Fråga: Problem gråimport Jultidningsförlaget

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av nimbe, 9 feb 2015.

1. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Aloha,

Grabben sålde jultidningar åt Jultidningsförlaget, och det gick så bra så han fick en Galaxy S5.
    Men efter ett par veckor visar det sig att den strular, men då hade precis Lollipop släppts så vi gjorde en återställning och uppdaterade telefonen. Då noterade jag att det ej var en nordisk version, utan den polska som de hade skickat ut som premie. Det står ingenstans på deras sajt att deras premier är gråimporterade.

Han valde mellan Galaxy S5 och iPhone 6. Valet blev S5, lite pga garantitiden på 24 månader.

Då telefonen efter uppdateringen till Lollipop har fått för sig att den ska ändra språket till Polska, att den har addat en massa konstiga polska appar som ej går att avinstallera, så känns detta valet rätt fel. Jag har pratat med Samsung och de kan inte göra ett skit trots att de gärna hade velat hjälpa grabben så kan dom inte det. Dom har varit mycket tillmötesgående i detta ärende.

Då är frågan.
    1. Är det något som känner till vem som importerar telefoner till Jultidningsförlaget ?
    2. Eftersom de inte är skyldiga att skicka ett kvitto på telefonen så undrar jag om jag inte har rätt att kräva någon form av ägarbevis.

Jultidningsförlaget har skött detta sinnessjukt dåligt. Jag har varit i kontakt med två personer, varav den ena är så inihelvete dryg så jag hellre skär mig i handlederna än att ta kontakt med dom igen.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Det är väl flera av de stora återförsäljarna som också säljer telefoner från andra länder. Har för mig netonnet gjort det förr. Inte säker om det fortfarande är så.

Skulle samsung gå med på det om du skickar med bevisen du har på försäljningen?

Kan ge dig kuriosa, jag har varit på Google IO ett par gånger och då fått telefoner från Google. Vissa har strulat och när jag då kontaktade Samsung så ville de inte heller göra ett skit eftersom telefonen var amerikansk. Försökte få någon form av kvitto eller garantibevis från självaste Google som i princip gav mig fingret och ignorerade mig snabbt. Ta det med Samsung blev svaret.

Moment 22 suger.

Edit: root eller custom rom skulle i alla fall lösa problemet med polska appar som inte går att avinstallera. Juridisk sätt har jag inte en susning om du har rätt att kräva ägarbevis.

nimbe gillar detta.
  3. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

nimbe gillar detta.