Problem: Problem med att skicka epost till flera användare

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Mocorn, 1 juli 2012.

1. Mocorn

Mocorn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ber om ursäkt för all text, detta är ett resultat av internet-detektivarbetet på hög nivå och jag har suttit med det här sen nio imorse, här nedanför finns samtliga reflektioner och lösningar jag hittills har hittat.

Sedan vi uppdaterade en av våra Galaxy Note telefoner så vill inte längre epost klienten importera två adresser associerade med en kontakt.

Nyligen köpte vi in två Galaxy Note till vårt företag och vi har varit väldigt nöjda med telefonerna eftersom det möjliggör rapportskrivning i fält, något som tidigare fick göras på en långsam liten laptop.

En av de bästa funktionerna var hur telefonens epostklient utan problem kunde importera två epostadresser från Googles kontaktarkiv (det tog mig en hel dag att skriva in alla kunder manuellt i detta arkiv :)) när man skrev in namnet till en enskild kund där det fanns fler än en epost mottagare.

I praktiken behövde man bara starta klienten och swypa "bosse" så fick man upp "Bosses Bilmeck AB", sedan klickade man på namnet och fick in de två epost adresser som tillhörde Bosses verkstad. Detta var oerhört smidigt och även de gamla rävarna fick kläm på detta efter en stund.

Problemet nu är att sedan vi "råkade" uppdatera en av telefonerna så funkar inte detta längre!? När man nu swypar "Bosse" så får man upp "Bosses Bilmeck AB" som förut, man klickar på namnet och två epost adresser lastas in. När man sedan går till rubrik fältet så dyker ett rött utropstecken upp bredvid den andra epost adressen som säger "ogiltig epost adress".

Jag har nu dubbelkollat, adressen stämmer och detta fungerar fortfarande smärtfritt på den ouppdaterade telefonen.

Har någon här en liknande erfarenhet med detta? och finns det någon lösning på detta problem? Jag vill inte gärna försöka återställa telefonen till den äldre versionen då det verkar rätt krångligt och eftersom det faktiskt finns en hel del bra saker med den nya versionen.

Tack på förhand allihop, ha en trevlig sommar.
    - Mo

Edit:
    Här kommer ett lite tillägg. Efter att ha suttit med det här nu i nästan fyra timmar så hittade jag äntligen en lösning som väcker ännu fler frågor.
    Jag hittade en obskyr kommentar någonstans om att man istället för , eller ; skulle använda >,< mellan epost adresserna. Jag försökte med detta och det fungerar faktiskt.

Förklaringen personen gav gick i still med följande;
    "Gmail är inte kodat för att kunna läsa av två epostadresser från samma epostfält. Tanken är att man ska lägga in en epost adress och ifall man vill ha fler adresser till samma kontakt så får man använda "lägg till fler epost adresser" funktionen. Denna fungerar dock inte särskilt bra ifall man vill skicka en epost till en kontakt som har två adresser inlagd, därför gjorde man "grupper" funktionen som har bättre stöd för det här.

Anledningen varför det fungerade att skriva två adresser på samma kontakts epostfält i den ouppdaterade Galaxy Note'n var en bugg som man fixade i nyaste uppdateringen! och därför får du nu lura din telefon genom att använda >,< som får den att tro att det rör sig om två adresser, vilket det ju gör.. jag vet, detta är fullkomligt skrattretande!"

Jag har nu gått igenom trehundra kontakter och ändrat ; till >,< och nu fungerar det igen både på den nya och gamla Note'n men herregud... det här känns lite tramsigt alltså! Nåväl, det fungerar iallafall.

Edit2:
    Fundering... säg att man tränar ett fotbollslag och lägger in barnen som kontakter och använder föräldrarnas epost. Då har man alltså följande.

Kod:
    Kontaktnamn: Erik
     - Epost: [email protected]
     - Epost: [email protected]
    Om du nu skickar en epost till "Erik" så kommer det bara fram till Svantes inbox!!
    Det finns alltså två lösningar på detta, antingen lägger man in det såhär;

Kod:
    Kontaktnamn: Erik
     - Epost [email protected] ">,<" [email protected]
    (ta bort " och " förståss)
    Nu fungerar det, en epost till kontakten "Erik" kommer hamna hos båda föräldrar.
    Eller så skapar man en grupp som heter "Erik" och lägger sedan till två kontakter i denna grupp, nämligen Svante och Angelika. Skickar man sedan epost till gruppen "Erik" så hamnar den hos båda föräldrar. Men vad händer om man redan har en grupp som heter "Barnfotbollsgruppen" och i denna så ligger Erik som kontakt... ja, ni förstår... det här är löjligt!

Last edited: 1 juli 2012