Problem med 4G

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av skruven, 23 jun 2018.

  1. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej.

    Sedan jag åkte upp till Norrland på semestern har Vimlas 4G börjat strula. I Stockholm upplevde jag inte samma problem (kan dock bero på att 3G-täckningen ändå är så bra så att jag inte uppmärksammade det där).

    Jag har testat att starta om mobilen, tagit ut och in sim-kortet, och till slut även återsällt nätverksinställningarna. Mobilen är en iPhone X.

    Jag testade att sätta i sim-kortet i en gammal iPhone 5s och där fungerade 4G stabilt.

    Problemet verkar vara (som ni kan se i den bifogade bilden) att telefonen upptäcker 2 ”Vimla” när den söker efter operatörer. Om jag manuellt väljer den ena blir mobilen uppkopplad mot 3G och när jag väljer den andra kopplas jag upp mot 4G/E. Jag har tidigare haft stabilt 4G här, men nu verkar den snarare vilja koppla upp sig mot Edge när det alternativet väljs. Om jag väljer ”automatiskt” verkar mobilen slumpmässigt välja mellan E/4G och 3G.

    Några tips på vad jag kan göra?
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kan nog bara svara på varför du ser 2 Vimla när du söker efter operatörer, det är för att den enda Vimla är 4G/2G nätet, och det andra är 3G nätet som Vimla/Telenor har. Det är samma sak för mig, fast jag har Tele2. Jag har nog inte riktigt bra tips på vad du kan göra. Ännu mer märkligt är att det fungerar bra med en iPhone 5s, den stödjer också alla band i Sverige så det är ingen skillnad där. Har du någon annan i din närhet när du är i Norrland med en iPhone X och Vimla som också har samma problem?
     
    bernard gillar detta.
  3. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Anledningen till detta är för att Telenor (och Tele2) använder virtuella MNC (nätverkskoder) för sina respektive nät i 3G- och 4G-näten. Deras delade master sänder alltså ut två nätverks-IDn där ett är Tele2s och ett är Telenors.

    Detta är dock inte möjligt i GSM eftersom standarden är såpass gammal att man inte tänkte på att ha den möjligheten då GSM utvecklades. Därför sänder N4M GSM på ett eget, separat ID (24024) som både Tele2 och Telenor kan använda. De respektive operatörerna programmerar sedan sina SIM-kort så det nätet ska se ut som antingen Tele2 eller Telenor beroende på vem du är kund hos.

    Du har troligen låst din mobil på 24024, vilket då gör att den föredrar GSM-nätet. Testa att låta telefonen välja nät själv istället, så kommer den välja 3G och 4G före GSM.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  4. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej och tack för svaren!

    Efter att ha haft tid att testa detta lite noggrannare kan jag konstatera att det verkar vara min iphone som strular. Jag satte in ett telia-sim i luren och precis samma sak händer. Den vill fortfarande inte ansluta till 4G. Däremot fungerar både vimla- och telia-simkorten felfritt i flera andra mobiler jag testat.

    Det intressanta är att när jag var i ett lite större samhälle idag (Bollnäs) så fungerade 4G med Vimla i min Iphone X. Fick 35-40 mbit/s med bredbandskollen. Min teori är att detta beror på att man använder en annan frekvens där (1800 mhz?).

    Jag har återsällt nätverksinställningar och till och med återställt hela iphonen via Itunes (med säkerhetskopia), utan resultat. Vore ju förbannat trist om det är ett hårdvarufel
    Ska tillägga att det fungerat felfritt med 4G på 900-bandet tidigare. För bara några veckor sedan var jag i Småländska landsbygden med 4G-täckning nästan överallt (antar att man använder 900-bandet där).

    Några tips på vad jag kan göra?
     
  5. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Efter att inte fått bukt på problemet lämnade jag in telefonen på lagning hos telia (där den var köpt) idag. Skulle ta en vecka innan jag får tillbaka den.

    Någon som hört talas om detta fel tidigare? Det känns märkligt att den fungerar fläckfritt på vissa frekvenser medan det inte fungerar alls på andra frekvenser.
     
  6. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    För er som undrar så visade det sig att det var ett hårdvarufel. Blev utan telefonen i cirka 2 veckor, men det visade det sig vara värt då jag fick luren utbytt mot en sprillans ny.
     
    Reinhold och Zawaq gillar detta.