Problem efter uppdatering av Android version

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Lidback, 26 feb 2011.

1. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Skulle uppdatera min telefon till froyo.
    Allt gick på fint via kies, telefonen startade om & det är här problemen började.
    Den hamnade i en oändlig boot-loop nämligen. Så jag tänkte att jag skulle göra om allt från början igen. Dock som ovan användare av Android gick jag in i recovery mode och tog något som hette något i stil med "wipe nånting". Sagt och gjort, men det jag inte visste var att den tog bort _allt_. Så nu bootar den automatiskt in i recovery-läge då den inte verkar hitta något operativsystem.

Kopplar jag in telefonen till datorn och startar kies så söker programmet efter min telefon ser jag. Men längre än så kommer jag inte, den bara söker söker & söker.

Hur ska jag gå tillväga för att få in Android igen på telefonen?

Trevligt om man skippar de självklara såsom "rör inte saker som du inte förstår dig på" osv.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till med information.

2. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jag har absolut ingen erfarenhet med dylikt, men kanske du behöver ladda ner något boot-program till SD-kortet?
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

3. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om jag inte minns fel så har kies en återställningsfunktion. Aldrig använt den men det logiska är väl att den försöker med en omflash. Annars kan du alltid flasha på annat sätt. Så länge telefonen startar så är det lugnt.
    Försök först med att stänga av kies processer med ctr alt del, leta upp allt med kies och stäng av. Sedan kopplar du in usbsladden in i en helst ny usbingång, dvs en som inte används av andra saker skrivare och dylikt. Koppla sedan in telefonen och starta den. Förhoppningsvis kommer du se att drivrutiner installeras och kies bör sedan känna igen telefonen. Om inte finns det andra sätt att prova men då jag skriver på telefonen hoppar jag över dessa. Om kies känner igen den försök då med en återställning. Om inte så kan du alltid flasha med ofin, det inofficiella uppdateringsprogrammet. Du hittar alla filer du behöver i Elofs lathund som finns i swedroid wikin. Skrolla ned till underrubriken om allt skiter sig. Behöver du mer hjälp återkommer jag imorgon

4. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Telefonen hittas av odin iaf.
    Den hittas någorlunda med kies. Alla drivrutiner är installerade och klara, enheten dyker upp i listan i den vänstra kolumnen, men där tar det stopp, den står på bara "söker".
    Då är det alltså ett försök med att få till det med odin alltså. Skall läsa lathunden som du talade om också. Men det finns ju miljontals (övrdrift) mycket olika firmware's. Hur vet man att en firmware för galaxy s & froyo innehåller svenska?

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Så länge det är den europeiska versionen bör den innehålla svenska. Har du provat det jag skrev ovan? Att starta om kies och låta drivrutinerna installeras igen?

6. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Var telefonen fabriksåterställd innan du försökte uppdatera? Om inte kan du alltid prova att wipe data/cache. Det kanske löser bootloopen.

7. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Japp jag har testat att starta om kies & låta drivrutinerna installeras igen, testat annan usb-port, även testat en annan dator med samma resultat gällande kies.

Håller på att dra ner en firmware nu och ska köra odin så får jag se hur det går när väl nerladdningen är klar.

Edit: Jag har redan kört wipe data/cache och det hjälpte inte, tyvärr.

8. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag tankat hem en firmware nu, men det är i zip-format. Odin känner inte igen zip-filer. Hur installerar jag dessa?

9. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Har du provat packa upp zip-filen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

10. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Japp & i det så är det diverse mappar och filer.

Exempel på struktur inne i zip-filen:

data
    META-INF
    script
    system
    updates

11. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

12. Slaneby

Slaneby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Triangel of death, har du en fungerande 3-knapps-kombo?

13. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

14. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Slaneby & elof:
    Jag har en fungerande 3-knapps-kombo, men det funkade dock inte. Iaf inte de första 15-20 försöken. Det har fungerat klockrent tills jag fick det som visas på bilden. Men vid 20-25e försöket så hoppade den in i download-läge iaf och fick igång telen nu.

Funderar på en annan sak också. Darky's rom, måste man roota telefonen innan eller går det att lägga in det utan en rootad lur? Har lite problem att hitta fungerande root-verktyg för 2.2.1 nämligen.

15. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Nu har jag inte kört Darkys, men den flashar väl om telefonen och för det behöver man inte root, eftersom installationen/flashningen sker i recovery-läge eller via Odin, dvs när Android-operativsystemet INTE har bootat upp och kör på telefonen.

Root behövs bara när du eller en app vill ha rättighet till filer eller funktioner i Android som en vanlig användare inte får pillra på, t.ex. att kunna avinstallera system-apps.

16. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    I kies 2 kan du välja "nödåterställning av programvara" i verktygsmenyn. Det kanske hjälper?

17. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Kul att du fick igång den till slut.
    Precis som elof sa behöver man inte root för att flasha nya roms. Om du vill flasha darky's har du två alternativ: 1. flasha <a href="http://darky.ficeto.com/community/index.php?threads/v9-2-final-stable-like-a-revolution-cwm-version-big-update.560/" target="_blank">denna</a> versionen med hjälp av cwm eller 2e recovery eller 2. kan du med hjälp av odin flasha <a href="http://darky.ficeto.com/community/index.php?threads/odin-rom-darkys-resurrection-edition-9-2.895/" target="_blank">denna</a>. Jag rekommenderar alternativ två i ditt fall.