som ditt SD-kort fick
    7) "dosfsck -a /dev/sde1" för att laga filsystemet, byt ut sde1 mot den partition som du skall laga.

m v h Henrik