Problem med "3G" och "H" uppkoppling

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av ayla85, 28 okt 2010.

1. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Känns som något har ändrats med min desire de senaste veckorna/månaden. Jag har valt endast WCDMA under nätverk (kör med telenor) och mobilen har alltid haft ett "H" HSPDA antar jag men numera står det alltid 3G som standard, detta även mitt i stan där H-täckningen var full innan. Ibland ändrar sig mobilen tillfälligt till "H" när jag öppnar tex browsern och den skall ladda in en sida. Men sedan när jag slutar surfa och väntar en kort stund återkommer "3G".

Någon som har liknande problem? Mobilen fungerade så bra tidigare. Nu är det svårt att få bra hastighet, trots att jag vet att HSPDA täckning finns.

2. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

På min desire så visas det H när han använder internet, och när han inte gör det visas 3G. Så det är nog inget fel på din.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är helt enkelt så nätet är tänkt att fungera. Normalt ska man ha 3G anslutning och endast när man behöver bandbredden, som vid surfning, så ska den gå upp till HSPA.

Dock om det är många som ligger i samma cell så får ingen HSPA utan alla ligger kvar på 3G.

4. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Men så här har det inte varit innan, har haft mobilen i 4 månader. Först nu den beter sig så.

Problemet är ju att den inte byter över till "H" alla gånger när jag skall surfa, utan är kvar på 3G fast det är bombsäker HSPDA täckning. Har svårt att tro att cellen är så upptagen så att jag blir kvar på 3G täckning av denna anledning. Det sker på flera olika geografiskt skilda platser.

Här verkar det som om en annan kille lider av samma symptom, han hade "H" konstant tidigare:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=423086

Last edited: 28 okt 2010
  5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har du provat att köra någon form av hastighets test? Typ Speedtest från market? Kan vara så att du fortfarande har högre hastighet även om du bara ser 3G.

3G är upp till 384kbit/s och allt över räknas till HSPA.

I tråden som du länkar till så förklarar användaren matcol mycket bra hur det fungerar.

6. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Problemet är att om jag gör om och om speedtestet så får jag ibland 3G hastighet runt 300kb/s och ibland går den ut på "H" och då får jag ca 0.9mbit (har 1mbit från telenor)

Jo visst förklarar matcol intressant hur det kan fungera med HSPDA men onekligen så har
    användaren Black93300ZX's lur aldrig heller betett sig så tidigare precis som min.

7. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ring till telenor och fråga varför det beter sig som det gör. Vet någon så borde det ju vara dom.

8. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER