Problem: Factory Reset biter inte

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av humlan, 29 aug 2011.

1. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min fru har en Galaxy S som har strulat lite för henne, så hon tyckte äntligen att det var dax att uppgradera den från 2.1 till 2.3.

Så vi drog in Kies på laptopen och började.

Några saker den gjorde innan vi började var:

* Inte spara förändringar på alarmklockan
    * Klockan hade slutat larma helt
    * Spontana reboter i fickan (visste jag inte förenn efter)

Kies sa att uppgraderingen skulle ske i två steg, först till 2.2 sen till 2.3.

Körde in första, telefonen blev helt galen. Force Close på ALLT.

Jag gjorde en Factory Reset, ingen skillnad. Efter massa pill fick jag den att handskaka med Kies så jag blåste på 2.3.

Samma sak, telefonen helt galen, allt ger Force Close INKLO appar som varit installerade från market, som borde försvunnit när jag körde factory reset.

Varje boot gör att jag kommer in in wizarden för att sätt upp telefonen, det sprutar ut force close meddelanden och alla kontouppgifter i telefonen finns kvar, inklo hennes googelkonto.

Den tendenserar att boota om ifall jag lämnar den i wizarden med massa felmedd.

Vid en lyckad uppstart (inga appar går att köra dock) så gick jag in i settings och körde factor reset därifrån inklo formatering av internal storage.

Samma sak, vid uppstart så får jag wizarden och force close från appar som inte ska finnas i telefonen efter en reset. Hennes google-konto finns kvar i telefonen under konton... Alla foton och allt annat som fanns på interna minnet är också kvar, trots att jag sa åt den att formatera.

Jag har även provat blåsa om 2.3-rommen med Odin, flashningen gick utan problem men telefonen är likadan.

Det verkar som de delar av filsystemet där appar och inställningar sparas inte längre är skrivbart!?! Jag fattar ingenting, har inte lyckats få den att handskaka mot ADB tyvärr, så har inte kunnat peta på den från det hållet.

Nån där ute som sett nå likande? Min google-fu räcker inte till för att hitta liknande problem.

2. Mantiss

Mantiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

I Odin körde du med .pit-fil och repartion?

3. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag körde med både Re-partition och hade bl.a. en pit-fil då jag flashade med Odin.

Jag följde guiden här [GUIDE] Flash/Install/Update to Gingerbread 2.3.4 to I9000: Detailed guide for n00bs - xda-developers

Mina 25 år av samlade nördkunskaper säger mig att jag har fel på filsystemet, mjukvaru eller hårdvarumässigt.

Men hur i hela friden kan det ske?

Sjukt är ju att det inte bara är OS-delarna som spökar, utan även det interna lagringsutrymmet inte går att förändra. Inte ens en format biter.

Frågan är om det är paj i hårdvaran eller paj i mjukvaran.

4. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Testade med koden *2767*3855#, den säger att den formaterar allt men i praktiken händer ingenting!

*trött*

5. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Finns en till med en sgs2 som har samma problem, antingen kortfel eller så tror dom att han har klickat i flash lock

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Flashade in stock 2.1-rom nyss, nu funkar telefonen men grundproblemet kvarstår.

Går inte att radera filer / formatera internal storage och factory reset nollställer inte telefonen.

Blir o gå tillbaka till butiken och låta nån annan fixa.

7. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Uppdatering:

Verkstadsrapporeten säger att de utfört en "kalibrering", får se hur den mår då den kommer hem...

8. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu är den hemma igen, de hade bytt moderbordet och den var uppgraderad till 2.3.3.

Så jag antar att det var hw-problem...