Problem efter uppdatering till froyo

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by Toffie, Nov 9, 2010.

1. Toffie

Toffie Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej på er.. Blir kanske inte så snyggt inlägg, sitter med mobilen..

Har uppdaterat till froyo, en hel del skoj helt klart! Men när jag ringer samtal så brukar ju skärmen stängas av så man inte gör saker av misstag med kinden.. Telefonen gör dock inte det längre, eller till en början sem drar den igång skärmen igen och det resulterar i att samtalet oftast läggs på... Det hände aldrig på 2.1...

Nästa grej är när jag startar om telefonen så startar inte start programmet korrekt.. alltså det program som visar hemskärmen.. Samtidigt så fungerar inte programmenyn alls, så jag har fått gå in via vänstra touchknappen, välja inställningar, hantera program och sen stänga ner start programmet... Då kommer både meny och hemskärmen igång igen..

Sista saken har med första att göra.. Efter min kind lyckats lägga på, så började toppmenyn flippra upp/ner oavbrutet och det gick inte att få den att sluta.. Så jag startade om telefonen.. Det löste ju visserligen problemet.. Men då upptäckte jag det andra problemet jag skrivit om här...

Någon annan som märkt något liknande?

Telefonen har aldrig strulat innan jag uppdaterade.. Och kom inte och fråga varför jag uppdaterade.. Det lär ni förstå om ni tänker efter lite ;) man vill ju ha uppdateringarna ;)
    Men just nu ångrar jag att jag uppdaterat... :(

Man kunde ju tänkt sig att samsung skulle ha koll på allt eller nästan när de skickar ut pressmeddelande om att uppdateringen är klar och officiell.. Men kanske inte...

Så... Någon annan som upplever samma buggar?

2. Droidboy

Droidboy Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma sak händer mej nu också !

Precis när jag skulle ringa så hände exakt samma sak som för dej.
    Riktigt förbannad blev jag nu när jag upptäcker att andra också har samma problem.
    Och jag kan inte hitta någon lösning på detta problemet !!!

3. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv inte råkat ut för detta, men det du skulle kunna göra är att flasha ner till 2.1 igen så slipper du problemet, fast du blir utan flashplayer och andra godsaker som eventuellt 2.2 har att bjuda på, vet tyvärr ingen annan lösning för tillfället på detta.

4. Toffie

MINA ENHETER

Så det går att nedgradera? Har inte ens undersökt saken :P

Vad är det jag kan tänkas använda i 2.2? o_O
    Flash är inte direkt nåt jag känner att jag får användning för, åtminstone inte nu..
    Vad använder ni flash för?

Blev lite besviken på att det inte fanns någon divx spelare som fungerar..
    Men det har ju inte med android att göra, men hade ju varit skoj om det
    funnits.. men det lär ju fungera även med 2.1, om det nu fanns..

"Aktiva program" fanns väl inte i 2.1 där man kan rensa ram-minnet osv..
    Inte för att det kanske är jättenödvändigt, men det var ju en skoj sak att se..

"Hantera program" fanns säkerligen inte? Det fanns väl en enklare version
    kanske.. men det är ju med den jag kunde starta om "hem skärmen" med..

Vad använder jag mer..
    Spotify, klockan, en väderapp, lite nintendo/sega/snes emulatorer, internet,
    kameran som jag så saknar en lampa för :cry:, en wifi app för att se nätverksstatus
    och så..
    Sen kanske mahjong ibland när man väntar på att flickvännen ska bli klar
    med vad hon nu är upptagen med innan man ska iväg nånstans.. :P

Använder egentligen inte så mycket mer.. inget av det är ju 2.2 direkt..
    Gillade iofs när man trycker på powerknappen, den menyn som kommer fram,
    att man kan stänga av data-trafiken helt och hållet.. Det var en positiv sak :D
    gillar även de nya ikonerna uppe i statuslisten som är mer enhetliga i färg nu..

En annan sak jag inte gillar med 2.2 är den nya låsta skärmen, dvs när man
    trycker på antingen powerknappen eller hemknappen.. gillar inte pilarna som
    rör sig ut från mitten.. det stör mig nåt enormt när man bara vill kolla klockan..

De flesta gångerna när jag kollat på klockan i standbyläge så har jag fått
    göra det två gånger för att jag glömt kolla vad klockan egentligen var första
    gången jag kollade :P

Om man gör en fabriksåterställning, då försvinner ju inte 2.2, vilket det inte ska göra..
    Det vet jag ju.. men! allt annat försvinner då va? kontakter, inställningar, installerade program?

Har ju inte gjort det efter jag uppgraderade, kan det vara problemet som
    jag beskriver i första inlägget? Förmodligen inte va?

Men jag funderar på att göra en återställning innan jag installerar 2.1 bara
    för att se hur det känns.. :P Men kan vara bra att veta vad som händer,
    så man är förberedd ;)

Har läst lite medans jag skrev detta inlägg.. Det verkar ju inte alls gå att
    nedgradera? På många ställen står det att man måste lämna in telefonen
    på service för att de ska nedgradera..?

5. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan flasha in en äldre firmware ("uppdatering"). Det gör du inte via kies.

Edit: Känner inte till något av dina problem. Du kanske ska prova att flasha in JPA igen och se vad som händer?

Last edited: Nov 9, 2010
  6. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Telefon:
    16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    16 Pro Max
    Telefon 2:
    12 Pro Max, Huawei
    ...är det inte bara att flasha in den firmware du vill med Odin... ?!!

7. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du gjort fabriksåterställning?

Annars kan ju ett tips vara att lägga in Docs rom med Odin, då kan du konfiguerara mycket mer på telefonen.

8. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Som ovan talare sa, du använder dig inte av Kies för att nedgradera, utan av ett annat program som heter Odin..., och då kan du även testa flasha in JPA igen, eller en äldre (Eclair 2.1) om det inte löser sig med JPA.

Alla dina program, kontakter etc bör inte försvinna, vissa inställningar kan ändras, men det är inget jag kan garantera (att det finns kvar), men jag har inte blivit av med mina och jag har flashat firmware några gånger.

9. Toffie

MINA ENHETER

Dalby
    Jaha.. Nej du, så länge jag har garanti känner jag inte för att göra mig av med den :P

masze och josåatt
    Som sagt, är inte intresserad av förbruka garantin.. Efter garantin så är det väl klart
    att man kommer mixtra runt.. Men blir något allvarligt fel, blir ju det ibland med elektronik,
    då tänker jag inte står där med långa näsan när de säger att tyvärr det här går inte på garantin ;)

Med det vill jag inte säga att ni som flashar och rootar gör fel, inte alls.
    Det är ni som får marknaden framåt! :D

Men ni förstår säkert att vissa vill ha garantin kvar också ;)
    Samsung borde ju egentligen ha en grace-period då man kan nedgradera i händelse av
    att det blir problem med en telefon.. i väntan på uppdatering..

Det vore väl nåt?

10. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Så länge du kan komma åt download-mode och flashar in original JPA innan du lämnar in den på reperation så ska de inte vara något problem. Det jag hoppas på om skärmen eller liknande skulle sluta fungera :), men absolut, står på din sida vad gäller garantin, better safe than sorry!

11. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

JAG ser det inte så i detta fallet, ser det själv som att man går miste om en hel del saker om man inte mixtrar själv.
    En helt okunnig ska inte ha en galaxy s, h*n ska ha en iphone. (så ser jag på det)

OnT: om du inte lägger in rommod eller sådant så kan dom ju inte se att du flashat med odin istället för kies, vad jag vet. så länge du håller dig till en officiell firmware, jp6 och jpa är ju det.

Själv är jag inte det minsta rädd att det skulle hända något.

Om det skulle visa sig att den inte startar eller liknande så "tappade jag den i sjön" och får en ny.

12. Toffie

MINA ENHETER

Tro mig, jag ser det så också.. men jag vill inte mixtra med firmwares så länge jag har garantin..
    Prova program, utveckla program och så, det är inga problem..

Men inte mixtra med firmware, just eftersom det pajar garantin..
    Däremot sen efter, då kommer jag med största sannolikhet göra det, tro mig! ;)

13. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Toffie: Förstår absolut dina tankar om garanti. Gör backup och fabriksåterställ och se om det förbättras är mitt tips.

14. Toffie

MINA ENHETER

Okej, jag får göra det, sen rapporterar jag här om det "mot förmodan" skulle fungera :P