problem att ta emot SMS med ZTE Blade

Diskussion i 'Blade' startad av aceee, 26 aug 2012.

1. aceee

aceee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har en ZTE Blade sen ett år tillbaka, den har fungerat i stort sett felfritt, men sedan en dryg månad tillbaka har jag problem att ta emot sms. Detta yttrar sig på lite olika sätt.. Bland annat kan det ta flera dagar från att ett sms skickats till mig tills att min mobil tar emot det, i andra fall kommer smsen som skickats till mig aldrig fram. Det verkar också som att den här "störningen" inte gäller alla mina kontakter, då jag kan smsa som förut med en del, men inte överhuvudtaget med en del andra kontakter. Viktigt att poängtera är att jag kan skicka sms utan problem & de tas emot av mina kontakter, men deras svar verkar inte nå mig.

Jag har varit i kontakt med Telia som är min operatör, & enligt dem ska det inte vara någon störning på nätet. De föreslog också att jag skulle byta ut mitt gamla sim-kort, vilket jag också gjort, men utan att märka någon som helst förbättring. Dessutom gav de mig rådet att flytta över mitt sim-kort till någon annan telefon, & det har jag gjort (till en icke-smartphone, gammal sony ericsson), & då ramlade det in massa sms som inte kommit fram till min ZTE.

Kanske också värt att nämna att jag av Telias support fick rådet att be mina vänner som skickar sms till mig (vars sms jag inte får) att skriva koden *kv# i början av smsen. Enligt dem skulle det ge någon kvittens på vad som händer med smset när de skickat det till mig. Därför bad jag en av mina vänner vars sms jag aldrig får att göra detta. När hon skrev koden först i smset kunde jag helt plötsligt ta emot smset. Därefter försökte hon skicka ett vanligt sms, utan koden, & då kunde jag inte ta emot det. Efter det provade hon återigen med koden, & det smset fick jag.

Har ingen aning om vad som kan vara fel. Vet inte heller om jag bör vända mig till operatören eller till återförsäljaren av telefonen för hjälp. Någon som haft liknande problem? Någon som har någon lösning eller råd om hur jag kan göra för att lösa problemet? Börjar nämligt bli väldigt störande att ha en telefon som man praktiskt taget aldrig kan förlita sig på vad gäller smsen. Skulle vara väldigt tacksam för svar!

2. Lx_r

Lx_r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Har du gjort något med telefonen till exempel rootat den, lagt in en custom rom?

3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Som tidigare talare undrar även jag lite.

Vilken version av android kör du, 2.1, 2.2 eller 2.3.5?
    Custom?
    root?
    Vilken sms app?
    Hur har du det med ledigt lagringutrymme i telefonen (Bör vara mer än 20MB)?

Edit; Har du testat att göra en återställning av telefonen? (Ta backup på ALLT innan isf).