Problem koppla på google-kontot

Diskussion i 'Magic' startad av ranting, 20 apr 2010.

1. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Kanske skriver i fel forum..
    Men försökte hjälpa min gode far som vågade sig ut på för honom helt okänd mark när han gick och köpte sig en begagnad Magic. Det mesta verkar fungera bra. Han kan surfa och använda GPS osv, skapat sig ett google-konto och det är inga problem att använda det från datorn.
    Men så fort han ska koppla upp sig mot den från telefonen, vare sig det är via gmail eller market, så fungerar det inte och han får ett felmeddelande som typ föreslår att hans SIM-kort kanske inte klarar av datatrafik. Men det borde väl inte vara något problem eftersom det går att surfa?

Vad kan det vara för problem? (Telefonen var resettad när han fick den)

2. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
  3. ranting

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Men om han kan surfa bör väl APN vara korrekt inställt?
    Dessutom hade han samma inställningar som jag har, iofs inga inställningar för MMS som stog i sidan du länkade till, vilket jag inte heller har (har inte testat att skicka någon MMS ännu.. )
    Vi har iofs en skillnad i att jag har ett företags abb hos Tele2 men hans är ett privat abb, om det skulle kräva någon skillnad på inställngarna.

4. ranting

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

*bump*
    Någon som har några fler idéer?

5. ranting

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ger mig på ett nytt försök att lösa detta.

När jag försöker koppla upp mot gmail/google-kontot står den och tuggar ett par minuter innan detta felmeddelande kommer:

"Det går inte att upprätta en pålitlig dataanslutning till servern.
    Det kan bero på ett tillfälligt fel eller så är ditt SIM-kort inte anpassat för datatjänster. Ring Kundtjänst om problemet kvarstår."

Det fungerar att surfa utan problem och han har även fått ett nytt SIM-kort. Har även provat att koppla upp mot gmail över wifi men får samma fel.

6. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Drar upp tråden igen ifall det går bra, jag har exakt samma prob.

Har alltid varit intresserade av mobiltelefoner, och trodde att jag var rätt duktig på den fronten. Men nu nu när jag har skaffat mig en Android lur känner jag mig som ett barn, förstår inte hur den funkar riktigt. Kan någon vara snäll och hjälpa mig.

Då jag första gången klickar på ”Market” ikonen måste jag registrera mitt gmail konto, och det har jag försökt med ett flertal gånger utan att lyckas. Det står alltid ” This could be a temporary prob or your SIM card may not be provisioned for data service…...? I övrigt kommer jag ut på nätet som vanligt med hjälp av Wifi.

Om jag förstår det rätt så måste jag komma in på ”Market” för att kunna ladda hem olika appar samt uppdatera mobilen? Eller kan man ladda hem dom i datorn först och sedan föra över dom till mobilen?

10000-tack på förhand
    //Casper

7. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Du kan föra över dem till mobilen från datorn men det är en stor fördel att ha ett gmail-konto i mobilen.

Blir det samma fel om du går till Inställningar >> Konton och synkronisering >> Lägg till konto och lägger till gmail där?

Ninjaedit: Har aldrig testat att gå till market utan att ha lagt in kontot först så vet inte om market bara skickar en till vanliga kontoinställningar.

8. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar, jag har en X10 mini och inte en magic. Hur kan jag då gå tillväga? Jag lånade en gammal tråd för ämnets skull, så tittade inte så noga vilken mobil det gällde. :(

Hur går jag in på mina inställningar på X10 mini? tack

9. Sincide

Sincide Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

*bump*

Någon som kommit på nån lösning på detta problem än?

10. Sincide

Sincide Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om någon är nyfiken, så hittade jag en lösning. Ställ in datumen rätt...

På CM 6 stod min telefon på november 1903! Jag blev tvungen att ändra datum från adb shell, efter jag ställt in rätt datum så fungera allt.

/M

11. JimmyS

JimmyS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem på en Galaxy S. Jag har förvisso redan ett gmail-konto inlagt, men vill synka även en jobbrelaterad gmailadress och får samma problem som beskrivits.