Problem: Problem koppla mobilen till windows via USB-C kabel

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av trjberg, 22 okt 2025 kl 15:49.

1. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Försöker koppla min mobil till min Windows 11 PC m h a USB-C kabel.
    - Har tidigare fungerat (typ ett halvår sedan).
    - Avsikten är att föra över filer från mobilen till pc.
    - Inledningsvis syntes inte mobilen alls i Windows, men efter att jag låst upp mobilen så dök den upp i vänstra listan i utforskaren.
    - Men där visas en ett fåtal mappar och dessutom i helt fel mappstruktur. Och i mapparna visas endast ett fåtal filer. Och dessa kan inte accessas - de hänger på "laddas ner" och inget mer.
    - Jag har alla USB-inställningar rätt vad jag kan se. Har i Utvecklaralternativ markerat Överföra filer/Android auto.
    - Min mobil fungerar med t ex USB-minnen helt felfritt.
    - Mobilen är en Samsung S23+, samma som vid tidigare lyckade ihopkopplingar.
    - Har kopplat ur kabeln, startat om både pc och mobil och sedan försökt igen.
    - Det märkliga är att den felaktiga mappstrukturen (som ovan) hänger kvar i pc:n trots omstart (och utan att jag kopplat in mobilen). Detsamma när jag sedan kopplat in mobilen.

Vad är fel och hur fixar jag till det?

Varför finns den felaktiga mappstrukturen osv överhuvud?

2. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 560
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Slängde in din fråga i ChatGPT och fick följande:

Felen tyder på att Windows har cachade enhetsdata och felaktig MTP-indexering (Media Transfer Protocol). Mobilen identifieras, men Windows använder gamla metadata. Därför syns en “spökkopia” av filsystemet och filer som inte går att öppna.

Orsak
    1. Windows lagrar tidigare MTP-metadata i:
      • C:\Users\<användare>\AppData\Local\Microsoft\Media Player

• och i Device Metadata Store (C:\ProgramData\Microsoft\Windows\DeviceMetadataStore)
        När samma enhet kopplas in igen med annan MTP-struktur (t.ex. Android-uppdatering) uppstår mismatch.
    2. Samsung-enheter kräver ibland uppdaterad USB-drivrutin (Samsung USB Driver / Smart Switch) för att MTP ska fungera rätt efter One UI-uppdateringar.

3. Vissa kablar hanterar bara laddning eller saknar korrekt data-pin-anslutning.
    Åtgärder steg för steg
    1. Rensa gamla enhetsdata i Windows
      • Koppla ur mobilen.

• Öppna Enhetshanteraren → Visa → Visa dolda enheter.

• Under Bärbara enheter, USB-enheter och Enheter → högerklicka och avinstallera allt som heter S23+, MTP Device eller Portable Device.

• Starta om datorn.
    2. Rensa cache på mobilens MTP
      • Gå till Inställningar → Appar → Systemappar (visa systemappar) → Media StorageLagring → Rensa data/cache.

• Starta om mobilen.
    3. Installera eller uppdatera Samsung-drivrutiner