Problem med Asiatisk mobil i svenskt nät

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by HTCForLife, Sep 15, 2015.

1. HTCForLife

HTCForLife Baby Droid Medlem

Hej, köpt mig en HTC M9+ från Ebay då min M8 gick sönder och M9 inte kändes som tillräckligt mycket bättre.
    Den saknar LTE Band 20 (800mhz) vilket inte verkar göra så mycket. Dock har jag märkt en skum grej. Varje gång jag startar om mobilen så får den inte kontakt med operatören. Jag måste gå in under Inställningar / Mobildata / Nätverksoperatör / Välj automatiskt. Varje gång jag startar om mobilen är det samma sak.

När jag väl är uppe får jag runt 60 mbit / s enligt Bredbandskollen och 10 mbits upp

2. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Provat slå på roaming?

3. HTCForLife

Har inte med det att göra. Det är hela nätverket som är nedkopplat inte bara Data

4. HTCForLife

Hur sätts DNSn för det mobila nätverket? Kommer det från min ISP eller är det satt i mobilen? Upplever nämnligen mobila linan rätt seg första gången man går in på en länk, men sedan går det fort. UNdrar om det kan vara konfad mot en asiatisk DNS

5. Chiftin

Chiftin Youth Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Jag tror inte du kan ändra DNS för mobila nätverk.

6. HTCForLife

Men kan man på något sätt verifiera vilken DNS som används? Provade att dra in denna App som via en lokalt uppsatt VPN ändrar dnsen till google och då går allt mycket rappare så verkar helt klart vara problem med DNS på ett eller annat vis.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dnset

Problemet med denna app är ju risken att VPN servern faktiskt inte ligger lokalt och att du får en säkerhetsrisk

edti: Kan det vara så enkelt att Tele2 har problem med sin Dns? :D Någon mer tele2 kund som uppöever det segt?

7. HTCForLife

Jävligt skumt detta, jag hitta ett program för att verifiera DNS, Ping & DNS
    Och jag startar om mobilen får jag en skum jävla DNS med adress 172.21.120.6 och allt går svin segt. Tar jag bort APN inställningen och sedean laddar ner default (ladda ner default räcker inte utan jag måste även ta bort den gamla) så får jag korrekt DNS på 130.244.127.161 och 130.244.127.169. Och allt går snabbt och fint.

Nu är jag orolig att ebay-säljaren planterat någon tunnel på telefonen i avsikt att sniffa min trafik. Finns det några andra orsaker till varför telefonen skulle använda felaktig DNS? Och att allt går segt som sirap.

8. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    172.21.120.6 tillhör privata IP-adresser, precis som vissa 10.* och 192.*. Så det låter som du har en app eller liknande som kör lokal DNS på din mobil och som bevisligen inte fungerar så bra.

9. HTCForLife

Gjorde en factory reset, same thing. Jag är duktigt rädd att det är någon form av tunnel som försöker sno min känsliga uppgifter.

OM jag tar bort APN settings och sedan resetar dem till default får jag tele2s DNS och allt går fort.

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. Crown

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Prova med https://www.dnsleaktest.com jag tror fortfarande mobilen kör någon lokal dnscache med tanke på att det var en privat/lokal ip-adress du fick upp och inte någon publik/på nätet adress.

12. HTCForLife

Startar jag om mobilen och går in på dnsleaktest.com så tar det ca 5 minuter att köra testat och detta är resultatet.

Screenshot_2015-10-05-12-18-07.png

Ping & DNS ger detta
    Screenshot_2015-10-05-12-18-55.png

Om jag tar bort apn-inställningen och trycker in default så blir det såhär (Testet körs på några sekunder)

Screenshot_2015-10-05-12-19-57.png

Screenshot_2015-10-05-12-19-29.png

13. HTCForLife

Btw, om min trafik avlyssnades via en tunnel så borde väl min publika IP inte vara en tele2 IP vilket den är

14. Crown

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @HTCForLife@HTCForLife nej då hade du fått en annan IP-adress iaf om du kollar t.ex. https://www.whatismyip.com/

Så får du Tele 2-IP där så går trafiken via Tele 2. Dock kan ju DNS gå via någon annan, men då kan de enbart se vilka domäner som besöks/slåss upp.

15. HTCForLife

Enda sättet för dem då att sniffa är ju att lägga in custom firmware med inbyggd stöd för det i kerneln, känns långsökt? Då är enda frågan varför mobilen beter sig som den gör? :D