Problem hitta Stylus till kapacitiv skärm

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jacques, 10 jun 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Jacques

Jacques Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har just köpt en Samsung Galaxy 3 och behöver en pekpenna till denna. Problemet är att skärmen reagerar på små strömstötar som skickas ut från fingrarna. Men det är ju inget problem, - om man HAR ström i fingrarna. Det har jag inte pga en neurologisk sjukdom som gör att jag inte har känsel i fingrarna, nervtrådarna är förstörda = ingen ström. Det händer alltså nästintill ingenting när jag försöker använda telefonen.

Jag har fått flera förslag från olika företag, från Samsung support - Det senaste fick jag idag, och ber forumet om hjälp att tolka vad de menar (ja det fattar jag ju), men var i hela världen hittar man en pekpenna som imiterar de små strömstötarna man har i fingertopparna? Så här skrev de:

Den pekpenna vi har för kapacitiva skärmar är ET-S100CBEJSTD, och detta
    är en ledande pekpenna. Vi har inga pennor som procuderar ett eget elektriskt
    fält som fungerar med dessa skärmar, och rekomenderar att du letar efter någon
    form av batteridriven kapacitiv pekpänna från en tredjeparts tillverkare som gör det.

FINNS det en lösning på problemet, eller är det bara att låta telefonen gå i soptunnan?

Tack på förhand för all hjälp!

2. Aerographic

Aerographic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

4. Jacques

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fortfarande förvirrad...

Tack för alla tips! Just nu verkar strumpan vara det hetaste. Vanliga pekpennor för kapacitiva skärmar funkar alltså inte, då de leder ström från hand via pennan till skärmen, och mina händer är strömlösa. Från mytrendyphone.se har jag beställt "den enda penna som fungerar för din telefon", och den fungerar inte, HTC-pennan verkar kanske funka - men innan jag lägger ännu mera hundralappar på pennor som inte fungerar, som t ex Samsungs egen (300:-) där de redan sagt i citatet ovan att den är en strömledande penna som måste ha strömkälla (mina fingrar), måste jag på något sätt testa en lösning som ersätter den mänskliga strömmen i en finger, där man kan använda just Samsung Galaxy 3 t ex med handskar etc och det funkar. Någon föreslog att ta en prinskorv i stället... :-) Tack för ert tålamod - telefoner är ett stort mysterium för mig! Och det här problemet i synnerhet...

5. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Jag har två vita från Nintendo DS, kan skickas för en mindre summa :P

6. Aerographic

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kommer ej att funka. Det är resistiva skärmar på Nintendo DS därför funkar pennorna på DSen.

Jacques gillar detta.
  7. b0D3N

b0D3N Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jacques gillar detta.
  8. Jacques

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack b0D3N! Stylus Targus ser dock misstänkt ut som de övriga pekpennorna för kapacitiva skärmar, och där står inget om någon strömkälla, batteri medföljer etc - så jag misstänker att även denna penna är strömledande från hand till skärm.

9. Jacques

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK - ser att det inte FINNS någon lösning, efter att ha testat alla förslag. Det blir slasken för mobiltelefonen. Jag får försöka skaffa något annat än en pekskärm. Jag är dock lite besviken på att ni alla här på detta forum, som är proffs på telefoner, inte kan puffa mig i rätt riktning. Jag får väl lyssna på min mormor i stället och skaffa mig en pensio-telefon. Men jag är glad åt att problemet som sådant kom fram till ytan! Inte bara för egen del, utan för alla de som tänker: Hur gör jag mitt i vintern utomhus, med vantar på och utrustad enbart med en Samsung Galaxy 3? Hur gör jag vid en trafikolycka när jag ska ringa 112? osv. Med risk för att detta problem bara ska skrattas bort, utöver de konstruktiva förslag jag fått, - lägger jag ner tråden.

10. Aerographic

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men jag undrar om du har testat en av pennorna. Det kanske fungerar för att på vissa av dom står det inte att de behöver att ström ska ledas från handen till pennan. http://www.youtube.com/watch?v=uXVKyqDJC8s Eftersom personen på videon säger att man kan behöva en penna när man har på sig vantar antar jag att det ska fungera. http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr...w=capacitive+stylus&_sacat=See-All-Categories

Jacques gillar detta.
  11. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

På riktigt? Nog för att många är duktiga på telefoner men det du eftersöker är en produkt typ 95% av jordens ägare till smartphones inte behöver. Det är ju knappast så att jag går till ett cykel forum och tycker de är skit om de inte hittar en cykel som man kan cykla med 1 fot. Orimliga krav, försök hitta såna som har samma problem för dig istället för att gå till mainstream befolkningen.

Tråkigt med ditt besvär men tro fan inte att alla ska fixa åt dig för att du har problem.

12. Jacques

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eric: Jag tillhör inte den generationen som tror att andra ska fixa mina problem! Det är snarare så att jag fixat dom själv genom åren, och bara fått stå för notan för andras problem genom en saftig skatt. Jag har aldrig bett eller avkrävt "samhället" någon form av hjälp, utan alltid tyst och snällt betalt/fixat mina sk hjälpmedel ur egen börs - så det finns ingen anledning att ta emot min begäran om hjälp på det sättet. - Men här verkar ni vara proffs på konstiga problem. Och jag har fått noll hjälp från både supporter och affär som jag köpte telefonen hos - och vände mig till er. Så du behöver inte känna dig utpekad. Är det så att det inte FINNS någon lösning får jag självfallet acceptera det, men mitt hopp var i detta forum jag hittade via en sökmotor att någon skulle ha stött på ett liknande problem med samma symtom, t ex att använda utomhus med handskar i sträng kyla, och hittat en lösning. Det var inte att få fingern av dig. Aerographic - tack för ditt tips! Ska kolla upp det! :-)

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Bygg en egen. Behöver inte alls vara för avancerat. Kanske blir lite mycket "funktion över design" men du slipper sitta med en gamma nokia eller något.

Om du redan har en penna (i metall) så kanske det går att göra en MacGyver och pilla dit ett batteri? Behöver troligtvis inte vara större än ett klockbatteri.

14. Jacques

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8 mV

8 my-V, det är den ungefärliga strömstyrka som en fungerande nervtråd avger i fingrarna. - Jag kollade med grannen, elektriker, om han kände någon elektriker som arbetar med så småskalig ström, sk svagströmselektriker;). Det gjorde han nu inte nä.

Annars är väl min fundering, då frustrationen över att det inte FINNS någon penna till min Samsung Galaxy 3 (det var alltså inte en frustration över övriga på forumet som inte kunde hjälpa men försökte, utan över att finns inte hjälp att få ens HÄR, där alla experter är samlade, då blir jag besviken på telefoneländet, - för då ÄR problemet olösligt!): Vet någon om det är fler telefonmodeller med denna typ av skärm som saknar pekpenna, och alltså är oanvändbara ute när man har sina stora vantar på sig mitt i vintern? Så jag inte gör om mitt misstag och köper en för mig lika hopplös telefon igen?

Göra en MacGyver fixar jag nog inte, även om jag inte är helt oteknisk som fd pilot, men saknar de kunskaper som gör att jag skulle kunna lura ut hur man t ex får ett klockbatteri ner i dessa låga volttal.

15. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ingen telefon med kapacitiv skärm har pekpenna, det finns ju pekpennor att köpa för kapacitiva skärmar men vad jag förstått så är de ganska usla. Vet att jag sett bilder på kineser eller om det var japaner stått och fipplat med sina iPhone mha av någon form av korv, typ grillkorv när det varit kallt.

16. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.